Stel je persoonlijke vraag #44

Wat ik stiekem altijd heel leuk vind is om te zien hoe speelgoed dat we nu onveilig of ongepast vinden vroeger gewoon bestond. Die skeelers met echte vonken hierboven bijvoorbeeld :joy: Ik heb ook wel eens miniatuurauto’s gezien die op echte benzine reden en waar je met meerdere kinderen in kon zitten! Of een scheikundeset uit de jaren 50 met echte radioactieve stof erin, of speelgoed met asbest :grimacing: Of babypoppen die je ‘borstvoeding’ kon geven (je kreeg de borsten erbij)

Ik vind het interessant om te zien hoe speelgoed verandert terwijl de maatschappij verandert, dat zie je bijvoorbeeld bij Barbies wel goed. En ook trends, in de jaren 60 kwam er bijvoorbeeld heel veel ruimtespeelgoed vanwege de spacerace! Echt superleuk om te zien vind ik dat.
En dat veel dingen ook terugkomen, ik weet niet of mensen hier de scoubidou-rage nog kennen van een aantal jaren geleden (van die rubberen touwtjes vlechten), maar ik heb een stripboek uit de jaren 60 waarin het toen ook al een rage was.

Het museum van de twintigste eeuw in Hoorn heeft een hele leuke collectie speelgoed en de speelgoedmusea in Oosterhout en in Deventer ook, als je het interessant vindt! En mijn lievelings is het Young V&A in Londen, maar dat is pas onlangs heropend na een verbouwing en ik ben er sindsdien nog niet geweest.

32 likes

Oh wat is zijn handicap? Heb niet het hele artikel gelezen maar idd zoveel ongevoelige reacties zeg wauw.

2 likes

Als je een nies voelt opkomen en je je daarop wilt concentreren maar iemand begint ineens te praten, vind je dit dan irritant?

• Ja heel erg
  • Nee geen idee/geen ervaring mee

0 stemmers

Mijn god heb net zeker 15 keer geniest, maar de 1e poging wil ik niet dat iemand ineens praat, zo irritant

Hij is afgekeurd na een motorcrossongeluk omdat iets in zijn pols/arm het niet meer doet

1 like

Dit maar dan als ik moet gapen en iemand die onderbreekt :unamused: zo annoying

1 like

Dit is die set, de Atomic Energy Lab van Gilbert. Prospect for Uranium with Geiger-Muller Counter! staat er ook op :joy: de bedoeling was dat je een stukje radioactief materiaal ergens in de kamer verstopte en er dan met een geigerteller naar op zoek ging :thumbsup:

De meest simpele dingen komen steeds terug inderdaad, bijvoorbeeld jojo’s, hoepels of elastieken zijn elke zoveel jaar wel weer even een rage. Er zijn natuurlijk ook steeds weer jonge kinderen voor wie het nieuw is, en die dingen verouderen niet echt omdat ze zo simpel zijn.

29 likes

wat ik trouwens ook heel leuk vond om te zien: deze accordeon-kat was een heel populair stuk Tsjechisch speelgoed. En toen was het zo populair dat er in andere landen allemaal knockoff versies gemaakt werden, en een museum had al die knockoffs verzameld. Zo leuk om al die katjes te zien en alle subtiele (of soms niet zo subtiele) verschillen waardoor je kon zien dat het niet de echte was!

image

28 likes

Ter aanvulling op de vraag over dakloos;

Sta jij ergens ingeschreven?

• Ja, ik wacht nu op een huurwoning
  • Nee, Ik heb al een huurhuis
  • Nee, ik heb een huis gekocht
  • Anders, want;

0 stemmers

Ik woon nu samen in een koophuis en sta niet ingeschreven. Ik wil dat wel, voor het geval dat…In mijn eentje kan ik namelijk echt geen huis kopen. Maar ik heb geen idee waar? Ik kom uit plaats X, waar mijn familie + vrienden wonen maar waar ik eigenlijk niet meer naar terug wil want nare herinneringen. Ik ben voor de liefde in (grote) plaats Y gaan wonen aan de andere kant van het land, maar we hebben plannen om naar (kleine) plaats Z te verhuizen. Waar schrijf je je dan in? Ik heb geen idee waar ik ter zijnde tijd wil wonen? Waarom is er geen landelijk iets en is het zo plaatsgebonden? Heel irritant.

1 like

Ik sta ingeschreven voor sociale huur maar woon in een koopwoning.
Die inschrijving is als back up

En mijn inschrijving is gratis. Als ik jou was zou ik eerst eens uitzoeken of dat bij jou wellicht in een of meerdere plaatse ook gratis is. Want dan kan je je gewoon in verschillende regios inschrijven.
En een betaalde inschrijving kost ook niet zoveel? Ik weet van regio a’dam eenmalig 50 euro en daarna 8 per jaar. Dus dan kan je miss alsnog op meerdere regios inschrijven

9 likes

Waar je werkt, vrienden hebt of je je thuis voelt inschrijven. (Ik sta in 3 steden ingeschreven)
Meteen doen want je als je over twintig jaar uit elkaar mocht gaan dan heb je nog kans op iets wellicht.

9 likes

Dit inderdaad. Ik heb een koopwoning met mijn man, maar sta in de stad waar m’n ouders (en andere familie) wonen al 18 jaar gratis ingeschreven voor als er ooit iets mis mocht gaan.

5 likes

Ik moet ook binnenkort mijn huis uit en heb nog niets anders en ook geen familie ofzo waarbij ik in kan trekken in geval van nood. Maar ik heb wel wat spaargeld dus in het ergste geval moet ik mijn spullen ergens in een opslag doen en tijdelijk in een airbnb ofzo gaan zitten. Dus echt dakloos zal ik niet direct worden maar het is wel even spannend of ik iets stabiels ga vinden waar ik gewoon kan blijven.

4 likes

Aantal daklozen stijgt behoorlijk elk jaar. En er wonen veel meer mensen in hun auto dan je denkt. Vaak kunnen ze op werk bv douchen of zoiets. Collega’s weten dan ook niet dat ze dakloze collega’s hebben. &Goede baan maakt geen reet meer uit. :frowning:

5 likes

Dit inderdaad. Remind me er wel direct aan dat ik me opnieuw moet inschrijven.

Edit:
Hierover gesproken, ik zag laatst op Insta een reel van een talkshow voorbij komen waarin een jonge vrouw vertelde over haar tijd als dakloze. Werd er echt een beetje naar van omdat je als vrouw zo kwetsbaar bent als dakloze.

2 likes

Eens in de zoveel tijd denk ik nog steeds dat ik echt goed haar kan knippen en dan knip ik mijn eigen haar :smiling_face_with_tear:

1 like

Heel vervelend zeg :frowning: ik duim voor je

Ja, ik heb al een huurhuis. Als je een sociale huurwoning krijgt moet je je gelijk weer opnieuw inschrijven voor het geval dat!

6 likes

Ik heb een huurhuis voor onbepaalde tijd maar sta gewoom ingeschreven op die site. Het is daar “wie het eerst komt wie het eerst maalt” dus in schrijfduur maakt niet uit, toch is het handig om op de hoogte te blijven haha

2 likes

Inderdaad meteen inschrijven!
Bijvoorbeeld ook mijn ouders die al eeuwig samen zijn staan ingeschreven, want je weet niet wat er gaat gebeuren. Als je alleen komt te staan kun je misschien het huis niet meer betalen, en als je je dan pas inschrijft kan het nog jaaaren duren.
Voor het inschrijfgeld hoef je het niet te laten en in andere regio’s soms dus zelfs gratis lees ik.

5 likes

Ja en zoals hierboven wordt gezegd: als je het niet weet gewoon inschrijven op meerdere plekken! Ik sta zelf ook op 3 plekken ingeschreven. Ik vind het echt super belangrijk en best wel kwalijk als ouders (met vaak een koophuis) dat hun kinderen niet meteen mee geven als ze 18 worden.

10 likes