Ik woon in DE en vond het in het begin ook verschrikkelijk. Had zelfs nog een extra taalcursus gedaan voor ik verhuisde, maar moest echt een enorme drempel over voordat ik het ook echt durfde te spreken. Maar toen ik die eenmaal over was ging het eigenlijk prima. Ik ben wel gezegend met een goed taalgevoel, ik heb ook vrienden die hier al bijna net zolang als ik wonen en die echt alleen heel basic Duits spreken. Wel vaak uit landen met een taal uit een heel andere taalfamilie, voor Nederlanders is het toch wel makkelijker omdat het zoveel op elkaar lijkt. En die naamvallen kun je met praten gelukkig makkelijk omheen, gewoon een beetje vaag uitspreken en niemand die hoort of je een n of een m aan het einde van het woord zei
Ik vorig jaar in een schoenwinkel in Frankrijk: âVous avez houdt schoen omhoog treize-neuf?â Aka heeft u dertien-negen
Als jij besluit om op een vrije dag het hele huis schoon te gaan maken
- Ga ik door tot ik klaar ben
- Neem ik halverwege een keer pauze
- Moet ik iedere 15 minuten even gaan zitten forummen om bij te komen
- Neem ik veel pauzes en besluit ik halverwege dat het ook wel welletjes is zo
- Ik neem geen pauzes maar ik stop wel voortijdig. Morgen weer een dag!
- Ik maak mijn huis nooit schoon
- Ik heb geen huis
0 stemmers
Ik lul echt tegen iedereen en ook in tatta duits. Hele gesprekken hahah en zij maar knikken hahah
Ik praat met mijn vriend altijd vloeiend Engels, maar als iemand me dan ineens overvalt op mijn werk met Engels dan switch ik ineens naar steenkolen Mark Rutte Engels En Duits kan ik al helemaal niet en was mijn slechtste vak op school haha
Grammatica zit vaak gewoon logica achter (met duizend uitzonderingen natuurlijk wel, maar toch, globaal gezien). Maar woordenschat moet je echt veel moeite in stoppen
Ik vind getallen in andere talen ook soms echt verwarrend, dit had ik ook kunnen zeggen haha
Ik kan best in het Frans of Duits of Spaans een bestelling plaatsen of de weg vragen of andere basisdingen als je ergens op vakantie bent zodat ik wat dat betreft kan functioneren, maar dat vind ik totaal iets anders dan de taal echt spreken.
Een normaal gesprek kan ik namelijk los van die dingen niet voeren omdat het dan gewoon blokkeert omdat ik er niet genoeg kennis voor heb en niet in geoefend ben.
Ik ben tweetalig opgevoed maar krijg nog steeds een error als ik in die taal tegen mensen daar moet praten. Kan het wel heel goed verstaan maar daadwerkelijk deelnemen aan een conversatie ho maar.
Ja precies, zo doe ik het ook, kan echt te slecht Duits voor medische gesprekken, maar met een mix van Duits, Engels en Nederlands komen we er wel en de Duitsers zijn altijd dankbaar eigenlijk. Blijkbaar kom ik altijd aardige Duitsers tegen.
Ik vind Duitsers altijd super aardige mensen eigenlijk! Altijd vriendelijk en behulpzaam wanneer ik met ze praat haha. Fransen en Italianen vind ik maar onvriendelijk
Ik denk dat mijn vader ook zo zou reageren, als een Duitser dat zegt. Hij is dan wel net na WO2 geboren, het trauma van mijn opa en oma heeft hij wel meegekregen.
Ik vind Duitsers ook altijd aardig, totdat ik vorig jaar in de zomervakantie een weekendje in Zeeland was. Die fout maak je maar een keer.
Herkenbaar! Ik heb ze uiteindelijk wel allemaal nog via volwassenonderwijs gedaan omdat ik toch een betastudie wilde en ik bleek het prima te kunnen. Alleen idd een heel andere manier van leren dan ik gewend was met talen en geschiedenis enzo.
Meisjes worden ook echt minder aangemoedigd om exacte vakken te kiezen! Echt zonde, gaan heel wat talenten verloren.
Edit: Oh en als hier moeders meelezen van dochters: technika 10 was een organisatie die techniek lessen gaf die meer op meisjes gericht waren. De organisatie is helaas niet meer actief maar er zijn wel lokale groepen actief oa in Amersfoort en Leiden!
Ik een eettafel besteld (oh ja wel fysiek in de winkel, moet nog geleverd worden) vandaag met een marmeren blad, maar ik heb koorts, keelonsteking, en ik denk dat ik dus niet eens een goede keuze kan maken. Want de andere keer wil ik die andere
Vind het eigenlijk nu ineens niet mooi, zo stom. Ik weet het niet meer. Vind jij een keukentafel met een marmeren blad mooi?
- Ja
- Nee niet mijn ding
- Geen mening/neutraal
0 stemmers
Het is ook nog eens loodzwaar. (Ja, het is is wel echt marmer)
Zelfs domme dingen als een koelkast zijn al veranderd vandaag, want ik wilde toch een andere en ik ben echt ziek maar ik wil dat besteld hebben.
Bleehhgh, ik kan wel overgeven
Gaf jij een housewarming bij je nieuwe woning/huis? .
- Nee
- Ja
- N.v.t.
0 stemmers
Jullie hebben mij overtuigd om het wel te doen. Die marmeren tafel.
Ik heb ja gestemd, maar ik heb nog nooit een housewarming gegeven. We verhuizen binnenkort en willen een feestje gaan geven deze zomer voor onder andere het nieuwe huis, een promotie en 2 verjaardagen tegelijkertijd. Dus een ja voor de nabije toekomst voor een alles in 1 noem het wat je wil feestje.
Ja want ik zoek altijd een reden om een feestje te hosten. Ik kan in mijn hopelijk soon te be huis ook eindelijk dinner parties hosten.
Een tafel met marmeren blad is vooral altijd heel koud om je armen op te leggen, ook nog iets om mee te nemen in je beslissing misschien?
Ik kan eigenlijk alleen echt Engels en Nederlands maar ik vind puzzelen met talen echt heel leuk. Omschrijvend praten zeg maar (âhet is een huis van koeien, kippenâ = boerderij bijvoorbeeld), en praten in creatieve grammatica (âwij loop vorig jaar = wij liepen) kan ik prima in een handje vol talen en eigenlijk begrijpen ze me dan prima en ik volg die talen ook prima zolang mensen beetje duidelijk praten).
Zeker als ik gedronken heb gaat dat echt best meer dan prima want dan is de schaamte helemaal weg. Maar ben altijd degene die in niet Engelstalige buitenlanden dingen regelt zeg maar omdat ik het ook leuk vind.