Hahaha, wat.
haha hele snelle les in kolonialisme
Oh wauw!!
Dag meneer, daar is de deur……
Ik heb een nieuwe vriendin, ze wonen nu een jaar in Nederland met het gezin en ze doen zo hard hun best om Nederlands te spreken (gaat echt goed)
Maar als ze hier in de stad op de markt bloemen gaat halen en ze betaald, met haar nog Duitse bankpas, krijgt ze gewoon in het Duits antwoord. Terwijl ze Nederlands sprak!
Ze was heel verontwaardigd
Maar ja, bijna iedereen krijgt toch Duits op school? In Duitsland is Nederlands niet eens een keuzevak.
maar wat onthoud je nou van Duits op de middelbare school haha
alleen dat die naamvallen een hel zijn en dat je daar zo weinig mogelijk meer mee te maken wil hebben
Hallo, ich bin Bärbel
Ich bin 14 jare alt.
na klar!
Ik vind het niet een hele gekke gedachte eigenlijk. Duits en Frans waren altijd talen waar Nederlanders best goed in waren. Op het vmbo heb je ook Duitse en soms Franse les.
Nee hoor, ik heb nooit Duits gehad. Je moet op het vwo 2 moderne vreemde talen die niet Engels zijn kiezen, ik had Frans en Spaans. Het is aan de school welke ze aanbieden.
Kartoffel.
Oh joh! Mijn dochter krijgt volgend jaar 2vwo standaard Duits, naast Frans en Engels. En pas met profiel kiezen kan Spaans er ook bij.
ik leef niet onder een steen, ik dacht gewoon dat groenlands alsnog veel meer gebruikt wordt omdat er voornamelijk inuit wonen
Ben een beetje een combinatie van milde paniek en is standaard. Ik heb echt 0 time management, dus ik ben altijd laat met alles. Maar dan heb ik wel altijd stress dat ik iets vergeten ben ofzo
je hebt het ook niet helemaal fout hoor haha
het wordt tegenwoordig ook meer gebruikt (en is ook groenlands enige officiële taal op het moment), maar bijna al het (voortgezet) onderwijs is nog steeds in het deens en de groenlanders dienen zich ook nog steeds aan te passen aan de denen die daar komen werken, geen deen die serieus probeert groenlands te leren
laatste tijd staat de taalkwestie weer op scherp, een parlementair debat is hierdoor redelijk uit de hand gelopen
Vanaf de eerste klas al? Cool. Ik had in de eerste klas gewoon alledrie en pas als je naar de derde ging mocht je kiezen of je wat liet vallen
Ik vond Duits echt verschrikkelijk op school, heb het ook zsm laten vallen, maar ben er achteraf toch wel blij mee. En nu spreek ik het vloeiend
Frans vond en vind ik gewoon supermooi, zou dat graag ook beter willen leren spreken, die 700+ dage duolingo streak werkt daar alleen niet zo goed voor… mss toch eindelijk een die cursus gaan doen
Haha ik heb in beide eindexamen gedaan maar dat is jaaaaren geleden inmiddels en nou zat ik vorig jaar in italie in een auto voor een excursie met een frans koppel. En zij spraken amper engels en onze tour guide sprak alleen engels en italiaans maar er was geen franse gids beschikbaar die dag ofzo. Dus ik riep heel enthousiast: JE PARLE UN PEU FRANÇAIS
En het kwam er echt wel soepel als degelijk frans uit. Om me daarna wel te realiseren dat ik niet heel veel meer kon zeggen dan dat (behalve dan misschien 4 croissants bestellen, vragen waar het zwembad is, zeggen dat ik met de fiets ben en iemand zeggen dat ie zn bek moet houden)
Ik zou het vooral zo leuk vinden áls ik het nog zou spreken. Vind het echt jammer dat ik na de middelbare nooit meer les heb gehad
Ik zou vooral willen dat ik toen niet zo een luie kutpuber was die het bare minimum deed. Toen kon je natuurlijk veel makkelijker een taal leren dan nu. Ik vond alleen pokeren, chillen en blowen belangrijker.
Ik was een nerd, dus ik heb al die extra certificaten Duits (goethe), Frans (DELF) en Engels (Cambridge) gehaald. Maar dat is nu 6/7 jaar later alsnog allemaal weggezakt. Echt zonde, want ik vond het dus ook superleuk. Alleen zodra je het niet regelmatig meer spreekt zakt het meeste weg. En doordat ik het niet nodig heb, voel ik ook niet genoeg motivatie om het weer actief te leren (+ geld en tijdgebrek)
Ik heb echt een hekel aan talen leren. Zat me de afgelopen jaren de hele tijd af te vragen waarom, maar ik volg nu academisch engels voor mijn phd en de conclusie is dat ik het gewoon niet kan. Natuurlijk leren spreken/schrijven/luisteren is prima, maar taalregels gaan er in wat voor taal dan ook niet in.