Stel je persoonlijke vraag #43

Wij hebben idd veel “meiden venijn” en als mensen elkaar aanspreken of er is iets, of er wordt iets gezegd wat mensen persoonlijk kúnnen opvatten (dan doen ze dat meteen, ook al is het niet nodig), en wordt er wel meteen huilend een vergadering uitgelopen :sweat_smile:
Dat kan ik me bij een team waarbij de helft mannen is niet zo goed voorstellen.
Maar goed, ik werk in onderwijs/zorg, dus weet niet hoe het is met meer mannen :disguised_face:

Edit
Wat @lisaanna hieronder schetst herken ik dan ook wel weer en is idd een voordeel. Dat wordt dan ook wel weer lekker relaxed open besproken!

Ik werk niet fulltime met alleen maar vrouwen want ik ben freelancer en werk dus ongeveer de helft van m’n tijd op kantoor bij dat bedrijf en de rest thuis. Maar ik vind het juist heel gezellig en fijn! Iedereen is heel open over bijvoorbeeld menstruatie, hormonen, daten, partners etc. Ik vind het echt heel chill dat ik bijvoorbeeld gewoon hardop kan zeggen dat ik wat minder op kantoor ben die week omdat ik een spiraal heb laten plaatsen, dat ik iemand onuitstaanbaar vind omdat ik ongesteld moet worden en dat ik nieuwe strings in de aanbieding heb gekocht ofzo.

Ik heb ook een tijdje bij een bedrijf gewerkt met alleen maar mannen en daar deed ik dat niet en was het contact met m’n collega’s veel oppervlakkiger. Moet er wel bij zeggen dat ik nogal open ben over alles en m’n collega’s dus ook en dat dat ongetwijfeld ook niet overal zo is als je met alleen maar vrouwen werkt.

5 likes

Dat klinkt heel fijn inderdaad! Dat kan ik wel snappen.

@Fishing ja inderdaad en ook wel roddelen achter je rug om. Dus het vertrouwen is er niet (bij sommige wel hoor) en wat ik ook ervaar is dat ze bij ons dan elkaar niet aanspreken op bepaalde zaken (zijn ook nog eens zelfsturend). En ik doe dat wel steeds, voel me dan echt zo’n politieagentje soms. Maar kan me voorstellen dat dit ook gewoon gebeurt in andere organisaties waar wel een combi is.

@Corvus mn schoonzusje werkt in de ict met alleen mannen en vindt het echt geweldig juist haha.

Ik werk met alleen maar (oudere dan ik) vrouwen en ondanks dat het allemaal lieve schatten zijn mis ik de omgang met mannen en dan vooral de grove humor die beter bij mij past. We begeleiden in ons cateringbedrijf vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt dus het is weinig lachen, gieren, brullen of schunnige grappen.
Het niveau “zei je moeder vannacht ook” van m’n vroegere horeca collega’s mis ik wel, vanbinnen ben ik echt een haantje van 23 geloof ik.

7 likes

Ja dit concludeer ik nu ook hehe
Ik heb overigens wel op meerdere plekken gewerkt met alleen maar vrouwen en helaas was het wel overal zo . Maar dat ligt gewoon aan de personen en niet aan ‘vrouw’ zijn.

2 likes

Haha echt he! Ik werk nu met 80% vrouwen en hiervoor ook altijd met 99% vrouwen gewerkt en ik herken echt helemaal niet dat stereotype beeld van de krabbenmand of ‘meidenvenijn’.

5 likes

Dit is wel echt mijn eigen ervaring, nu meer dan 7 jaar. Maargoed dat ligt eerder bij de personen zoals ik al concludeerde.

2 likes

Ik werk voornamelijk met mannen en je wil niet weten hoe erg ze roddelen, geruchten verspreiden en achter elkaars rug om naar de baas gaan.

13 likes

Ja, heb je gelijk in.
Ik zeg overigens nergens dat mannen meer meegaand en meer humor hebben.

1 like

In mijn ervaring (ik werk met alleen maar mannen bijna) kunnen mannen net zo bitchy zijn en een krabbenmand onder elkaar hebben. Want mannen onder elkaar kunnen ook echt veel issues meebrengen hoor. Alleen manifesteert zich het misschien anders. Ik denk dat het grote verschil erin zit dat als mannen een probleem met elkaar hebben ze elkaar gewoon op de bek kunnen slaan of gaan dreigen met geweld :joy: (ok ik werk niet in een kantoor natuurlijk daar is het misschien anders haha) Ik denk ook dat om die reden mannen alles gewoon super oppervlakkig houden en als ze iets dwarszit zeggen ze dat vaak ook achter elkaars rug om, ze laten het gaan of het is echt om een confrontatie uit te lokken. Dus als ze een probleem met elkaar uitspreken kan het super hard escaleren ineens ik heb dingen meegemaakt dat ik bij mezelf denk van…nou…dan maar liever een paar bitchy opmerkingen, dan een fles melk over je hele winkel heen gepleurd :joy: (yeah that happened)

2 likes

Ik moet wel zeggen dat ik het balans fijn vind. Nu werk ik ergens waar meer mannen zijn en dat vind ik ook niet helemaal leuk.

Bij ons roddelen de mannen trouwens ook het meeste haha

2 likes

Haha ik hoor dat heel vaak dat mensen zeggen, bij vrouwen is het altijd zo’n drama, mannen slaan elkaar een keer op de bek en gaan door!! Maar dat lijkt mij zwaar kut? Praat gewoon? Ik herken het trouwens zelf niet, merk in de mannen vriendengroepen waar ik in heb gezeten dat er net zoveel drama en geroddel was als in vrouwengroepen.

5 likes

Ik heb het idee dat vrouwen “anders” roddelen.
Maar dat is dus niet gebaseerd op andere werk ervaring maar meer op ervaring met mannen dan in het algemeen of wat ik in het werkveld van mijn man zie/hoor (ICT, en tijdens thuiswerken in Corona tijd krijgt je dan best wat communicatie mee haha).
Vrouwen zeggen (voor mijn gevoel) dingen indirecter, op zo’n manier dat iemand zich aangesproken voelt, zonder dat je direct feedback geeft. Mannen zijn (naar mijn ervaring dus) directer.
Bij vrouwen gaat het dan minder zichtbaar ofzo?

Ik herken iig wel de patronen die je ook terug ziet bij hoe jongens anders pesten dan meiden.

1 like

Het is ook echt super kut en onproductief. Zeker als je werkt met onvolwassen mannen die dan vervolgens de hele dag met een muilwerk gaan werken waar je u tegen zegt en continu gaan schreeuwen tegen de ander als ze ook maar in hun buurt komen :joy:

2 likes

Op mijn werk merk ik dat juist bij de mannen. Heel erg om dingen heen draaien. Ik ben dan juist diegene die dan direct zegt van joh je bedoelt dit en dat zeg dat ook gewoon.

6 likes

Ik moet wel eerlijk toegeven dat vrouwen gewoon beter weten wat je raakt. Ik ben door zowel mannen als vrouwen weleens kut behandeld, maar bij mannen had ik altijd zoiets van…tja kut maar ill get over it… terwijl ik bij vrouwen nog wekenlang de emotional damage kon voelen hahaha. Niks erger dan bijvoorbeeld een tienermeisje die je aankijkt, iets in de trant zeg van:’…Wow je ziet er goed uit joh’ of ‘wow jij bent zoooo tof wij moeten echt eens wat leuks gaan doen samen’ , en je dan uitlacht met haar vriendin :joy: That shit hurts the most hahaha

4 likes

Ja dit. En de ervaring heeft mij geleerd dat mannen zich juist super snel aangesproken en op hun pik getrapt voelen als je iets zegt, zelfs als het niet eens over hen gaat.

Die stereotypes over meidenvenijn zijn incorrect en komen voort uit misogynie.

4 likes

Maar dit is toch de definitie van meidenvenijn 🫢

Eens! Vorig jaar werkte ik nog in een team van 20 vrouwen, dik een half jaar geleden van baan gewisseld waar 99% man is. Een van deze mannen zei tijdens een vergadering “nou wij zijn tenminste niet zoals vrouwen die altijd roddelen onder elkaar”. Toen ben ik letterlijk in lachen uitgebarsten want jeeeetje wat is dat onwaar hahaha. Veel mannen binnen dat bedrijf zetten tegen elke collega een ander gezicht op, en als ze zich omdraaien gaat het alweer over een andere collega. Ze hebben ook allemaal een mening over andere collega’s of ze echt ziek zijn of niet. Ik snap er niks van haha.

3 likes

Voor mijn gevoel ligt het veel meer aan de combinatie met leeftijd. Ik vind de 40 tot 60 jaar mannen echt de moeilijkste groep mensen die er zijn.

Kan er ook aan liggen dat mijn managers allemaal in deze leeftijdscategorie zitten :’)

3 likes