Lijkt me best sick dat je als burgemeester daar dan voor wakker gebeld werd.
Heb je er ook eens een augurk tussen geproeft? Dat was ooit zoān hit maar ik durf het niet te proberen ![]()
Omg die crave ik juist
Klopt! In de grote steden is het zeker niet alleen de burgemeester, maar is er een soort rooster tussen de de burgemeester en wethouders. Toen ik in Amsterdam bij de crisisdienst werkte had je gemiddeld wel 1-2 IBSāen (voorloper van CM) per avond/nacht schat ik, en dan overdag vaak ook nog een paar. Dus dat is voor alleen een burgemeester natuurlijk niet te doen.
De waarnemers zijn wethouders, dus dan kom je soms in de wel bizarre situatie dat je als arts midden in de nacht aan een wethouder van verkeer oid zit uit te leggen waarom een patiƫnt echt verplicht opgenomen moet worden ![]()
Volgens mij is het met het horen dat patiƫnten inderdaad die kans moeten krijgen, maar het moet wel mogelijk zijn, in de praktijk gebeurt het volgens mij niet zo vaak. En het opvragen van politie/justitie voorgeschiedenis hoeft de burgemeester volgens mij niet zelf mee aan de slag, dacht dat dat gewoon automatisch wordt gedaan. Dus behalve het belletje en een vinkje zetten en het systeem hoeven ze volgens mij verder niets te doen.
Burgemeester zijn lijkt me vreselijk. Ga je opeens over de openbare orde en veiligheid van zoān stad. Beetje drugspanden sluiten, jippie. En je moet alle raadsvergaderingen en collegevergaderingen voorzitten met zoān domme ketting. En uiteindelijk heb je nog geen fuck te zeggen zeggen want het college en de raad hebben beslissingsbevoegdheid maar je wordt als burgemeester wel altijd overal op aangekeken.
Goh hangt ervan af welke stad natuurlijk. Maar als ik zoān gedachtes heb, dan gaat het vaak over bv. parkeerbeleid aanpassen, deelsteps verbieden, bepaalde pleinen heraanleggen en inclusiever maken (bv. met ideeĆ«n zoals het project Girls make the city in Brussel), bepaalde groenvoorzieningen meer verzorgen, op bepaalde plekken waar veel volk komt maar weinig horeca zit openbare toiletten voorzien, hondenweides met faciliteiten aanleggen (bv. hondenpoepzakjesautomaat, drinkwaterfonteinā¦), voetpaden toegankelijker maken voor buggyās/rolstoelen, extra ruimte voorzien om te spelen voor kinderen/jongeren, meer investeren in het net houden van openbaar domein, beleid aanpassen zodat bepaalde winkelstraten aantrekkelijker worden voor nieuwe zaken, openingsuren stadhuis aanpassen zodat de werkende mens er ook eens geraakt, wegenwerken meer op elkaar afstemmen⦠Ik denk hier echt te veel over na ![]()
En de burgemeester verdient niet eens het meest ;). En is ook niet de baas van een gemeente ![]()
Ik was eigenlijk verbaasd dat een burgemeester van zoān grote stad dit daadwerkelijk zelf deed (ik gok dat er in Rotterdam in veel nachten wel meer dan 1-2 CMās worden aangevraagd) en zoān team van waarnemers klinkt zo logisch dat ik dacht dat het altijd zo ging. Waar ik me dan wel over verbaas is dat er dan dus goedkeuring wordt gevraagd aan mensen die er nul verstand van hebben. Heb je weleens meegemaakt dat 'ie niet werd afgegeven daardoor?
Ik vond het een heel raar idee dat burgemeesters van verschillende plekken hun handtekening onder een document van mij hebben gezet. En zoals iemand anders ook al vraagt: zegt een burgemeester ooit nee? Lijkt me dat je dat niet snel doet omdat je er zelf weinig verstand van hebt?
Ik weet wel dat mijn moeder bij een verlenging nog met de rechter zelf heeft gebeld, dat vond ik wel bijzonder dat dat kon
Crisismaatregelbeoordelingen doen en de maatregel aanvragen is mijn werk op dit moment. Het gebeurt wel eens dat hij wordt afgewezen. Vaak is dat dan toch omdat ze dan vinden dat er sprake is van onvoldoende gevaar of dat ze van mening zijn dat er nog andere (vrijwillige) afwendmogelijkheden zijn. Het is inderdaad niet hun tak van sport, maar daarom is het juist de bedoeling om de maatregel in lekentaal te schrijven, met goede argumentatie, zo nodig inderdaad inclusief documentatie van justitie (kan simpel worden aangevinkt). Verder worden patiƫnten dan (als het kan) altijd gehoord door de GGD (niet door de burgemeester zelf) en dit wordt ook verwerkt in de aanvraag. Heb in mijn carriere nog nooit de burgemeester gesproken voor overleg, maar altijd een assistent/wethouder die de aanvraag beoordeelt. Als de maatregel vervolgens wordt afgegeven krijgt de patiƫnt een patiƫntvertrouwenspersoon en een advocaat, en vindt na een aantal dagen een zitting plaats met een rechter om de maatregel opnieuw te evalueren en te kijken of de aangezegde verplichte zorg passend is
@Acquiesce inmiddels hebben we er regelmatig 5-10 per dag wel denk ik
Gelukkig niet dagelijks gezien het tekort aan bedden
Ik weet het, ik spreek uit ervaring van de andere kant ![]()
Het wordt denk ik wel lekker rustig in jouw stad als de gemeentelijke belasting zo te lezen flink omhoog gaat
Hoe dan ook wel allemaal goede ideeƫn!
Het klinkt inderdaad heel raar, maar volgens mij is het idee dat het ook ergens een extra waarborging is van je rechten als burger. En als burgemeester heb je ook een soort verantwoordelijkheid voor het welzijn van je burgers, dus als een van je burgers gedwongen wordt opgenomen moet je daarvan wel op de hoogte zijn.
Ik heb zelf eigenlijk nooit gehad dat ie daarom niet werd afgegeven, je geeft een korte samenvatting van de situatie en meestal zeggen ze dan direct ok ik zal het goedkeuren. Dan lezen ze nog wel de medische verklaring die je hebt opgesteld (ga ik vanuit). Soms stellen ze nog wel wat vragen, met name over proportionaliteit enzo, dat vind ik alleen maar goed.
@Aloha oh wauw! Misschien waren het er bij ons ook al meer hoor maar het is alweer even geleden en wilde ook niet overdrijven haha. In Amsterdam ook? Leuk!
Ik ben ook nog van de tijd van de BOPZ, dan mocht je als assistent gewoon de hele beoordeling + medische verklaring doen (met akkoord van psychiater natuurlijk) en hoefde de psychiater alleen binnen 24uur te beoordelen. Werkdruk van psychiaters is wel omhoog gegaan sinds de wvggz in die zin.
Kun je beter gemeenteraadslid worden. Hier heeft een burgemeester toch niets over te zeggen
Haha, goed opgemerkt, maar daar heb ik ook een aantal goede (vind ik zelf :p) ideeƫn rond. (Bv. parkeerbeleid aanpassen = niet per se goedkoper maken, wel efficiƫnter en beter.) Ik zou ook gerust een aantal kostenposten durven schrappen omdat ik ze niet (meer) de kerntaak van een lokale overheid vind maar dat is een andere discussie (en die zijn sowieso hier in Belgiƫ wellicht ook anders dan in Nederland).
Als ik het zo lees ligt dat hier in Belgiƫ toch anders. Ik zou me er eens moeten in verdiepen, maar sowieso wil ik niet in de politiek gaan dus het is al geen optie voor mij haha.
Functie cliƫnt ![]()
Ja klopt! Er heeft een gedeeltelijke fusie plaatsgevonden waardoor crisismaatregelen voor heel Amsterdam en ook een grote omliggende regio allemaal op 1 plek worden gedaan, mede daardoor is het aantal maatregelen toegenomen. Nu zeker wel vijf per dag gok ik. Wet BOPZ heb ik niet meer meegemaakt
, maar is inderdaad arbeidsintensief geworden. Officieel mogen ze ook niet medebeoordelen via videobellen, maar dat is wbt werkdruk dus bijna onmogelijk (zeker als beoordeling plaatsvindt op huisbezoek etc).
@Hippe_kikker Hahah oh sorry lekker scherp van me
Dat kan natuurlijk ook