Iedereen zegt altijd hoe goed het wel niet bij mij past, maar ik zie het zelf echt niet. Ik loop al op zondagmiddag met mijn ziel onder mijn schouders met de hond buiten en ben zo blij dat hij kan uitslapen. Het idee dat ik naar de speeltuin ofzo moet is killing ![]()
Ik kwam er vorig jaar achter dat ik een een huis had gekocht in dezelfde straat als mijn ex (waar ik niet zo lekker mee uit elkaar ben gegaan). Hij woont wel in een ander gedeelte van de straat dus dat scheelt maar ik dacht wel 
 maar goed, we kijken allebei de andere kant op als we elkaar tegen komen  (gebeurt gelukkig niet heel vaak) ![]()
Herkenbaar! Ik ‘moet’ (niks moet maar qua leeftijd dat ik het voor mij en mijn vriend nog oké vindt) binnen 5 jaar beslissen. En ik weet het gewoon niet? Ik heb niks met baby’s en kleine kinderen, meestal irritant ook. Met mn vriend en zijn zoon samen vind ik echt top. Maarja dat is geen baby. Ik kan gewoon uitslapen, geen gegil en gehuil en at the end of the day: niet mijn kind, niet de meeste verantwoordelijkheid.
Ze zien mij wel als geschikte moeder denk ik. Ik ben jong (23) moeder geworden, maar ik hoor veel vanuit mijn omgeving dat ze zo trots zijn op hoe wij het doen als jonge ouders. Vooral mijn zus en zwager sturen hier regelmatig berichten over, echt super lief.
Ookal ben ik echt geen “oermoeder” en vind ik het soms mentaal heel zwaar ![]()
Hoe kan je dit beoordelen?
You know when you know.
Ik was heel goed gehecht en dat veranderde tussen m’n 10e en 15e, valt dat dan ook onder niet goed gehecht? Hm.
Ik ben heel goed gehecht maar niet aan mijn beide ouders (uiteindelijk ook wel, maar niet meteen)
Nou ik zelf niet zo goed maar mijn psycholoog wel (hoop ik)
Ik vertoon wel heel veel symptomen van op een bepaalde manier niet veilig gehecht zijn (alles zelf willen oplossen, moeilijk hulp vragen, en als kind moeilijk troostbaar en weinig toenadering van moeder zoeken, boeide me ook niet als we bij de speeltuin waren en ze zei dat ze ervandoor zou gaan). En ook wel wat factoren uit mijn jeugd waarvan ik in theorie weet dat die kunnen bijdragen aan een onveilige hechting, maar toch altijd het idee gehad dat ik prima gehecht was tótdat ik mijn huidige opleiding deed.
Heb jij als je in bed ligt ook voorkeur voor een bepaalde zijde waarop je ligt als je op je telefoon aan t scrollen bent of boek aan t lezen bent?? Ik lig altijd op m’n rechter zijde, op m’n linker voelt gewoon zooo onnatuurlijk? Voordeel daarvan is wel dat als ik me omdraai naar links ik direct in slaap val want links is m’n slaapzijde.
- Ja ik heb dit ook
 - Nee

0 stemmers
Idee van hechting gaat juist wel echt uit van hechting van het jonge kind, volgens mij houdt de DSM 5 aan dat symptomen voor 5e jaar moeten voorkomen (in het geval van een hechtingsstoornis). Is opzich ook wel logisch, hechting gaat echt over hele primitieve processen waardoor een kind leert dat die op een ouderfiguur kan vertrouwen.
Dus tuurlijk kan het zijn dat later in je jeugd er hele onveilige situaties ontstaan die ook veel invloed hebben op je eigen gedrag, gevoelens en persoonlijkheidsontwikkeling, maar dan spreek je dus niet meer van een verstoorde hechting. Andersom kan een verstoorde hechting wel je hele leven lang problemen geven.
Kun je ook onveilig gehecht zijn aan 1 van de 2 ouders? Bijvoorbeeld als kopp-kind?
Hahaha ja dat durf ik om die reden niet meer 
 heb m’n telefoon een keer keihard op m’n neus laten vallen, echt dagen last van gehad
Ja, volgens mij kan dat zeker. Het is dan juist heel beschermend als er een andere ouder is waarin een kind zich wel kan hechten, dat er wel een veilig ouderfiguur is.
Hier staat het best duidelijk uitgelegd vind ik: Hechtingstheorie - NCJ
Dank voor het nemen van de moeite dit uit te leggen!
hangt af van het soort foto
mijn poepselfies naar mijn beste vrienden hoeven niet per se verder verspreid te worden
Als ik foto’s van mijn kind stuur vraagt mijn moeder altijd of ze het naar oma mag doorsturen en dat vind ik prima. Random vriendinnen of collega’s ofzo liever niet.
Ik stuur mijn foto’s soms eenmalig, die kunnen niet doorgestuurd of gescreenshot worden.
Zo heeft mijn schoonmoeder eens fotos doorgestuurd waar ik niet blij mee was. Heb ik goed laten merken.