Wat ik stiekem altijd heel leuk vind is om te zien hoe speelgoed dat we nu onveilig of ongepast vinden vroeger gewoon bestond. Die skeelers met echte vonken hierboven bijvoorbeeld Ik heb ook wel eens miniatuurauto’s gezien die op echte benzine reden en waar je met meerdere kinderen in kon zitten! Of een scheikundeset uit de jaren 50 met echte radioactieve stof erin, of speelgoed met asbest
Of babypoppen die je ‘borstvoeding’ kon geven (je kreeg de borsten erbij)
Ik vind het interessant om te zien hoe speelgoed verandert terwijl de maatschappij verandert, dat zie je bijvoorbeeld bij Barbies wel goed. En ook trends, in de jaren 60 kwam er bijvoorbeeld heel veel ruimtespeelgoed vanwege de spacerace! Echt superleuk om te zien vind ik dat.
En dat veel dingen ook terugkomen, ik weet niet of mensen hier de scoubidou-rage nog kennen van een aantal jaren geleden (van die rubberen touwtjes vlechten), maar ik heb een stripboek uit de jaren 60 waarin het toen ook al een rage was.
Het museum van de twintigste eeuw in Hoorn heeft een hele leuke collectie speelgoed en de speelgoedmusea in Oosterhout en in Deventer ook, als je het interessant vindt! En mijn lievelings is het Young V&A in Londen, maar dat is pas onlangs heropend na een verbouwing en ik ben er sindsdien nog niet geweest.