Stel je persoonlijke vraag #43

Ja dat hoor je idd heel vaak dat het een enorm verschil maakt of je vaginaal bent bevallen. Fijn dat het meeviel bij jou. Ik zou het ook sowieso niet bij een huisarts willen laten zetten. Mijne is door een zogeheten “abortusarts” gezet. En ik had al inwendige echo’s enzo gehad, dus ik had wel vertrouwen erin. Maargoed ik was toen ook niet bij bewustzijn. Die horrorverhalen die overal opduiken helpen alleen niet mee.

@August wat rot! Ben je er nu wel tevreden mee?

4 likes

Er is ook een spiraaltjes topic he? Voor als je meer ervaringen wilt lezen!

1 like

Ja ik heb die niet meer durven openen :grimacing: maarja misschien maar weer eens in gaan kijken.

1 like

Ik heb twee keer een koperspiraal laten plaatsen bij de huisarts en ik vond het meevallen. Het deed wel pijn, maar maar 5 minuten en zeker niet ondragelijk.
Mijn zus vond het echt heel weinig pijn doen, en zei dat het alleen verwijderen echt maar 1 minuut duurde en helemaal geen pijn deed.
Dus er zijn zeker ook positieve ervaringen, alleen die hoor je niet zo snel!
Tips zijn s avonds al 2 iboprofen en die ochtend zelf ook weer. En vlak na je menstruatie, want dan is het blijkbaar allemaal wat ruimer daar.

5 likes

Ja over het algemeen wel! Ik heb soms nog wel PMS en af en toe doorbraakbloedingen, maar geen grote last. Ben wel nog een beetje bang voor het eruit halen maar dat is een probleem voor over een paar jaar.

1 like

3x laten zetten en echt een verschil met de eerste keer (8) en na mijn 2 bevallingen. Toen voelde ik bijna niks meer.

2 likes

Klopt, dat bedoelde ik ook een beetje met ‘doe wat je kunt’, maar staat er idd niet zo handig. Maar bedoel meer dat je dus niet moet wachten met iets doen (112 bellen en reanimeren) totdat een ‘geschoold’ iemand iets doet.

Blijkt dat veel mensen toch uit shock of vrees voor onkunde bevriezen en dus maar niets doen en dat daar natuurlijk ook tijd verloren gaat. Dus denk dat er meer aandacht zou kunnen zijn voor ‘doe wat je kunt, doe iets’. Maar 100% gelijk, eerst 112 bellen!

3 likes

ik heb toevallig net via mijn werk een reanimatiecursus gehad heel nuttig

3 likes

De spiraal zelf die erin gezet werd voelde ik niks van, maar die tang waarmee ze in het begin je baarmoedermond vastpakken/uitrekken vond ik vreselijk pijn doen. Mijn koperspiraal mag er max. 5 jaar in zitten dus moet volgend jaar ook vervangen worden, echt geen zin in :tired_face:

2 likes

Weet je wat voor koperspiraal je hebt? Ik heb het gevoel dat die artsen en verpleegkundigen toen dachten. Oh god dit “kind” mag niet snel weer zwanger raken, we pleuren er een t- safe koperspiraal in. Overigens blij mee, wel pijnlijke menstruaties. En die worden pijnlijker door de jaren heen merk ik. Maar mn moeder was erbij tijdens een afspraak en zei dat ik heel goed tegen pijn kon dus ja.

Als iemand trouwens twijfelt over welke anticonceptie het best past bij je lichaam dan gekgenoeg raad ik het aan om een abortuskliniek te bellen (als ze tijd ervoor hebben) .

De huisarts en gynaecoloog hebben 5 pogingen gedaan, waarvan 2 succesvol (2 spiralen gehad). M’n vriend ging bijna languit, maar ik kon het wel handelen.

1 like

Nee, ik kan niet reanimeren en ben niet in staat om te helpen. Zelfs niet bij andere zaken waarbij een ambulance gebeld moet worden. Op mijn werk werd ik altijd naar achteren gestuurd als iemand gewond raakte, omdat ik gewoon niet kan helpen en helemaal vastloop.
Ik kan nog net 112 bellen en dan houdt het op, want dan is de hulpverlener nog meer tijd met mij bezig dan met degene die echt hulp nodig heeft.

2 likes

Dit is ook helpen hè

8 likes

Ja true, maar het is het minimale

2 likes

Nou en, zeik niet zo. Je kan 112 bellen, en daardoor wellicht levens redden. Dat is ook goed genoeg.

1 like

Heb jij wel eens 112 gebeld?

• Nooit
  • Heel vaak
  • Een enkele keer

0 stemmers

2 likes

Oh wat fijn om te lezen! Ik wil die van mij er al een tijdje uit hebben maar ik stel het steeds uit omdat ik het zetten heel pijnlijk vond (het voelde echt alsof iemand met een breinaald in m’n baarmoeder prikte). Hopelijk valt het dan inderdaad mee want wil dat echt niet meer.

3 likes

ik denk 7-8 keer? vind ik zelf niet direct heel vaak maar een enkele keer is het ook niet.

6 likes

Ja, laatst nog toen er kinderen op het spoor liepen en een grote mond gaven toen omstanders en ik zeiden dat ze eraf moesten gaan. Ik wist niet dat je daarvoor 112 mocht bellen, maar wel logisch natuurlijk.

5 likes

Ik vond het echt een bizarre pijn, ik ga het nooit meer plaatsen hierna want het was echt niet oke. Heb daarna echt zitten trillen als een rietje

4 likes