Perzisch nieuwjaar
Het zoroastrisme is het oorspronkelijke geloof van mensen in Iran, heel erg verbonden met de natuur(verschijnselen) waardoor veel feesten (herfst equinox/lente) nog steeds worden gevierd. Ook al was het verboden onder de islam destijds en zijn veel zoroastristen (zoroasters?) gevlucht. Bijv naar India en worden ze daar “Parsi” genoemd (Freddie Mercury’s familie bijv haha).
Je dekt in de weken voorafgaand naar nieuwjaar een mooie tafel (Haft sin) met 7 symbolen (Haft) beginnend met een S (sin). Hieronder een handig plaatje met de betekenis, van sommige weet ik het wel maar moet het ook altijd opzoeken. Het zijn er meer dan 7 maar je hoeft er officieel maar 7 op tafel voor te bereiden, want missh had iemand vroeger geen toegang of geld voor deze onderdelen.
De foto van de nieuwjaars-tafel is niet van mij. heb ik van internet geplukt, bij mijn tante thuis pakt ze echt uit. Ik probeer zelf altijd iets kleins maar wel in de gedachte van het feest te organiseren.
Ook laat je een plantje groeien, vanuit kiemzaden. Die gooi je na nieuwjaar in stromend water en dan doe je een wens.
Het is iets wat we van kleins af aan heel uitgebreid hebben gevierd, ook met versjes en liedjes dus heb er hele fijne herinneringen aan!
En het voelt altijd zo als een “echte” frisse start als je om je heen nieuw leven ziet in de natuur, om dan spreekwoordelijke nieuwe hoofdstuk in te gaan.
Dankjewel!