Stel je persoonlijke vraag #43

Ik zit hopelijk op een stoel

Waarom moet je dan reanimeren leren bij je rijbewijs?

1 like
Heb jij een rijbewijs en kan je reanimeren?
  • Ik heb een rijbewijs en kan reanimeren
  • Ik heb een rijbewijs en kan niet reanimeren
  • Ik heb geen rijbewijs en kan reanimeren
  • Ik heb geen rijbewijs en kan niet reanimeren

0 stemmers

1 like

Bij een EHBO cursus leer je reanimeren. Daar ben je een groot deel van de tijd mee bezig.

3 likes

Klopt, maar bij een EHBO-cursus leer je wel reanimeren. Net zoals bij een bhv-cursus, maar je hebt ook alleen reanimatiecursussen.

6 likes

Omdat veel mensen een rijbewijs halen (dus dek je al een groot gedeelte) en tijdens het autorijden wel eens ongelukken gebeuren ook.

10 likes

Ik heb dus laatst een cursus baby- en kinder-EHBO gedaan en daarbij kwam, omdat de groep niet zo groot was en er wel belangstelling was, ook het reanimeren van volwassenen en drenkelingen aan de orde. Ik kan dat op papier nu dus allemaal maar ik ben bang dat de praktijk nog best andere koek is (zou wel aan de slag gaan hoor! De instructeur was er heel duidelijk over dat je het eigenlijk niet verkeerd kunt aanpakken want als je niks doet, loopt het sowieso niet goed af).

2 likes

Ik heb van mijn bhv docenten juist altijd geleerd dat het uniek is hoe snel mensen in Nederland gereanimeerd kunnen worden omdat er zoveel mensen zijn die dit kunnen en zijn aangesloten bij het netwerk van burgerhulpverleners. Op vrijwel alle openbare plekken (winkels, station, bibliotheek, etc) kan het personeel reanimeren. Mij is dus altijd verteld dat Nederland daar echt in voorloopt. Maar als ik jouw bericht zo lees is het een stuk slechter gesteld bij ons.

7 likes

Elke dag sgat. De minuut nadat ik uit een coma ontwaak bel ik iemand of ie even een wimperkruller komt brengen.
En Nars Orgasm en alles.

1 like

jij had toch een modeblog? of is dat anders ofzo

2 likes

Ja!

Als jij na een gemiddelde nacht ā€˜s ochtends wakker wordt, heb je dan’ pijntjes’? (bijvoorbeeld stijfheid of pijn in je rug)

• Ja
  • Nee
  • Soms

0 stemmers

1 like

Ik moet wel zeggen dat ik vroeger op de basisschool een EHBO-cursus heb gehad, dus wel daar reanimeren heb geleerd, maar na al die jaren nooit een opfriscursus gehad, dus daarom denk ik dat ik het niet kan.

Met betrekking tot dat percentage van 3%. Misschien kijkt dat wel alleen naar mensen die een EHBO-cursus hebben gevolgd en niet naar reanimatiecursussen en BHV.
Daarnaast zit er ook nog verschil in EHBO-cursussen. Mensen die in de zorg werken hebben een andere EHBO-cursus dan van het Rode Kruis.

1 like

Hangt er vanaf of ik weer als een halve pretzel heb liggen slapen die nacht

6 likes

Ik heb de laatste tijd steeds meer last van mijn armen. Dat ze in de weg liggen en ik tijdens mijn slaap geen idee meer heb hoe ik normaal moet liggen. Vannacht ook weer meerdere keren wakker geworden omdat ik raar lag en mijn arm doof/gevoelloos was.

5 likes
Ga jij naar aanleiding hiervan een reanimatiecursus o.i.d. volgen?
  • Ja, zeker
  • Nee
  • Ik overweeg het wel en denk dat ik het wel ga doen
  • Ik overweeg het wel, maar ik denk dat ik het niet ga doen
  • Anders

0 stemmers

Ik heb op de basisschool een cursus gehad en op werk. Maar het is ook iets wat je moet bijhouden. Ik weet alle details niet meer en oefen ook niet random. Zou wel moeten.

Ik heb wel het idee dat hier grof overschat wordt hoeveel levens je redt als iedereen kan reanimeren

13 likes

Ik heb twee keer een BHV cursus gehad nu, maar hoop dat ik mijn skills nooit uit de kast hoef te trekken wat ik twijfel er echt aan hoe goed ik het nog weet allemaal :joy:

2 likes

Ja true, ik had net even de cijfers opgezocht maar slechts 20-25% van de mensen die gereanimeerd worden overleven hun hartstilstand. Maar goed dan blijft het natuurlijk wel goed om überhaupt iemand te reanimeren anders is het sowieso voorbij

3 likes