Het klinkt inderdaad heel raar, maar volgens mij is het idee dat het ook ergens een extra waarborging is van je rechten als burger. En als burgemeester heb je ook een soort verantwoordelijkheid voor het welzijn van je burgers, dus als een van je burgers gedwongen wordt opgenomen moet je daarvan wel op de hoogte zijn.
Ik heb zelf eigenlijk nooit gehad dat ie daarom niet werd afgegeven, je geeft een korte samenvatting van de situatie en meestal zeggen ze dan direct ok ik zal het goedkeuren. Dan lezen ze nog wel de medische verklaring die je hebt opgesteld (ga ik vanuit). Soms stellen ze nog wel wat vragen, met name over proportionaliteit enzo, dat vind ik alleen maar goed.
@Aloha oh wauw! Misschien waren het er bij ons ook al meer hoor maar het is alweer even geleden en wilde ook niet overdrijven haha. In Amsterdam ook? Leuk!
Ik ben ook nog van de tijd van de BOPZ, dan mocht je als assistent gewoon de hele beoordeling + medische verklaring doen (met akkoord van psychiater natuurlijk) en hoefde de psychiater alleen binnen 24uur te beoordelen. Werkdruk van psychiaters is wel omhoog gegaan sinds de wvggz in die zin.