Klopt! In de grote steden is het zeker niet alleen de burgemeester, maar is er een soort rooster tussen de de burgemeester en wethouders. Toen ik in Amsterdam bij de crisisdienst werkte had je gemiddeld wel 1-2 IBS’en (voorloper van CM) per avond/nacht schat ik, en dan overdag vaak ook nog een paar. Dus dat is voor alleen een burgemeester natuurlijk niet te doen.
De waarnemers zijn wethouders, dus dan kom je soms in de wel bizarre situatie dat je als arts midden in de nacht aan een wethouder van verkeer oid zit uit te leggen waarom een patiënt echt verplicht opgenomen moet worden 
Volgens mij is het met het horen dat patiënten inderdaad die kans moeten krijgen, maar het moet wel mogelijk zijn, in de praktijk gebeurt het volgens mij niet zo vaak. En het opvragen van politie/justitie voorgeschiedenis hoeft de burgemeester volgens mij niet zelf mee aan de slag, dacht dat dat gewoon automatisch wordt gedaan. Dus behalve het belletje en een vinkje zetten en het systeem hoeven ze volgens mij verder niets te doen.