Stel je persoonlijke vraag #44

Ik hoef me nooit af te vragen waar een emotie vandaan komt, omdat ik dat gewoon weet.

1 like

De twee keren dat het leuk was, waren in Sulawesi. Dan spraken oudere Indonesische mensen mij aan die vroeger thuis Nederlands spraken en het leuk vonden weer eens Nederlands te spreken. Kreeg koffie, allerlei adviezen en telefoonnummers die in kon bellen mocht ik in de problemen raken. Was bijzonder om mee te maken, voor hen bijzonder om weer eens Nederlands te spreken maar ook dubbel om zo hartelijk ontvangen te worden door mensen wiens land de Nederlanders hebben uitgebuit.

25 likes

Ik slaag er altijd in om naast Amerikanen of Nederlanders te zitten op restaurant of café.

5 likes

Een keer op een verkiezingsdag. We stonden ergens in de rij voor koffie en de mensen voor ons draaiden zich om en vroegen of we Nederlands maken. Gingen ze meteen vol in de verkiezingspraat. “Beter kiezen mensen voor wat goed voor ze is”

Maar dan weet je dus niet of je met een extreemrechtse pipo te maken hebt, dus je staat daar maar ongemakkelijk ja te knikken :woman_standing:

9 likes

omg amerikanen zijn ook zo irritant!!! mijn broertje en ik zaten ooit te praten en toen onderbrak een vrouw ons ineens “OKAY, russian or german :eagle::eagle::us::hamburger::statue_of_liberty::statue_of_liberty::doughnut::eagle:?” allebei niet laat me met rust

22 likes

Ik hoef geen beste vrienden te worden maar je maakt toch al snel een praatje als je aan de andere kant van de wereld bent en je komt iemand tegen die dezelfde taal spreekt. Gaat in vele gevallen automatisch volgens mij. Vind het meestal ook niet erg als het gewoon een kort gesprekje is

8 likes

Als ik gewoon op vakantie ben met vriendinnen zeg ik hoi en blabla en gaan we weer door maar nu ik hier woon vind ik het wel heel leuk om te kletsen en zo nieuwe mensen te leren kennen

2 likes

Ja, een paar keer op ‘gekke’ plekken (om 2u 's nachts in een supermarkt in Sint-Petersburg, of in een restaurantje in een dorp in Mexico).

Met in het Nederlands aangesproken heb ik ook vooral leuke ervaringen: een vrouw die in Leuven had gestudeerd en daar haar man had leren kennen vond het fijn om weer eens Nederlands te horen bv. Vond het altijd wel een fijne babbel en nooit ongemakkelijk of te lang ofzo.

1 like

Toen ik een keer dat ik op Bali was, Canggu (ja sorry :sob:), kwam zo’n beetje alle mensen tegen die ik ook tegenkwam in het nachtleven van Amsterdam. Ben maar snel weggegaan en mezelf belooft nooit meer terug te komen.

9 likes

Hebben jullie moeite om tegen vriendinnen te zeggen dat je van ze houdt, of dat je dankbaar voor ze bent, of andere hele lieve dingen?

• Ja heel erg
  • Ja beetje
  • Totaal niet

0 stemmers

Ik weet niet hoe het komt maar mijn vriendinnen sturen soms zulke lieve dingen in de groepschat (3 personen) en ik kán bepaalde lieve dingen gewoon niet over mijn lippen krijgen? Wat totaal niet betekent dat het niet zo is en ik denk dat juist uit mijn acties ipv woorden gezien kan worden dat ik om ze geef. Maar wel interessant waar dat vandaan komt. Vind het overigens ook lastig bij mijn ouders, partner minder lastig.

1 like

In een restaurant in Barcelona zat ik eens naast een groep boeren pummels op mannenweekend. Van die lompe mannen waardoor je je schaamt landgenoten te zijn. Ik was alleen en zette expres steeds een accent op als ik wat bestelde

4 likes

Op vakantie doe ik het niet zo snel maar als ik in mijn woonplaats Nederlands hoor spreek ik mensen vaak wel aan, het komt niet zo vaak voor dus ik vind het dan wel leuk. Moet het wel een gelegenheid zijn om een praatje te maken natuurlijk, ik stop niet als ik ergens langs fiets en ik hoor Nederlands :smile:

Als ik niet wil dat mensen horen dat we Nederlands zijn stap ik wel eens over op de taal van mijn vriend.

3 likes

De buren stonden op dezelfde camping in Frankrijk :joy: ik dacht dat ik bekende stemmen hoorde maar dat was dus ook echt zo haha. Dan heb je echt je dorp verplaatst naar een ander land

13 likes

Dit draag je:

• Binnen als slof
  • Buiten als sandaal

0 stemmers

1 like
  • Niet

0 stemmers

2 likes

Dit expres niet als optie gegeven :joy:

2 likes

Ik kom uit een onwijs toeristische stad in het buitenland en ik vind het heel leuk om Nederlanders in nood in het Nederlands aan te spreken en ze op weg te helpen, haha! Toen ik naar de uni ging vond ik het echt leuk als ik zo een uurtje de gids kon uithangen, ook goed om de taal niet te vergeten. :bulb: Zomaar een praatje maken omdat iemand er Nederlands uitziet zou ik daarentegen niet doen, vind het ook altijd best ongemakkelijk als ik incognito gesprekken meekrijg.

13 likes

Ik voel sowieso die dingen niet voor mijn vriendinnen?

3 likes

Je houdt niet van je vriendinnen?

14 likes

Ik sta denk ik iets té goed in contact met m’n gevoel :sweat_smile:

1 like