Stel je persoonlijke vraag #43

Heb jij als je in bed ligt ook voorkeur voor een bepaalde zijde waarop je ligt als je op je telefoon aan t scrollen bent of boek aan t lezen bent?? Ik lig altijd op m’n rechter zijde, op m’n linker voelt gewoon zooo onnatuurlijk? Voordeel daarvan is wel dat als ik me omdraai naar links ik direct in slaap val want links is m’n slaapzijde.

• Ja ik heb dit ook
  • Nee

0 stemmers

Idee van hechting gaat juist wel echt uit van hechting van het jonge kind, volgens mij houdt de DSM 5 aan dat symptomen voor 5e jaar moeten voorkomen (in het geval van een hechtingsstoornis). Is opzich ook wel logisch, hechting gaat echt over hele primitieve processen waardoor een kind leert dat die op een ouderfiguur kan vertrouwen.

Dus tuurlijk kan het zijn dat later in je jeugd er hele onveilige situaties ontstaan die ook veel invloed hebben op je eigen gedrag, gevoelens en persoonlijkheidsontwikkeling, maar dan spreek je dus niet meer van een verstoorde hechting. Andersom kan een verstoorde hechting wel je hele leven lang problemen geven.

12 likes

Kun je ook onveilig gehecht zijn aan 1 van de 2 ouders? Bijvoorbeeld als kopp-kind?

3 likes

Hahaha ja dat durf ik om die reden niet meer :joy: heb m’n telefoon een keer keihard op m’n neus laten vallen, echt dagen last van gehad

3 likes

Ja, volgens mij kan dat zeker. Het is dan juist heel beschermend als er een andere ouder is waarin een kind zich wel kan hechten, dat er wel een veilig ouderfiguur is.

Hier staat het best duidelijk uitgelegd vind ik: Hechtingstheorie - NCJ

3 likes

Dank voor het nemen van de moeite dit uit te leggen!

2 likes

hangt af van het soort foto
mijn poepselfies naar mijn beste vrienden hoeven niet per se verder verspreid te worden

6 likes

Als ik foto’s van mijn kind stuur vraagt mijn moeder altijd of ze het naar oma mag doorsturen en dat vind ik prima. Random vriendinnen of collega’s ofzo liever niet.

12 likes

Ik stuur mijn foto’s soms eenmalig, die kunnen niet doorgestuurd of gescreenshot worden.

4 likes

Zo heeft mijn schoonmoeder eens fotos doorgestuurd waar ik niet blij mee was. Heb ik goed laten merken.

2 likes

Ik zou het een beetje af laten hangen van wat voor collega het is en wat de rest van het team doet. En dan zou ik balen als iedereen een tientje doneert want eigenlijk wilde ik maar €5 :joy:

9 likes

Ik heb meegedaan met collega’s en wij zorgden altijd dat ze iets konden kopen ipv geld doneren, dat voelde voor beide partijen beter.

1 like

KWF zwemt echt in het geld, voor andere goede doelen wil ik wel wat doneren maar KWF skip ik (en de meeste van mijn collega’s ook)

6 likes

Omdat jullie vinden dat ze van dat geld best wat meer effectief in kunnen zetten oid?

Zelf steun ik ook liever wat kleinere goede doelen :slight_smile:

Ja als ik zie hoe ze met subsidies smijten heb ik wel eens het idee dat het genoeg is. Veel effectiever kan je het ook niet per se inzetten; er zijn gewoon een beperkt aantal onderzoekers en die zijn vaak wel voorzien. Kanker is gewoon een ziekte die veel jonge mensen treft waardoor er veel geld opgehaald wordt. Dat snap ik helemaal. Ziekten als COPD, dementie of diabetes zijn minder ‘tragisch’ in die zin en daardoor wordt er voor die doelen minder opgehaald. Terwijl de ziektelast enorm is.

20 likes

Ik geloof dat Roparun niet echt geld doneert aan KWF of andere onderzoeksfondsen, maar meer aan hospices en ziekenhuizen om hun oncologische zorg te verbeteren.

8 likes

Ooh dat is wel top. Betere palliatieve zorg en beter inzetten van zorg zijn belangrijke dingen! Ik zie dat er bijvoorbeeld koppelbedden van gekocht zijn, daar kan ik zeker achter staan. Mijn punt was vooral; ik kijk wel echt kritisch naar het goede doel waar zulke inzamelingsacties voor zijn

7 likes

Doet me ineens hier aan denken.

Toen ik met mijn ex trouwde heeft zijn broer een bruiloftsfilm voor ons van deze dag gemaakt. Daarna heeft hij deze voor ons helemaal geeëdit, er mooie muziek onder gezet etc.

Heeft hij die film op dvd gebrand en deze aan zijn vader en aan zijn moeder gegeven. Zijn tante was toen ook bij zijn moeder en toen hebben ze met z’n allen naar onze bruiloftsfilm zitten kijken, nog voordat wij hem zélf hadden gezien. En die film was voor ons, niet om uit te gaan delen aan anderen.

Was toen echt verdrietig en boos en broer heeft de films uiteindelijk ook terug gehaald.

4 likes

Ja klopt, juist de kleine partijen!

1 like

hebben jullie ook fases waarin je reuk/‘neus’ opeens gevoeliger lijkt te worden?

• ja
  • nee
  • weet niet

0 stemmers

ik heb dit pas nadat ik mijn reuk een goede maand ben kwijtgeraakt door covid, en heb inmiddels het idee dat ik sommige weken een stuk gevoeliger ben voor minimale geurtjes dan andere weken

1 like