Stel je persoonlijke vraag #43

Same, als t dan toch eindelijk zo ver is wil ik t wel goed doen. En t liefst zou ik dan nog een ruim bedrag over, voor geval van nood ofzo.

1 like

Ja 100% . Malediven wordt echt geromantiseerd of hoe noem je dat door het westen

2 likes

De uffenbuk hahah

5 likes

Het lijkt me vooral heel erg saai want je kan buiten zwemmen, snorkelen en eten wss ook geen donder doen daar. En na 3x zeggen “wauw kei mooie blauwe zee” heb je het ook wel gezien.

4 likes

Haha ik ken het als sorority squat, maar er is dus een Nederlandse term voor!

1 like

Ik snap helemaal hoe kut deze situatie voor jou is en dat het bikkelen is en dat dit voor veel mensen in die situatie geldt. Maar vind je soms wel stellig, iemand die wél kan rondkomen wegzetten als uitzondering, suggereren dat diegene dan niet naar de context kijkt, stellen dat je sowieso in armoede komt als je geen vangnet hebt. Is zo ontzettend situatieafhankelijk.

Als je >80% wordt afgekeurd en een IVA krijgt krijg je 70% van je laatste maandloon, dat kan natuurlijk armoede betekenen maar is lang niet altijd zo. Gelukkig maar.

Dus snap je punt en niemand gaat erop vooruit met een ziektewetuitkering, maar zo zwart-wit is t ook niet.

2 likes

Fuck later ik geniet nu. Misschien ben ik later dood of gefrituurd door de zon

4 likes

Dit is niet eens mijn situatie want ik kom rond.

En veel zieken klagen aan dat ze niet rondkomen met hun uitkering of zouden rondkomen zonder steun van naasten. Dat is gewoon een structureel probleem. Dat is ook wat organisaties die rond armoede werken aanklagen. Snap niet hoe je hier dan een mening over zou moeten hebben.

4 likes

Ah dan had ik het verkeerd begrepen, excuus, fijn dat je iig wel rond komt!

Ik ontken niet dat er geen structureel probleem is, denk dat het een gigantisch structureel probleem is dus 100% met je eens daarin. Maar miste de nuance een beetje in je bericht en op mij kwam het bijna een beetje afwerend over naar mensen die wel rond komen. Maar dat is inderdaad mijn eigen interpretatie.

1 like

Ik zie niet hoe mijn bericht nuance mist. Ik reageerde op iemand die zei tijdelijk maar krap rond te kunnen komen met 850 euro. Levenslang, zonder vangnet en vanuit een veel zwaardere context kan dat gewoon niet.

Ik hoef trouwens geen medelijden en hou niet van die ‘ik snap hoe kut dit voor jou is’. Maar als je per se tegen mijn berichten over de situatie rond uitkeringen wilt ingaan lees ze dan eerst deftig want dit is gelukkig helemaal niet aan de orde bij mij. Maar dat is dus ‘geluk’ hebben. En hoe je overleeft met ziekte/uitkering zou niet van geluk moeten afhangen.

En verder ben ik helemaal pro nu leven en reizen en blabla. Het hoeft alleen niet zo zwart wit en als je daarnaast ook geld aan de kant kunt zetten is dat gewoon verstandig.

1 like

Zijn we het daar iig over eens!

En vervelend dat mijn opmerking als medelijden wordt ervaren, dat was niet mijn intentie, excuus

Even over die WIA/IVA: Het klinkt heel schappelijk, 70% van je laatst verdiende salaris. Maar de praktijk is weerbarstiger. Bij loon krijg je arbeidskorting en bij een uitkering niet. Je betaalt dus op hetzelfde bedrag véél meer belasting als je ziek bent.

Ik ga nu waarschijnlijk richting WIA ivm mijn hersenletsel. Had in eerste instantie 70% van mijn huidige salaris berekend en dat viel me alles mee. Toen bleek het voor een uitkering anders te zitten en kom ik netto op honderden euro’s minder uit.

Daarnaast wordt de hoogte van huur- en zorgtoeslag (waar ik dan weer van afhankelijk word) gebaseerd op het bruto inkomen. Dus stel dat ik met een uitkering netto € 1200 krijg, dan ontvang ik veel minder toeslag dan dat ik netto € 1200 uit salaris krijg. Voor die laatste is je bruto inkomen veel lager en krijg je dus meer toeslagen. Terwijl mensen uiteindelijk alleen maar kunnen leven van wat ze netto binnenkrijgen.

Al met al: geen fijne vooruitzichten en het klinkt allemaal mooier dan het is.

9 likes

Ik heb zelf een WIA gehad, dus weet er helaas wat van. Vond het een zware periode, financieel maar ook met de aanvraag, beoordelingen, keuring weet ik veel wat, vond het erg intens juist als je ziek bent. Dus iig succes de komende tijd!

Verder denk dat ik niet zo goed uit m’n woorden kom vanmiddag haha, want bedoel absoluut niet om het rooskleuriger te maken oid of dat het wel meevalt. Ik ben inderdaad ook flink achteruit gegaan maar had wel het geluk dat ik nog boven de grens van toeslagen ed zat.

Enige wat ik eigenlijk wilde zeggen was dat uitkering niet in 100% van de gevallen armoede betekent.

1 like

Dankjewel! En rot dat je er zelf ook mee te maken hebt gehad. Ik zie ook erg op tegen de aanvraag en keuringen. Ik snap je punt hoor. Het hoeft idd niet altijd armoede te betekenen.

Het is meer dat ik er zelf net achter ben gekomen dat die WIA niet hetzelfde is als 70% van je salaris en dat iedereen om mij heen ook in de veronderstelling was dat dat wel zo was.

Die 70% geeft een vertekend beeld, omdat er een addertje - genaamd arbeidskorting - onder het gras zit waar niemand je over vertelt. En nou ja, het voelt ook wel als een boete op ziek zijn, merk ik. Ik weet niet of ik ooit nog beter word, maar ben bang dat ik er nu ook nog financiële zorgen bij krijg.

2 likes

Voortbordurend op de foto reacties: aan welke van deze prachtige fotoposes heb jij ooit eens meegedaan?

  • Ster met handen
    afbeelding

  • Foto van achteren

  • Schaduwfoto
    afbeelding

  • Ster met voeten
    afbeelding

  • Duckface
    afbeelding

  • Springfoto
    afbeelding

  • Snor van haar
    afbeelding

  • Liggend in ster (vlechtwerk van handen is bonus)
    afbeelding

  • Kauwgombel
    afbeelding

  • Geen een van bovenstaande

0 stemmers

1 like

Ik zag net op TikTok (ja ja helemaal gratis m’n gegevens aan de Chinezen blablabla who cares) een receptfilmpje waarin iemand haar aardbeien wast met water, azijn en volgens mij ook nog baking soda. In de comments ontstaat een hele discussie tussen mensen die vinden dat dit overdreven is en anderen die het vies vinden om niet te doen. Nu ben ik echt een smetvrezerig typje, maar ik spoel m’n fruit en groente gewoon af onder de kraan zonder azijn etc. Heb ik een memo gemist?

Was jij je groente/ fruit met meer dan alleen water?

  • Ja, ik was mijn groente/fruit met water, azijn en/of baking soda
  • Ja, ik was mijn groente/ fruit met iets anders bijzonders naast water, namelijk :
  • Nee, ik was mijn groente/fruit gewoon met water
  • Nee, ik was helemaal niks. Vreet ‘t zo uit de grond/ AH

0 stemmers

3 likes

Ik heb het eens geprobeerd met azijn en baking soda, maar ik had niet het idee dat het langer vers bleef en/of schoner werd.

3 likes

Kan het niet zijn dat het een niet-EU land is met andere voedselveiligheidsregels en dat het daar veel meer bespoten is met bestrijdingsmiddelen oid? Ik ken die regels niet hoor, maar als je ziet wat ze bijv. in de VS allemaal in eten mogen stoppen wat hier verboden is…

6 likes

Ja ik doe dat wel :sweat_smile:. Maar ik wil nog wel eens dingen alleen even snel onder de kraan afspoelen, omdat het best een gedoe is. Maar broccoli was ik altijd grondig, omdat ik altijd bang ben dat er beestjes tussen die stronken zitten.
Ik heb een keer een klein slakje in mijn mond gehad en dat gebeurd niet nog eens 🥹

3 likes

Dit topic is na het bereiken van de maximumlimiet van 5000 antwoorden automatisch gesloten. Continue discussion at Stel je persoonlijke vraag #43 (Deel 24).