Een aantal vingerspellen wel veel, verder zijn het vooral oude gebaren en sommigen zelf verzonnen gebaren. Ik werk met bewoners van rond de 50/60 dus al vrij lang in het systeem en op woongroepen
Als leerkracht basisonderwijs heb ik een aantal lessen gegeven uit het lespakket van de Week van de lentekriebels aan groep 5/6 (kinderen van 8/9/10 jaar). Ik herinner me een filmpje met een animatie van penetratie dat ik bewust niet heb laten zien. Ik begon met een woordveld over seks en seksualiteit en ik merkte dat er veel verschil zat in wat kinderen ervan wisten, dus dat filmpje leek me niet helemaal geschikt. Maar naast seks gaat het ook over de rolverdeling tussen mannen en vrouwen en inderdaad het aangeven van grenzen, dat vond ik wel heel waardevol. Ouders reageerden er ook prima op.
Ik had laatst dat een ‘wie?’ werd toegevoegd aan een groepsapp waar ik ook in zat en bleek dus gewoon een bekende van me te zijn, toen was eindelijk een mysterie opgelost!
Ja? Toen ik nog studeerde gebeurde dit bijna wekelijks in de trein. En twee weken geleden nog in een restaurant waar ik was kwam iemand haar nagels doen en koffie drinken. Echt chill als je aan het eten bent.
Word er vooral meteen geïrriteerd door door hoe megalomaan en zelfingenomen Amsterdammers denken over hun stad, heeft echt een averechts effect op me (niet dat dat me ervan weerhoudt die Old Amsterdam kaasbitterballen bij de vleet te eten).
Volgens mij is het een Belg die over Amsterdam zingt?
Ik heb dus het tegenovergestelde, ik krijg altijd kippenvel van “je bent er vogelvrij omdat er alles kan, in ellek mensenhart daar vind je Amsterdam”
Terwijl ik helemaal niks met Amsterdam heb??
Jaa ze doen nog alsof t helemaal ons kent ons iedereen komt bij elkaar op visite in de jordaan is.
Maar eigenlijk zitten er allemaal anne maries uit brabant en je kan er nog amper nederlands praten.
Ja maar dat wordt wel ingezet door een Amsterdams merk dat dat gebruikt om zichzelf zo te profileren.
Ik denk vooral: ja leuk grachten, die heb je in zoveel steden en dat vrije valt ook wel mee tegenwoordig. Niet in mijn hart!!!
In Utrecht is iedereen tegenwoordig Amerikaan of überhaupt expat. Ik was gister de hond uitlaten en 2 van de 15 ofzo mensen op het veldje kon Nederlands spreken ![]()
![]()
. Allemaal van die expats overal, allemaal uit landen dat je denkt blijf lekker daar het is hier al druk ![]()
Ik verwar dat nummer constant met de Unox jingle
No thank you nepkaas.
Ik heb me verdiept in old Amsterdam 3 seconden geleden en het is kennelijk een Gouda stijl kaas, niet een Amsterdamse, gemaakt door mensen uit Huizen (Gooi) sinds 1985 en heeft dus niks met old of Amsterdam te maken. En ze hebben een echte Amsterdamse kaaswinkel aangeklaagd toen die ‘oud Amsterdam’ kaas ging verkopen en dat hebben ze nog gewonnen ook.
Ze appropriaten Amsterdam dus haha, misschien kan je dat wel steunen ![]()
Je kunt het ook echt overal kopen, hier in Berlijn ligt het ook gewoon in de Lidl. Niks origineels (Amsterdams) aan.
Ik ben absoluut geen Amsterdam-fan (als Rotterdammer zit dat in mijn genen, kan er verder ook niks aan doen
), maar vind het liedje an sich wel mooi door het weemoedige gevoel dat het oproept.
Ik kan alleen maar denken: waar blijft het lied over oude Rotterdamse kaas? Die is echt superieur namelijk.
Was seksuele voorlichting bij jullie op de middelbare, naar jullie mening, goed?
- Ja, veel aan gehad
- Een beetje
- Nee
- NVT
0 stemmers
Hadden jullie het liever eerder (dus basisschool) gehad?
- Ja
- Misschien
- Nee
0 stemmers
Ik was er dus bijna uitgegooid op de middelbare, omdat de belangrijke dingen niet besproken werden. We leerden over necrofilie en seksueel misbruik (nee niet op een fijne manier) waarbij ik me hartstikke ongemakkelijk voelde, omdat ik dat moest uitleggen. Waarna gespeculeerd werd (door de groep) dat ik seksueel misbruikt was. Niet dus.
Had er dus echt geen zin in en ging echt over mijn grenzen.
Werd hier als kind echt super melancholisch van altijd. Kende dat gevoel helemaal niet. Vind het nog steeds wel mooi.
O ja heel goed, hier kan ik zeker achter staan.
Ik kan mij er op de basisschool niets van herinneren en op de middelbare was er een hoofdstuk voortplanting bij biologie. Maar niks nakkes nada over sexualiteit.
Hoofdstuk over evolutie moesten we direct overslaan.
Dit was in de tweede klas in 1992 en het was een gewone openbare school ver weg van de Bible Belt.
Ik heb seksuele voorlichting op de basisschool gehad, omdat iemand in een les in groep vijf iets door de klas riep erover, en mijn leraar toen besloot dat dat het opportune moment was. Vond dat hij dat goed deed. Kan me niet herinneren dat we het verder ook gehad hebben tbh, maar het is ook al heel lang geleden, dus kan ook gewoon niet zijn blijven hangen omdat ik het verder ook niet zo boeiend vond. Mijn ouders zijn er altijd heel open over geweest, dus ook in groep vijf destijds was het allemaal niks nieuws voor mij.
Op de middelbare hadden we een deel tijdens verzorging en het biologische deel uiteraard tijdens biologie, en vond dat op zich ook prima gedaan voor zover ik me herinner.