Stel je persoonlijke vraag #42

Nou ja, niet de individu. Dat maakt het wel lastig natuurlijk. Zeker met mentale problemen lopen mannen ook vast. Ja, ze worden sneller geholpen wanneer ze aankloppen, maar worden ook naar beneden gehaald wanneer ze dat doen

Maar algemeen: ja eigen schuld dikke bult

4 likes

Alleen al dat vrouwen vaak de default parents zijn. Zelfs in mijn 50/50 relatie ervaar ik dat nog. Een vriendin die zegt dat ik dankbaar moet zijn voor mijn partner omdat hij wel ā€˜meehelpt’ in het huishouden en met ONZE kinderen.

6 likes

Nu ben ik hier eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar, ook al geloof ik persoonlijk niet dat het veel soeps zou kunnen zijn. Heb je ooit bepaalde onverwachte voordelen ondervonden door het patriarchaat? (Dingen zoals de rekening niet hoeven betalen, of misschien andere voorbeelden die ik nu niet kan bedenken ).

• Ja
  • Nee
  • Volgens mij wel, maar ik weet niet zeker of dat door het patriarchaat komt of iets anders.

0 stemmers

Een ander voorbeeld dat ik kan bedenken is dat mannen sneller dingen voor je gaan tillen etc. Omdat je uiteraard een zwak vrouwtje ben die het allemaal niet alleen kan in hun ogen.

1 like

Tja ik vind dit tegenover hoe vrouwen worden behandelt niet zo erg haha. Bij mannen word er dan gezegd wees sterk en toon geen emotie. Maar als vrouw word je ook af gerekend voor je emotie want dan ben je weer te hysterisch. En als je als man toch je emotie toont ben je dapper. Dat heb ik nog nooit over een vrouw die huilt gehoord haha

2 likes

Mannen zeggen altijd wel dat ze geen emotie mogen tonen, maar halen ondertussen wel even hele steden overhoop omdat hun voetbal team verloren heeft :expressionless:

19 likes

Jawel, maar die staan niet in verhouding tot de nadelen

6 likes

Nee dat sowieso! Was alleen nieuwsgierig wat voor voordelen er überhaupt aan zouden kunnen zijn, want erg substantieel zijn die volgens mij niet. Ik kom ook niet verder dan de rekeningen betalen en zware dingen tillen/klussen in huis ofzo haha

2 likes

Of dat ze woest tegen een huilende vrouw schreeuwen dat ze niet zo emotioneel moet doen, alsof woede geen emotie is.

9 likes

Mijn startup won prijzen omdat ik of A. Een goed product had. Of B. Omdat ik vrouw en jong was en het heel hip was 7 jaar geleden om jonge vrouwelijke entrepreneurs te steunen.

Ondertussen gingen mannen mij wel man splainen hoe mijn bedrijf werkte en daar moest je dan maar ja blijven knikken.

Anyway, fuck het patriarchaat.

6 likes

Technisch voorzitten gaat er eigenlijk om dat je een vergadering voorzit maar niet per se om inhoudelijk de leiding te nemen, maar vooral om er voor te zorgen dat het proces goed verloopt. Dat betekent dus voornamelijk ervoor zorgen dat iedereen de nodige informatie duidelijk heeft, hun mening kan geven en een gezamenlijk besluit kan nemen. En natuurlijk dat dit ordentelijk verloopt (en dus niet dat de vrouwen niet aan het woord komen, mensen een kwartier over iets ongerelateerds lopen te lullen of iemand niet snapt wat de stemprocedure is haha). Belangrijkste is denk ik de voorbereiding/agenda indelen en tussentijds samenvatten (!!!). Hangt verder natuurlijk nogal van de context af in hoeverre dit streng wordt gedaan hoor maar het wordt bij bijv. medezeggenschapsraden (zoals @Madam-Mikmak zegt) wel vaak redelijk strict gedaan! Op mijn huidige werk heb ik überhaupt zelden een vergadering met agenda :cry:

edit: voel me echt een sneue bureaucraat dat ik hier blijbkaar zoveel waarde aan hecht maar ik wil gewoon graag structuur!!!

13 likes

Of allebei! Ook een gevolg van het patriarchaat trouwens om dan als je een keer wint vs een man vraagtekens te stellen bij of het komt of je een vrouw bent. Ik moet de eerste man dit nog zien doen: ben ik directeur geworden omdat ik zo goed ben of omdat ik een witte man ben?:roll_eyes:

2 likes

Kan ik deze jurk aan naar een bruiloft? Het is in de lente en er is geen dresscode. Ik twijfel omdat de basiskleur van de jurk wit is en dat volgens mij ā€˜not done’ is op bruiloften? (Los van of de jurk verder je smaak is aub!)

• Ja, kan
  • Nee, kan niet

0 stemmers

3 likes

Ik zou alles met wit eigenlijk vermijden, want misschien dat het toch verkeerd gaat vallen. En op een foto valt dat natuurlijk ook wel op

6 likes

Geen idee, ik ken het bruidspaar niet! Ik ga mee als +1. Ik kan er eventueel nog een mintgroene blazer overheen doen.

Naast dat het veel wit bevat vind ik het meer een casual strand jurkje. Maar goed, weet niet hoe (in)formeel de bruiloft is.

23 likes

Niet perse omdat ie deels wit is, maar ik vind hem persoonlijk te strandjurkerig…

11 likes

noouuu echt hoor

een vriend van me zit in de directie van een bedrijf, en hoewel hij links georiĆ«nteerd is en over het algemeen wel bewust is van privileges en ongelijkheid, zegt hij altijd ā€œja ik heb deze baan gewoon omdat ik heel goed ben in mijn werkā€

dude. de hele directie bestaat uit witte mannen.

4 likes

Ik sluit me aan bij dat ik hem te casual vind!

1 like

Ja heel terecht punt! Hetzelfde met sollicitatie gesprekken. Een man zou nooit afvragen of hij toegelaten of geweigerd is omdat hij een man is.

1 like

Ik denk ook echt dat het onmogelijk is. Het hoeft niet direct iets heel groots te zijn zoals machtsmisbruik, (seksueel) grensoverschrijndend gedrag, een misdiagnose bij een arts etc.

Het zijn ook kleine dingen; in een badkamerzaak genegeerd worden en alleen het gesprek voeren met de man, mansplainen, een notaris die brief stuurt naar de man terwijl de vrouw het contact heeft met de notaris, er vanuit gaan dat een vrouw niet kan klussen, een vrouw kan geen verstand hebben van voetbal/auto’s/computers weet ik het nog meer. En dan kan ik me voorstellen dat iemand dat (vanuit ontwetendheid) niet direct doorheeft en het misschien ook direct als last ervaart, maar het gebeurt dus wel.

10 likes