Stel je persoonlijke vraag #44

Ik denk dat je prima de kerkdienst kan overslaan en wel naar de rest van de dag kan gaan. Doen we sowieso al toch, dat maar een select groepje uitverkorenen voor de hele dag is uitgenodigd en de rest is ook weer verdeeld in wel bij het gemeentehuis, maar niet bij de lunch, alleen bij t feest etc.

Ik vind van tevoren het wel een goed moment om het er met ze over te hebben. Als ze dan vasthouden aan iets wat hun goed recht is, maar jou raakt in iets wat onlosmakelijk verbonden is met je, ben je daar niet verplicht te zitten.

3 likes

Hoe belangrijk is een huwelijksformulier bij een dienst? Wordt het voorgelezen ofzo? Ik ben nog nooit bij een religieus huwelijk geweest

7 likes

Als het een kerk is die er diep in zit is het een volledig verhaal en kan het zomaar inhouden dat je de hele kerkdienst aanhoort dat de vrouw uit de rib van de man is geschapen en dat ook de onderlinge en enige goede verhouding is. Inclusief gepredik over de heere voor en na, de ondergeschikte positie van de vrouw en allerlei vrij outdated huwelijkse verplichtingen.

10 likes

Het stomme is, is dat het stel zelf helemaal niet zo is. Maar komt bij een van de ouders vandaan.

2 likes

Als dit wordt getekend, dan worden er vaak ook worden aangegeven; bijv - dit werd echt letterlijk gezegd tijdens het huwelijk van een vriendin van mij - dat vrouwen op de wereld zijn om hun man te dienen en kinderen te baren, de man het hoofd is van het gezin etc.

1 like

Ik zou het zeker bespreken als het dichte familie is! Waarschijnlijk zijn ze er helemaal niet bewust mee bezig hoe dit op jou overkomt als je zelf al zegt dat ze niet zo zijn. Ik zou er alleen niet te hard in gaan en als het idd niet goed voelt de ceremonie overslaan.

en @VanderWoodsen mij niet gezien bij dat huwelijk :grimacing: sterkte aan de bruid en bruidegom als de ouders zo veel invloed proberen af te dwingen.

Een collega van me ging ook ‘gewoon leuk’ naar een huwelijk en kreeg toen ook uitgebreid te horen dat mensen in het publiek die niet geloofden naar de hel zouden gaan :joy: oke dankjewel voor de info :+1:

3 likes

Dat zou voor mij de reden zijn om het niet te bespreken. Zij hebben geen moeite met je geaardheid, dat lijkt me het belangrijkste toch?

4 likes

Ik kom uit een religieuze omgeving maar ik heb hier dus nog nooit van gehoord :thinking:

2 likes

Het huwelijksformulier is de basis van het huwelijk, de basis van de dienst. Er is nog wel een preek, maar die staat vaak in het teken van het huwelijk evenals de liederen. Maar het formulier is waar je ja tegen zegt als je in de kerk trouwt dus die word dan zeker voorgelezen.

Edit: zie nu @monkeyslut haar reactie. Dit bovenstaande geld in elk geval voor cgk, gkv en reformatorisch.

Edit: je hebt trouwens wel vaak verschillende versies qua lengte.

4 likes

Ah vandaar!

1 like

Ik moet altijd lachen wanneer ik ziekenhuis programma’s kijk ik met mensen zit die elke willekeurige (de meest smerige) horrorfilms zonder enige moeite wegkijken maar dan wel helemaal panisch worden wanneer er “een echte spuit” in iemands arm wordt gezet. Terwijl ik ook weer mensen ken die prima een volledige operatie kunnen wegkijken maar bij een film als Evil Dead helemaal naar worden. Dus ik ben wel benieuwd:

Waar kan jij beter tegen?

• Horrorfilms
  • Ziekenhuis programma’s
  • Ik kan zowel tegen horror als ziekenhuis programma’s
  • Ik wil het beide niet zien

0 stemmers

Mijn ervaring is dat mensen prima weten waarom je zo’n kerkelijke dienst overslaat (dus dat je het zelf niet eens hoeft uit te leggen) en een bruidspaar vaak echt wel bewust voor zo’n formulier kiest. Zeker als er ook alternatieven zijn. Het mag niet gebeuren ‘uit gewoonte of bijgeloof’, dus doorgaans zijn er al meerdere gesprekken aan vooraf gegaan waarin dit soort ideeĂ«n uitvoerig zijn besproken. Misschien niet expliciet het homofobe karakter, maar zeker wel de traditionele genderrollen. Blijkbaar zijn ze het ermee eens of vinden ze het wel best en ik heb dan nul moeite om daar vervolgens bewust afstand van te nemen door niet te gaan. Ik doe dat ook omdat je als toeschouwer vaak als getuige word opgevoerd en moet staan enzo om bepaalde ideeĂ«n te bevestigen. En ik vind het persoonlijk echt geen onschuldige privĂ©-opvattingen die hiermee uitgedragen worden.

Ter illustratie:

13 likes

Ik kan beide niet aanzien, maar heb een tijdje op de redactie van een geneeskundig tijdschrift gewerkt en toen moest ik de binnenkomende afbeeldingen op kwaliteit controleren (voor drukwerk). En die vond ik dus fascinerend, daar kon ik wel tegen.

3 likes

ik haat jumpscares en ziekenhuis vind ik ook goor, vooral geboortes want ik word misselijk van navelstrengen

2 likes

Ik ging verpleegkunde studeren en tijdens mijn eerste stage kwam ik erachter dat ik veel dingen best heel goor vind haha. Dus nu ben ik wel verpleegkundige maar gelukkig op een plek waar ik nauwelijks geconfronteerd word met de binnenkant van een mensenlijf.

4 likes

Ja dit zie ik ook in mijn omgeving. En waar ik geĂŻrriteerd raak door bepaalde dingen, nemen zij dit schouderophalend aan en gaan ze er op hun eigen manier mee om. Niet iedereen hecht evenveel waarde aan de woorden ook al zeggen ze er ja tegen.

2 likes

Ik kan tegen horror, ik kan ook tegen ziekenhuisprogramma’s en mensen open gesneden zien worden. Maar ik kan niet tegen een close up waarin ze laten zien hoe een naald de huid penetreert :sob::sob:

4 likes

Ja eens. Ik ben in de afgelopen jaren meermaals verrast door hoe redelijk progressieve stellen in mijn omgeving toch met vrij traditionele kerkdiensten getrouwd zijn en de reden was altijd dwang. Ofwel expliciet door familie/de kerk die aan het dreigen slaat als het niet op een bepaalde manier gaat of impliciet doordat er zo’n sterke norm in de familie heerst dat je daartoe verzetten voor problemen zorgt.

3 likes

Ik denk niet dat ik hem nog ooit weer in vertrouwen zou willen/kunnen nemen als ie met iemand anders seks heeft zonder mijn weten. Dus ja val lekker dood dan.

Wie is er meer jaloers?

• Mijn partner
  • Ik
  • Ik weet het niet

0 stemmers

Toen we nog geen relatie hadden zei hij van ja ik ben bestwel een jaloers type. En dat deed me wel twijfelen maar eigenlijk vind ik ons allebei niet jaloerse types gelukkig. Mijn ex was echt een ziekelijk jaloers persoon, heb vriendschappen er door verloren en mijn god echt medelijden met zn huidige vriendin.