In mijn groep 3, 4, 5 kwam dit laatst ook voorbij, want thema lichaam en zwanger dus dan is dit interessant voor kinderen, dat leeft. Meestal komt seksualiteit etc. pas in de bovenbouw aan bod dus ik voelde me toch enigszins genoodzaakt om mezelf in te dekken door een bericht op het ouderportaal te zetten met ook linkjes naar kerndoelen, wat op welke leeftijd werd geacht onderwezen te worden etc. Eigenlijk vond ik het al erg dat ik dit deed, zou niet nodig hoeven zijn. Maar ik was best op dingen ingegaan en als kinderen merken dat je vragen beantwoord die thuis taboe zijn dan weet je het wel. Het kwam helemaal los. Ik kreeg gelukkig veel positieve reacties, maar ook een aantal negatieve. En dan met name op het gebied van: ik ben de ouder en ik bepaal wat ik ze vertel en wanneer. Nou, zo zit het dus niet helemaal als het wettelijk is vastgelegd dat het in het curriculum aan bod moet komen.
En eentje die was bang dat dit seksuele spelletjes onder kinderen zou uitlokken. Gelukkig waren er ook hele mooie reacties van ouders. Waaronder een moeder die vrolijk kwam vertellen dat haar dochter na een kringgesprek over het hele plein naar haar vader had geroepen ‘jouw piemel zat in mama’.