Stel je persoonlijke vraag #42

Ik vind niets zo irritant als managers die enkel manager zijn geworden omdat ze ‘hogerop wilden komen’ en niet omdat ze het daadwerkelijk leuk vinden/competent zijn

11 likes

Klinkt top :money_mouth_face:

6 likes

Is dat jouw ervaring met hogerop? Andere mensen aan het werk zetten associeer ik juist daarmee eigenlijk.

1 like

Ik ben na een uur vergaderen er al klaar mee :sweat_smile:

1 like

Ah ja MT is wel 100% gezeik en getouwtrek :joy: het lijkt alsof elk MT-lid ever ook totaal incompetent is, maar wellicht is dat gewoon een functie waar niemand competent voor kan zijn.

8 likes

Maar je krijgt dan toch veel meer betaald? Ik zou het wel weten :joy:

Wow hebben wij dezelfde vader

Ik ben wel project lead voor een aantal klanten, waarbij ik dan wel een team heb voor dat specifieke project, dat ik min of meer aanstuur, maar hoef geen feedbackgesprekken en 1-to-1s enzo met ze te houden, dat doet hun team lead. Als ik ook bij mijn eigen team lead zie wat er allemaal voor administratie bij komt kijken, moet er niet aan denken… Heb na deze week twee maanden pauze en ga daarna aan een nieuwe baan beginnen en daar ga ik nog meer de project lead/projectmanagement kant op, zo’n zin in!
Natuurlijk zeg ik geen nee tegen een promotie als ik de kans krijg, maar het belangrijkste is dat ik plezier heb in mijn werk en nieuwe dingen blijf leren, niet de naam van mijn functie of een hoger salaris. Heb hem er laatst ook al ergens ingegooid hier: ik werk om te leven, niet andersom.

@grace dat is ook mijn ervaring in de commerciële sector, allemaal office politics en gezeik. Begint al meteen bij de laag van team leads en alles daarboven. En dat eeuwige vergaderen inderdaad, alsjeblieft niet. Laat mij maar lekker aankloten in de marge dan hoor, liever wat minder geld dan daarmee moeten dealen.

1 like

Ik hoef niet per se hogerop te komen maar ik wil me nog wel graag wat meer ontwikkelen, met name bepaalde vaardigheden en competenties en die horen of passen bij een hoger ingeschaalde functie dus in die zin werk ik daar naartoe. Maar niet omdat het me nou supertof cool gaaf lijkt om :sparkles: hogerop :sparkles: te komen. Maar ben wel verrast dat ik de enige ben die op die optie gestemd heeft

1 like

De broer van mijn oma heeft eens een volledig genealogie onderzoek gedaan, omdat hun vader een vreemde achternaam had die half Nederlands half Portugees was. Toen kwamen ze er achter dat hij de zoon was van een dienstmeisje bij een advocatenfamilie uit Portugal. Zij was zwanger geworden door de zoon van die familie en moest toen in Nederland bij een gezin haar zwangerschap uitzitten en bevallen. Het kind bleef bij dat gezin, maar kreeg wel haar achternaam en daarna moest zij weer terug naar Portugal. Hij heeft op latere leeftijd de naam van zn adoptiegezin laten toevoegen aan zijn achternaam.
Toen ze erachter kwamen hoe dat allemaal zat hebben ze contact gehad met die familie, doordat een tak van die familie in Nederland zit als bekende uitgeverij uit Amsterdam (via hen is hij ook bij dat adoptiegezin terecht gekomen). Hij is uiteindelijk nog officieel erkend door de familie na zijn dood en we hebben toen allemaal als nazaten nog geld gekregen en de genealogie is bij die uitgever gedrukt als boek voor iedereen in onze familie.
Het is wel een heel mooi dierbaar boek voor mij, ook omdat we er allemaal in staan met foto’s en naam en geboorte- en sterfplaats, maar dus ook alle 152 familieleden die overleden zijn in strafkampen staan erin (mn familie is Joods).

50 likes

Maar dan is het hogerop komen/hoog in de boom zitten an sich dus niet belangrijk voor je. Want dit heb ik ook wel in enige mate, ik vind het belangrijk om nieuwe dingen te blijven leren en mezelf te blijven ontwikkelen. Maar dat hoeft niet per se samen te gaan met een hogere functie. Ik ga er bijvoorbeeld qua functie in mijn nieuwe baan zelfs theoretisch een beetje op achteruit (heel ander soort bedrijf, dus niet een op een te vergelijken, maar ben nu senior en ga naar meer medior), maar ik ga heel veel nieuwe dingen leren, dat vind ik veel belangrijker dan die titel.

2 likes

@JanHagel wil je vertellen wat je doet in het MT en hoe het je bevalt? :slight_smile:

1 like

Ja, mijn invalshoek is HR en eerlijk gezegd vind ik het MT deel van m’n werk (ben beetje ‘meewerkend voorman’) totaal niet boeiend. De directeuren waar ik mee te maken hebben vinden het maar niets om mee te gaan met beleid en vinden altijd wel redenen om uitzonderingen te maken. Niet dat ik zo van de regels ben, ik denk graag in mogelijkheden, maar steeds maar weer uitzonderingen op diverse niveau’s is niet ideaal.

Zegt dit zo genoeg?

Ik had overigens verwacht toen ik dit ging doen dat het allemaal veel complexer zou zijn maar vind zelf dat het nog vrij vaak over tactische zaken gaat en niet dat we meer strategisch zouden kunnen gaan werken. Maar daarvoor heb ik niet voldoende draagvlak in m’n mt.

4 likes

Wat deed je ook binnen?

6 likes

Ja, leuk om te lezen! :slight_smile:

2 likes

Ik hoef niet een leidinggevende functie of in een MT, maar ik wil wel veel meer de advies en beleidskant op in mijn vakgebied. Ik zit nu erg op het administratieve en vind dat voor nu prima om alles te leren, maar ik hoop toch wel binnen nu en 2 jaar meer hogerop te gaan in functie, maar dus niet perse richting MT.

1 like

Raven van Dorst die Venlo ‘rolluik capital’ noemt in nachtdieren:

• Ik heb rolluiken en ik woon in het zuiden
  • Ik heb rolluiken en ik woon niet in het zuiden
  • Ik heb geen rolluiken en ik woon in het zuiden
  • Ik heb geen rolluiken en ik woon niet in het zuiden

0 stemmers

4 likes

Mijn oom uit het Oosten noemt het “Brabantse luiken”.
Misschien niet mooi, maar wil ze nooit meer kwijt!

3 likes

Hahaha theike rolluikcity. Bij mijn ouders thuis hebben we ze ook en zijn ze heel normaal, ik kon daardoor de eerste 20 jaar van mijn leven alleen goed slapen in een absoluut donkere kamer. Was heel erg binnen toen ik voor het eerst op mezelf woonde. Ik ga het sowieso laten installeren op mijn slaapkamer als ik ooit een eigen huis heb. Ook gewoon om de zon tegen te houden is het ideaal

2 likes

Is toch best onveilig ivm brand en vluchtroutes etc. Was ook weleens ih nieuws:

4 likes