Stel je persoonlijke vraag #42

Bij ons ging 4 havo en 4 vwo op uitwisseling een week. Niet perse in een grote stad maar kleine steden in Tsjechië, Italië, Noorwegen geloof ik voor VWO en HAVO had andere landen. Daar mocht je dan uit kiezen.
En VWO’ers met Latijn in hun pakket konden optioneel in 5 vwo nog naar Rome een week.
Dus het hing en af van je niveau waar uit je mocht kiezen en van je vakken of er een “extra reisje” in zat.
En tweetalig VWO had dan buiten deze reizen elk jaar een Engeland trip/werkweek/buitenlandse stage oid. :sweat_smile:

3 likes

Mijn school was echt saai qua reizen tenzij je tweetalig onderwijs deed.

Niet dat ik meer reizen had willen hebben met mijn klasgenoten.

2 likes

Niks deftigs aan mijn hostel met stapelbedden van mijn Romereis haha. Inclusief smerige vent die telkens onze kamer ging bellen omdat hij jongens (gewoon vriendschappelijk, onze klasgenoten) zag binnenkomen. Deed hij ook echt alleen bij mij en m’n vriendin en niet de rest van de kamers.

Alsnog echt megaleuke trip gehad.

4 likes

Ze gingen naar zuid afrika. En dat was om het jaar. En ja spanje enzo ook maar zuid afrika was toch wel de leukste samenwerking. Die kwamen uiteraard ook hier. Maar best veel meer landen. Naja sowieso brussel, (jaha is geen land etc) madrid, barcelona, kopenhagen, gotenburg, valencia. Weet het verder niet meer zeker.

2 likes

Naja dat echt mooi rond tot 4 -6 personen kan is gelukkig maar een mening en geen feit lol. Maar rechthoekig zie je idd wel vaker, al heb ik dus het gevoel dat het nu wat meer veranderd de laatste jaren!

Heb jij een hoekbank?

• Nee
  • Ja

0 stemmers

Vind een hoekbank nog steeds het meest ideaal eigenlijk.

1 like

Het lag bij ons aan je vakken maar ik mocht alsnog kiezen tussen Rome vanwege gymnasium en Genève vanwege natuurprofiel. Rome gekozen want dat was langer en vliegen ipv bus dus dat was toen natuurlijk cooler. Genève had me eigenlijk ook wel leuk geleken want zij gingen naar CERN

2 likes

Bij ons kon je alleen als havist of vwo’er aanmelden voor een buitenlandreis. Later mocht vmbo ook meen ik maar die reizen zijn sowieso veranderd sinds 2007 :upside_down_face:. Het was ook obv loting voor de populaire reizen (zoals Rome) dus het was geen verplichting maar een privilege.

Als TTO’er (alleen vwo) ging je nog extra een week naar Cambridge in jaar 3 en Dublin in jaar 5. Die reizen waren wel verplicht. Sommige van mijn beste herinneringen heb van de middelbare school komen daar vandaan.

3 likes

Wij moesten survivallen in de Ardennen en is echt een van m’n kutste herinneringen aan mijn middelbare schooltijd. We hadden ook alleen maar regen alle dagen en moesten een nacht slapen onder een zeil dat we tussen bomen moesten spannen. Er waren daar ook geen toiletten. Heb echt gehuild daar in de Ardennen toen :joy: Ook belachelijk dat vmbo in de meeste gevallen zo’n sportieve reis voor z’n kiezen krijgt.

Ben als docent nu een aantal keer mee gegaan naar Rome en zo’n reis is echt 100 keer leuker.

1 like

Als je trakteert op werk en er blijft aan het einde van de dag iets over, neem je dat dan weer mee naar huis?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Wat voor traktatie krijg je het liefst?

• Stuk taart
  • Een luxe bonbon
  • Iets hartigs
  • Een koek/foodbar oid
  • Fruit of iets anders gezonds

0 stemmers

• Liever een groot stuk taart dat wel ok is
  • Liever één kleine bonbon die mega lekker is

0 stemmers

Die bonbon kan ik niet inschatten. De taart wel.

1 like

Hoe bedoel je?

Nou dat er dan mega luxe en dus “lekkere” bonbons kunnen liggen, maar dat is toch altijd een risico. Die taart kan ik beter inschatten :rofl:

1 like

Koffiekoeken of taart is het bij ons werk en heb iedereen gemeld dat ze bij die en die bakkerij achter koeken of taart kunnen. Kwaliteit hoog houden eh mannekes

13 likes

Wadlopen op Terschelling, maar er was eigenlijk een soort ongeschreven regel dat dit vooral voor de ‘coole’ zittenblijvers was haha

1 like

Ik neem normaliter de taart niet mee als er over blijft want de restjes worden de dag erna wel opgegeten, maar ik ga vrijdag trakteren en dan neem ik de restjes wel mee want dat is maandag niet meer lekker en vind ik zonde

Je mocht wel je voorkeur opgeven maar er was een loting en met sommige vakken had je meer kans. Ik weet nog dat je Duits nodig had voor Praag, mijn favorite plek in Duitsland.

10 likes

nice

6 likes

Ik lees nu over al die reizen met school, maar ging iedereen dan mee? Bij ons kostte dat een flink bedrag bovenop de ouderbijdrage.

Ik weet het nog goed, in het examenkaar mavo/vbo hadden ze bij ons zeilweek. Vanaf Enkhuizen een midweek zeilen naar Terschelling en weer terug.
Dat kostte toen f450,— (gulden) er waren ook maar twee zeilboten. Dus heel veel leerlingen gingen niet mee. Ook uit mijn klas maar 1/3 zoiets.

Hoe was dat bij jullie?

• Het kostte inderdaad veel geld, maar mijn ouders konden dat betalen
  • Mijn ouders konden dat niet betalen dus ik bleef thuis
  • Iedereen mocht mee ongeacht je financiële status
  • Ik zou het niet weten/ging sowieso niet

0 stemmers

Er waren verplichte reizen en daar was een fonds voor. Voor de niet-verplichte reizen werd er ook gekeken of dit via het fonds kon maar ook zonder enige verplichting.

3 likes

Op onze school was daar een potje voor (voor iedereen) waardoor ouders zelf maar een deel hoefden te betalen, ik geloof 300 gulden voor een week Berlijn. En als ouders het helemaal niet konden betalen dan was daar ook een potje voor.

5 likes