Stel je persoonlijke vraag #44

Oh god die belofte ook … “tot Christus terugkomt op aarde of de dood ons zal scheiden”

Ik ben zelf ook echt niet van de discussie hierover en hou het altijd bij mezelf, maar juist tegenover religieuze mensen kan je vaak prima staan voor je eigen overtuigingen en die niet verloochenen. Dat hoeft niet eens zo uitgesproken. Al gaat dat minder op als het vooral door druk van buitenaf komt wat je beschrijft. Toch kan het dan ook juist een meerwaarde hebben. Ik heb meerdere vriendinnen die met deze formulieren getrouwd zijn en twijfel over hun huwelijk of over het krijgen van kinderen liever bespraken met mij als ‘buitenstaander’. Die druk gaat helaas wel verder dan het formulier zelf, daarom kan ik het waarschijnlijk ook niet los daarvan zien.

3 likes

Bij een huwelijk in de kerk kan ik alleen maar denken aan die van een vriendin. De enige die in de kerk is getrouwd. Het duurde zo lang allemaal en toen zei de vriend van een vriendin “jezus hoe lang duurt dit nog”. Het klinkt heel flauw maar we lagen dubbel :joy:

Zou jij in de kerk willen trouwen?

• Nee
  • Ja
  • Heb ik al gedaan

0 stemmers

ben jij kritischer op mensen/kennissen die christelijk zijn dan mensen/kennissen die een ander geloof aanhangen?

• ja
  • nee
  • weet ik niet/nvt

0 stemmers

2 likes

Ja, maar wel in een hele afgezwakte vorm. Ik ben zelf katholiek opgevoed maar niet echt een kerkganger meer tegenwoordig. Voor mijn schoonmoeder is religie heel erg belangrijk, maar wel op een andere manier katholiek dan wij hier in Nederland kennen (ze komt uit het Caribisch gebied). Ik zou het zelf wel mooi vinden om een klein gedeelte in de kerk te doen, mede omdat ik ook gedoopt ben en mijn communie heb gedaan. Soort van cirkel rond moment ofzo.

2 likes

Soms wel idd. In sommige gevallen vind ik dan ook niet gaan naar die belangrijke momenten van een ander juist een belangrijk moment voor jezelf, omdat je totaal ergens niet achterstaat. Ik zou het iig begrijpen. (In dit geval zou de kerk skippen, maar wel naar het deel erna gaan wss voldoen, dus toch middenweg)

10 likes

Zonder discussie kan ook (hoop ik). Lijkt me idd het meest gewenst in deze situatie.

Ben op iedereen die een geloof aanhangt even kritisch. Lekker consequent.

24 likes

voor mijn gevoel ben ik kritischer op mensen die christelijk zijn omdat dat geloof meer macht heeft (gehad, in ieder geval)

dus misschien op een andere manier

1 like

Het boeit me echt niet wie wat gelooft, als ze mij er maar niet mee lastig vallen.

6 likes

Ja voor mijn gevoel is het zo’n Chicken Little situatie waarbij we ons zorgen gaan maken en dan blijkt dat de aliëns gewoon ff hiero op vakantie willen en niks anders komen doen. Verwacht geen apocalyps.

2 likes

Ja, nu bijna niet meer. Het hangt samen met acceptatie van hoe ik moet leven door mijn beperkingen.

3 likes

Heb jij een schoenenrek in huis?

• Ja
  • Nee
  • Ja maar ik maak hier geen gebruik van

0 stemmers

2 likes

Hmm was het niet dat wanneer Christus terugkomt op aarde, dat de dag des oordeels zal zijn en alle goede gelovigen met hem meegaan naar de hemel en de rest naar de hel? Vind het vooral zoo fanatiek overkomen dat dit als serieuze optie wordt genoemd, zo van er is evenveel kans dat je doodgaat als dat Christus herboren op de stoep staat.

Mensen zijn dan als engelen, dus geen m/v. Huwelijk is een aards voorproefje op de hemel, waarbij de gehele geloofsgemeenschap de ‘bruid’ van Jezus is inderdaad. En er hoeven dan niet meer nakomelingen te komen omdat iedereen blijft leven, dus dat doel van het huwelijk is ook overbodig. Daarom ook genoeg aanknopingspunten voor een inclusieve en feministische benadering van religie, want eigenlijk erkent het christendom al dat het patriarchaat een tijdelijk en gebrekkig construct is. Ik vind het ook altijd grappig dat volgens sommige bronnen iedereen 33 zou zijn (net zo oud als Jezus zou zijn geweest toen hij stierf).

9 likes

Geniet jij er ook altijd zo van als je op vakantie bent met lekker weer en dat het dan thuis (in NL) schijtweer is?

• Ja zeker
  • Nee niet per se

0 stemmers

Het is in Nederland altijd schijtweer

7 likes

Dat is niet waar

1 like

Bijna nooit juist

6 likes

Maar andersom ook. Als mensen wekenlang opscheppen over hun vakantie en het uitgerekend dan slecht weer op hun bestemming is en hier lekker zonnetje :smiling_imp:

@anon81378386 idd. Fiets al wekenlang zonder regen of harde wind. Valt echt wel mee. We hebben wekenlang mooi weer gehad.

7 likes