Stel je persoonlijke vraag #42

Oooh ik kan me zo ergeren aan slechte voorzitters of voorzitters die dan mee laten slepen in het afdwalende gesprek.

Ik ben zelf regelmatig voorzitter geweest en het is best lastig, maar ik probeer me wel echt aan de agenda te houden en ik kap ook echt af als mensen afdwalen. Zeg ook regelmatig: Staat later op de agenda, dit kan ook bij de rondvraag etc. Want iedereen wil wel altijd snel en op tijd klaar zijn, maar zelf bijdragen daaraan doen ze niet, dus dan maar de bitch die iedereen afkapt.

3 likes

Dan denk ik dat ik ‘last’ anders interpreteer dan de rest? Misschien dat ik het wel ervaar, geen idee want heel eerlijk gezegd houd ik me er niet zo mee bezig, maar ik heb er in mijn leven geen last van.

Ik heb er alleen al energieslurpende doodvermoeiende last van wanneer mensen (specifiek witte mannen) vragen “waarom feminisme zo extreem moet tegenwoordig en dat vrouwen toch niet meer echt iets te klagen hebben tegenwoordig?” en je denkt: ga ik hieraan beginnen? Waar begin ik?

En dan hebben we het nog niet gehad over de diepere problemen.

Dus ja we hebben er collectief erg veel last van.

29 likes

Tbh ik vind dat de last die ik ervaar van het patriarchaat al begon toen ik bij geboorte de achternaam van m’n vader kreeg.

11 likes

Ik vind je reactie best wel typisch. Maar nee, daar heb ik volgens mijn eigen invulling van het begrip last geen last van. En dat wil niet zeggen dat het niet erg is wanneer dat gebeurt, dat staat niet ter discussie lijkt me.

5 likes

Ze verwijt je niks het is gewoon een vraag haha.

2 likes

Ja dat is, maar wasbeer geeft gewoon aan dat ze er geen last van heeft. Er hoeft dan toch niet direct tot in de diepte gekeken hoeven worden waarom en hoe. En vaak lopen zulke discussies uit de hand want voor je het weet ben je weer een vrouwenhater omdat je mening net anders is dan de gewenste mening hier.

27 likes

Nouja niet echt, er werd direct gevraagd waarom ze op nee heeft gedrukt. Daar gaf zij reactie op en daar werd weer op in gegaan. Alsof het onmogelijk is om geen last te ervaren van het onderwerp. Nee is gewoon nee. En ik vind het dan soms gewoon een beetje lastig dat dat minder goed geaccepteerd wordt ofzo.

Edit : Het is natuurlijk een persoonlijke vraag en ik vind antwoorden daarop niet goed of fout. De vraag is ook niet “Hebben vrouwen wel een last gehad van de patriarchy?” Want dan is het antwoord ja, daar ervaren vrouwen last van. Maar deze vraag betreft of je er persoonlijk last van hebt gehad en als dat nee is, is het nee.

2 likes

Nouja in dit geval denk ik het dus eigenlijk wel haha. Oké dat je geen last ervåårt, dat kan. Maar dat het patriarchaat een dikke stempel drukt op onze banen, gezondheid, relaties, uiterlijk etc etc staat buiten kijf. En als je dat dus eigenlijk niet door hebt dan is dat ergens wel naïef te noemen denk ik (en tegelijkertijd heel fijn, want hoe chill dat je je er geen zorgen over hoeft te maken).

18 likes

Nou precies dit haha, dus ik laat het hier ook bij

2 likes

Zie mijn edit bovenstaand. Maar zo ervaarde ik de vraagstelling dus niet. En dan kan Jantje, pietje en klaasje hoog of laag springen. Maar als ik of wasbeer dat niet ervaart, dan ervaren wij dat niet. Dat wil niet zeggen dat het er niet is, maar wij hebben er gewoon geen last van.

4 likes

Dit vind ik dan weer typisch

7 likes

Dit inderdaad! En wat denk je van problemen rondom menstruatie, vruchtbaarheid etc.

Vrouwen die naar huis gestuurd worden door de huisarts met pijn hoort erbij, je bent gewoon moe, je hebt t druk, je ziet spoken en dan gewoon ziek blijken te zijn.

De mannenpil die er maar niet komt, want de bijwerkingen zijn te heftig, maar intussen verwachten we wel dat vrouwen de pil blijven slikken en de bijwerkingen maar voor lief nemen.

Een hartaanval die niet als dergelijk herkend wordt, want het lijkt niet op een hartaanval zoals mannen deze krijgen.

Denk dat ik me hier, naast het grensoverschrijndende gedrag, het meest boos over kan maken.

34 likes

Het is onmogelijk. Als je geen last ervaart is dat vanuit onwetendheid. Wat soms ook een prima plek is om in te zitten, maar lijkt me logisch dat mensen daarop doorvragen.

27 likes

Dan had de hele vraagt niet gesteld moeten worden. Of hadden de opties ja en ja moeten zijn.

6 likes

Ik ken ook vrouwen die vinden dat ze geen last hebben van het patriarchaat. Zij vinden dat mannen en vrouwen nou eenmaal verschillend zijn en dat zij het prima hebben. Ze zijn bijvoorbeeld ook stellig van mening dat “vrouwen een belangrijkere rol hebben in de opvoeding van hun kinderen omdat zij ze gebaard hebben en ze dus een diepere band hebben die de vaders niet voelen” en ook dat “mannen deuren voor ze moeten openhouden en zware spullen moeten tillen en klusjes in huis doen want dat doen ze zelf niet graag en het zijn mannentaken”

Ik vind dat geĂŻnternaliseerd seksisme en verdrietig om te horen, zij vinden dat ik extreem ben en hen veranderingen op wil leggen waar ze geen zin in hebben. Blijven lastige discussies wel.

9 likes

Ja toch wel. Ik heb sowieso een groot deel van mijn leven verspild met voldoen aan het patriarchale schoonheidsideaal en ook best wel veel over me heen gekregen omdat ik daar niet aan voldeed. Verder zit ik in een mannelijke industrie qua werk waardoor ik ook heel vaak niet serieus word genomen of word genegeerd. Seksueel overschrijdend gedrag heb ik ook mee te maken gehad. En verder alle YouTube comment sections discussies waar mannen gewoon zo verschrikkelijk zijn dat ik het niet kan laten om op ze te reageren soms :joy:

10 likes

Dit vind ik wel heerlijk. Alle mannen mogen van mij rotklusjes blijven doen. Als ik misbruik van ze kan maken in mijn voordeel, doe ik dat

5 likes

Wat is het aller grappigste vind is dat mannen dan zeggen “Wij hebben er ook last van
” WIE HEBBEN DIT SYSTEEM BEDACHT?!

6 likes

Hierom stemde ik op weet ik niet. Als ik daar heel diep over na ga denken kom ik vast wel gemiste kansen etc in mijn eigen leven tegen. Die heb ik sowieso al door een streng christelijke opvoeding. Ik word daar liever niet continu aan herinnerd dus ben een beetje een struisvogel hierin wat mijzelf in het verleden betreft. In het heden zorg ik zelf wel dat ik er geen last van heb en wat anderen betreft zou ik op ja stemmen maar zo vatte ik de poll niet op.

2 likes