Stel je persoonlijke vraag #43

Maar elke die door jou poging een kans maakt is er één. 10 tot 20 procent overleefd het, dat is niet weinig, wel te weinig.

2 likes

Zeker, maar dan nog is ‘iedereen moet kunnen reanimeren’ wat onzinnig. Je kunt er niet tegen zijn, maar ik zie nul reden om er echt een mening over te hebben in een land waar genoeg mensen kunnen reanimeren om binnen een paar min een burgerhulpverlener te hebben en in zo goed als alle bedrijven mensen kunnen reanimeren.

6 likes

– slecht reanimeren is beter dan niet reanimeren
– aansluitend op bovenstaande: iemand is dood als je gaat reanimeren, dus wat je ook doet het is beter dan niets.
– als je niet wilt beademen of bang bent dat niet goed te doen of wat: alleen borstcompressies is ook ok
– belangrijkste is diep drukken, bij een goede reanimatie is gebroken ribben vrijwel een gegeven. Als tempo kun je ‘staying alive’ in je achterhoofd houden
– reanimeren is fucking uitputtend, dus nog belangrijker dan precies de technische details is om de zorg te organiseren: roep er anderen actief bij, bel 112 en wissel af!!

Je hebt als burger trouwens ook een plicht hulp te verlenen als je ziet dat iemand in levensgevaar is, naar je kunnen natuurlijk, maar als je écht niet durft te reanimeren kun je wel 112 bellen, iemand anders roepen die het wel wil doen etc etc

En het allerbelangrijkste: laat iemand zsm een AED halen!! Tuurlijk is dat in het bos niet haalbaar maar vrijwel elke publieke ruimte zijn ze ergens. De AED heeft een simpele instructie en vertelt je precies wat je moet doen, iedereen kan/mag het en je hoeft dus zeker niet gecertificeerd te zijn oid om zo’n ding te bedienen.

TLDR; een reanimatiecursus is supergoed maar please doe niet niets omdat je denkt dat je niets kunt/mag zonder cursus. In deze situaties is niet handelen vrijwel altijd schadelijker dan niet goed handelen, get your ass going!

77 likes

Bij een reanimatie is tijd het allerbelangrijkste, elke minuut dat je later start daalt het slagingspercentage significant (en zoals al gezegd, die is al laag).

Dus nogmaals, NIET wachten op een burgerhulpverlener! Doe wat je kunt, en als een getraind iemand het zsm kan overnemen helemaal top, dus hoe meer daarvan hoe beter, maar dat verandert niets aan de meest kostbare eerste minuten.

12 likes

Nou ik zou zelf starten met 112 bellen. Volgens mij is dat ook stap 1 uit de cursus als je alleen bent, maar ok.

4 likes

Niemand ontkent dat.

2 likes

Ja is eerste stap, telefoon op luidspreker naast je neerleggen en zsm met reanimeren starten.

1 like

Ik vind het altijd “grappig” dat je nergens wordt geleerd dat je iemand mogelijk ook nog met heel veel moeite in een positie en op een plek moet krijgen/rollen/slepen/trekken waar je überhaupt een reanimatie op kan starten. Alsof mensen altijd net als die oefenpoppen al op hun rug klaar liggen met hun armen opzij en ruimte er omheen. In mijn ervaring is dat telkens het grootste issue om goed te kunnen starten ergens mee.

10 likes

Oh daar heb ik zelf een hele andere ervaring mee. Mijn cursus duurde 4 dagen waarbij we alles (ook die rauwtekgreep etc) hebben geleerd en dat was vanuit het oranje kruis. Ook vanuit auto’s etc.

2 likes

Ik oefende wel eens met een vriend dat hij nul meewerkt en ik hem van de bank over de grond moest slepen tot de gang bijvoorbeeld. Hoe moeilijk :joy::joy: Weet nog steeds de meest ideale manier niet. Zo in de oksels met mijn knieen achter zijn rug is fckng zwaar. Aan zijn armen of benen kreeg ik hem ook niet echt mee.
En dan was hij nog niet eens heel zwaar :joy:
Oh en tijdens EHBO cursus vertelde vrouw ook dat ze daar neeste moeite mee had. Blijkbaar had 112 medewerker gevraagd of ze niet ergens een deur of plank had (??) om haar echtgenoot op te rollen om mee te slepen. Die plank of deur had ze niet. En gat ging verder ook niet met man van 100+ kg en vrouw van 50kg.

3 likes

Voor degene die een spiraal heeft, hoe erg vond jij de pijn op een schaal van 1 tot 10 tijdens het plaatsen? 1 is ik heb er niks van gevoeld, 10 is ik ben nog net niet doodgegaan.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

0 stemmers

Ik was onder narcose toen. Maar ik lees zoveel afschuwelijke verhalen, dat ik doodsbang ben om het er uit te moeten laten halen, laatstaan weer te moeten laten plaatsen. Zoveel angst daarvoor.

3 likes

Daarna overigens… rest van de dag en week, toen begonnen de krampen :sweat_smile: (9 was dat wel qua pijn. Damnnn. Heb nog fotos gemaakt toen van mijn gezicht, heel eng)

2 likes

Ja dit! Toen mijn vriend een epileptische aanval kreeg en op zn gezicht lag tussen wc en wasmachine en de 112 persoon heel lief ‘u moet hem op zijn zij leggen’ zei kon ik alleen maar ‘HOE DAN!?’ roepen. Goed het is gelukt heb mn eigen lichaam als een soort hefboom tussen wc en wasmachine gebruik en toen nog een week spierpijn gehad. Ik moet echt naar de sportschool.

5 likes

Dus niet per se tijdens? Je leest allemaal horrorverhalen over flauwvallen en alles. Ik heb de mijne al sinds 2015, tijdens mn abortus tegelijk laten zetten, een koperspiraal. Wat voor 1 heb jij? Telkens beangstigd mij het idee dat het eruit moet worden gehaald maar ook misschien weer geplaatst moet worden (tot zover de enige anticonceptie waar mn lichaam op reageert).

1 like

Zijn er forummers die nee hebben gestemd die wel degelijk jouw BEC zijn?

• Ja eentje
  • Ja meerdere
  • Nee

0 stemmers

3 likes

Voor degene die de anticonceptiepil slikken, ben je hier tevreden over?

• Ja
  • Nee
  • Mwah het is oke

0 stemmers

In de maand dan mn zus stopte met het slikken van de pil, werd ze ook direct zwanger (dit was wel gewenst hoor) ik durf die pil al helemaal niet meer aan denk ik.

2 likes

Die van mij is er bij de controle meteen weer uit gehaald omdat hij niet goed zat en daar kon ik me niet op voorbereiden (ibuprofen nemen ofzo). Maar ik vond dat echt heel erg meevallen. Geen lekker gevoel, maar echt veel minder pijnlijk dan het zetten (wat ik ook enigszins mee vond vallen).

4 likes

Wel side note dat ik vaginaal bevallen ben. Volgens de verloskundige die de spiraal geplaatst heeft maakt dat enorm verschil in de pijn die je ervaart tijdens het plaatsen. Sowieso vond ik een spiraal laten plaatsen bij de verloskundige een aanrader omdat ze eerst met echo naar de stand van je baarmoeder kijken. En bij de verloskundige betaal je geen eigen risico voor het plaatsen (bij de gynaecoloog bijv wel)

6 likes

Ben ooit eens gestopt met de pil want ik dacht dat ik daar ongetwijfeld die afschuwelijke moodswings van zou hebben. Bleek ik toch gewoon een chagrijnige kut van mezelf te zijn.

Zat ook nog helemaal onder de puisten opeens, gauw weer mee begonnen daarna en wil voorlopig nooit meer anders :wave:t3:

19 likes

Ik kreeg een soort epileptische aanval door de pijn maar ik ben wel een uitzondering want ik hoor van de meeste dat het meevalt 🫠

1 like