Stel je persoonlijke vraag #42

Ik heb een tijdje op de verloskamers gewerkt en ooit meegemaakt dat iemand de placenta rauw op at :grimacing:. Er capsules van laten maken en in een smoothie doen snap ik wel maar kan me er niets bij voorstellen om dit rauw te eten, al helemaal niet als het uren na de bevalling is.

Ik heb hem zelf weg laten gooien (ziekenhuis) maar heb er wel een mooie foto van omdat ik het iets moois vind.

3 likes

Ja wat is die obsessie met de placenta voor verloskundige? Ik hoefde hem niet te zien (vroegen ze echt 3 x) en daarna kwamen ze er alsnog mee aan?? Smerig

9 likes

Niet zwanger geweest, maar mijn eigen placenta ligt ergens begraven ergens onder een appelboom in een achtertuin in een klein dorpje. Daar woonde destijds een vriend van mijn ouders. Geen idee of de beste man inmiddels verhuisd is, maar hopelijk is die placenta allang vergaan.

Laf de casual opmerking dat je het wel snapt dat ze er capsules voor maken voor in een smoothie :joy:

7 likes

Nou, ik had er in gezet dat ik hem niet wilde zien, dus dat zei ze, maar toen zei ik ā€œach, laat toch maar zien!ā€ Vond het wel interessant, een soort hele grote lever. En dan ook nog de vruchtzak. Toch fascinerend dat dat ook allemaal je heeft gezeten (vond ik van het kind ook).

3 likes

:joy: ja nee, voor mezelf niet maar dan liever capsules nadat je meteen die placenta in de vriezer hebt gegooid dan een bedorven placenta naar binnen kanen. ƀls ik er wat mee zou moeten doen dan gaat ie de tuin in en een boompje op oid.

1 like

Wat een onderwerp op de vroege ochtend :nauseated_face:

9 likes

Dat je zwanger bent geweest betekent niet automatisch dat je ook een placenta hebt gehad.

2 likes

https://www.reddit.com/r/DebateAVegan/comments/dtnpa8/human_breast_milk_is_vegan/

nog een leuke discussie voor bij de koffie-automaat

2 likes

Tijdens mijn zwangerschap heeft de verloskundige eens een placenta laten zien die helemaal mooi schoon gemaakt was en met rood / blauw was laten zien hoe alles werkt, soort opgezette placenta (ik probeer hier een afbeelding van te vinden, maar mijn tip van de dag: Google NIET op afbeeldingen van een placenta :face_vomiting: ). Dat zag er wel mooi uit, dus ik was wel benieuwd naar de placenta toen mijn kind geboren was. Maar toen ik het zag, was ik snel genezen en mocht het snel bij me weg.

3 likes

Ik vond het wel interessant die placenta. Maar kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten. Ik was al lang blij dat ik wat afleiding had terwijl mijn krijsende kind werd gecontroleerd en aangekleed.

Ik was wel een soort van beledigd omdat de arts zei dat hij aan de kleine kant was :joy: Het was niet gevaarlijk klein ofzo, dus nu denk ik waar maak je je druk om. Maar iets met hormonen ofzo.

4 likes

Never forget dat ik als 13 jarig kind meteen kwam aangesneld toen mijn moeder was bevallen van mijn broertje. Wist ik veel dat een nageboorte ook nog een ding was, ging die verloskundige de placenta aan me laten zien. Kijk het huisje van je broertje!
Trauma.

26 likes

Ik heb hem niet eens gezien. Ook de optie niet gekregen. Ben bevallen door een keizersnede. Hij(het?) is naar de patholoog gegaan en heb daar alleen de uitslagen van teruggekregen.

Overigens vond ik het tijdens mijn coschappen wel fascinerend. Vond het heel raar ruiken ook :stuck_out_tongue:

1 like

Never forget die keer dat ik tijdens het blok voortplanting een computer practicum had, om half 9 in de ochtend. Kwam de docent ineens heel vrolijk met een metalen trolley het lokaal in lopen: kijk allemaal, ik kon zojuist een verse placenta mee nemen na een bevalling. Kom allemaal even kijken!!!
Ik kan echt goed tegen vieze dingen, maar ik had nog niet ontbeten en ik werd echt een beetje onpasselijk van die placenta :face_vomiting:
Mijn kinderen zijn gehaald met een keizersnede en toen heb ik ook gezegd dat ik de placenta’s niet hoefde te zien.

5 likes

Ik ben nog nooit bevallen maar dit gaat hoe dan ook in mijn bevalplan mocht het ooit zover komen. Bedankt voor jullie onbedoelde advies.

5 likes

Lijkt me toch overduidelijk dat er bedoeld wordt ā€˜zijn bevallen’. Moet ieder slakje zout?

33 likes

Ik vind het een beetje overdreven eigenlijk om te kotsen over een placenta (en ja ik weet hoe het eruit ziet). Het is ook maar gewoon een deel van je lichaam op dat moment en letterlijk de voedingsbron voor je ongeboren kind, dus hoe vies kan het zijn?

13 likes

Nou ja als ik kijk hoe sommige mensen reageren als ik het heb over alleen ā€œeen buisje bloedā€ waar ik wat mee moest op m’n werk kan ik me wel voorstellen dat sommige mensen placenta’s niet kunnen hebben haha

3 likes

Hahah ja ik vind dat dus ook heel overdreven. Maar goed ik vind bloed enzo ook niet vies dus misschien kan ik me gewoon slecht inleven

Ja dat snap ik ook wel. Ik vond mijn eigen (kinds) placenta dan niet zo goor, maar kan wel wat hebben op dat vlak.

Maar never forget biologie 2e klas het ontleden van een varkenshart en snijden in een koeienoog. Het was voor mij trouwens wel vooral de lucht die ik goor vond, verder wel interessant. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat anderen hier van over hun nek gaan. Ookal hebben we allemaal ogen en harten.

1 like