jij had toch een modeblog? of is dat anders ofzo
Ja!
Als jij na een gemiddelde nacht ās ochtends wakker wordt, heb je danā pijntjesā? (bijvoorbeeld stijfheid of pijn in je rug)
- Ja
- Nee
- Soms
0 stemmers
Ik moet wel zeggen dat ik vroeger op de basisschool een EHBO-cursus heb gehad, dus wel daar reanimeren heb geleerd, maar na al die jaren nooit een opfriscursus gehad, dus daarom denk ik dat ik het niet kan.
Met betrekking tot dat percentage van 3%. Misschien kijkt dat wel alleen naar mensen die een EHBO-cursus hebben gevolgd en niet naar reanimatiecursussen en BHV.
Daarnaast zit er ook nog verschil in EHBO-cursussen. Mensen die in de zorg werken hebben een andere EHBO-cursus dan van het Rode Kruis.
Hangt er vanaf of ik weer als een halve pretzel heb liggen slapen die nacht
Ik heb de laatste tijd steeds meer last van mijn armen. Dat ze in de weg liggen en ik tijdens mijn slaap geen idee meer heb hoe ik normaal moet liggen. Vannacht ook weer meerdere keren wakker geworden omdat ik raar lag en mijn arm doof/gevoelloos was.
- Ja, zeker
- Nee
- Ik overweeg het wel en denk dat ik het wel ga doen
- Ik overweeg het wel, maar ik denk dat ik het niet ga doen
- Anders
0 stemmers
Ik heb op de basisschool een cursus gehad en op werk. Maar het is ook iets wat je moet bijhouden. Ik weet alle details niet meer en oefen ook niet random. Zou wel moeten.
Ik heb wel het idee dat hier grof overschat wordt hoeveel levens je redt als iedereen kan reanimeren
Ik heb twee keer een BHV cursus gehad nu, maar hoop dat ik mijn skills nooit uit de kast hoef te trekken wat ik twijfel er echt aan hoe goed ik het nog weet allemaal
Maar elke die door jou poging een kans maakt is er ƩƩn. 10 tot 20 procent overleefd het, dat is niet weinig, wel te weinig.
Zeker, maar dan nog is āiedereen moet kunnen reanimerenā wat onzinnig. Je kunt er niet tegen zijn, maar ik zie nul reden om er echt een mening over te hebben in een land waar genoeg mensen kunnen reanimeren om binnen een paar min een burgerhulpverlener te hebben en in zo goed als alle bedrijven mensen kunnen reanimeren.
ā slecht reanimeren is beter dan niet reanimeren
ā aansluitend op bovenstaande: iemand is dood als je gaat reanimeren, dus wat je ook doet het is beter dan niets.
ā als je niet wilt beademen of bang bent dat niet goed te doen of wat: alleen borstcompressies is ook ok
ā belangrijkste is diep drukken, bij een goede reanimatie is gebroken ribben vrijwel een gegeven. Als tempo kun je āstaying aliveā in je achterhoofd houden
ā reanimeren is fucking uitputtend, dus nog belangrijker dan precies de technische details is om de zorg te organiseren: roep er anderen actief bij, bel 112 en wissel af!!
Je hebt als burger trouwens ook een plicht hulp te verlenen als je ziet dat iemand in levensgevaar is, naar je kunnen natuurlijk, maar als je Ʃcht niet durft te reanimeren kun je wel 112 bellen, iemand anders roepen die het wel wil doen etc etc
En het allerbelangrijkste: laat iemand zsm een AED halen!! Tuurlijk is dat in het bos niet haalbaar maar vrijwel elke publieke ruimte zijn ze ergens. De AED heeft een simpele instructie en vertelt je precies wat je moet doen, iedereen kan/mag het en je hoeft dus zeker niet gecertificeerd te zijn oid om zoān ding te bedienen.
TLDR; een reanimatiecursus is supergoed maar please doe niet niets omdat je denkt dat je niets kunt/mag zonder cursus. In deze situaties is niet handelen vrijwel altijd schadelijker dan niet goed handelen, get your ass going!
Bij een reanimatie is tijd het allerbelangrijkste, elke minuut dat je later start daalt het slagingspercentage significant (en zoals al gezegd, die is al laag).
Dus nogmaals, NIET wachten op een burgerhulpverlener! Doe wat je kunt, en als een getraind iemand het zsm kan overnemen helemaal top, dus hoe meer daarvan hoe beter, maar dat verandert niets aan de meest kostbare eerste minuten.
Nou ik zou zelf starten met 112 bellen. Volgens mij is dat ook stap 1 uit de cursus als je alleen bent, maar ok.
Niemand ontkent dat.
Ja is eerste stap, telefoon op luidspreker naast je neerleggen en zsm met reanimeren starten.
Ik vind het altijd āgrappigā dat je nergens wordt geleerd dat je iemand mogelijk ook nog met heel veel moeite in een positie en op een plek moet krijgen/rollen/slepen/trekken waar je überhaupt een reanimatie op kan starten. Alsof mensen altijd net als die oefenpoppen al op hun rug klaar liggen met hun armen opzij en ruimte er omheen. In mijn ervaring is dat telkens het grootste issue om goed te kunnen starten ergens mee.
Oh daar heb ik zelf een hele andere ervaring mee. Mijn cursus duurde 4 dagen waarbij we alles (ook die rauwtekgreep etc) hebben geleerd en dat was vanuit het oranje kruis. Ook vanuit autoās etc.
Ik oefende wel eens met een vriend dat hij nul meewerkt en ik hem van de bank over de grond moest slepen tot de gang bijvoorbeeld. Hoe moeilijk Weet nog steeds de meest ideale manier niet. Zo in de oksels met mijn knieen achter zijn rug is fckng zwaar. Aan zijn armen of benen kreeg ik hem ook niet echt mee.
En dan was hij nog niet eens heel zwaar
Oh en tijdens EHBO cursus vertelde vrouw ook dat ze daar neeste moeite mee had. Blijkbaar had 112 medewerker gevraagd of ze niet ergens een deur of plank had (??) om haar echtgenoot op te rollen om mee te slepen. Die plank of deur had ze niet. En gat ging verder ook niet met man van 100+ kg en vrouw van 50kg.