Stel je persoonlijke vraag #44

Heb deze week op schoolkamp gebadmintond met leerlingen en het was weer zo satisfying dat zjoef zjoef zjoef :heart_eyes:

Edit lol ik typte eerst gebatmintond en nu zie ik een soort badmintonnen met vleermuizen voor me

2 likes

Ja, het punt van badminton moet zijn zo lang mogelijk de shuttle hoog te houden, niet punten scoren.

We zijn allemaal winnaars.

16 likes

Negatieve feedback ontvangen.

• Heb ik liever niet.
  • Heb ik liever wel.

0 stemmers

Negatieve feedback geven

• Heb ik liever niet.
  • Heb ik liever wel.

0 stemmers

Toelichting vanwaar deze vraag.

Samenvatting

Op mijn werk is er een dingetje gaande dat me aan het denken zetten. Er is een collega die nog veel te leren heeft en veel begeleid moet worden en dat geeft niet hij zit nog op een opleiding maar het komt over alsof hij het niet ontvangt terwijl als ik terug kijk op mijn schoolperiode ik nog nooit zo begeleid ben op mijn stageplekken, je werd aan het werk gezet en je mocht het maar uitzoeken. Hij had aangegeven dat hij vond dat hij veel negatieve feedback kreeg. Terwijl ik als ik naar mezelf kijk graag eens hoor of ik iets verkeerd doe zodat ik dat kan verbeteren. Soms zit ik bijwijze van te smeken om kritische/negatieve feedback.

3 likes

Even verdergaande op jouw toelichting: geven jullie ook positieve feedback? Als hij namelijk alleen te horen krijgt wat niet goed gaat dan begrijp ik dat hij het veel negatieve feedback vindt haha.

Ik hoor liever: dit en dit gaat goed, maar op dit vlak zou je je nog kunnen verbeteren.

In plaats van: dit moet anders, dit kan je beter zo doen.

22 likes

Jij bent een medewerker, met gok ik toch een bepaalde baanzekerheid op een werkvloer. Dat geeft al een totaal andere dimensie aan hoe je feedback ontvangt en jij wilt ook geen lijst aan negatieve feedback. Ik moet de eerste persoon die daar blij van wordt echt nog ontmoeten. Je kunt hoe je daar zelf in staat echt niet vergelijke met hoe een jonge, lijkt het overvraagde stagiair, zich daarin voelt. Als iemand zegt; dit is teveel en te negatief neem je dat tot je en ga je kijken wat iemand wel kan. Want hij ontvangt het overduidelijk wel, blijkbaar voldoende om zich er nu tegen uit te spreken, maar het lijkt hem dus niet te lukken om het toe te passen. Daar moet je samen naar kijken.

Ik zie begeleiden trouwens als totaal iets anders dan negatieve feedback geven.

32 likes

Klopt, ben ik het met je eens.
Er is ook wél positieve feedback maar zeker in veel mindere maten. Dat heeft dan ook weer een beetje te maken dat hij na 7 maanden nog steeds dezelfde fouten maakt als toen hij startte, de punten gaan ook meestal om hetzelfde. Ik vind het op mijn beurt dan weer lastig omdat ik veel manieren al heb geprobeerd, mondeling, schriftelijk (zodat het gelijk genoteerd staat en hij het kan terug lezen), direct, indirect noem maar op en ook niet alleen met de melding ‘’ dit is fout, dat is fout’’ maar echt onderbouwd waarom je bepaalde keuzes niet moet maken of juist wel moet maken en wat de uitkomst daar van zal zijn. Maar er is gewoon weinig verbetering waardoor er ook in veel mindere maten positief op gereageerd kan worden. Ook onderscheid ik in deze manier de feiten van de meningen af met duidelijke taal omdat sommige dingen gewoon zijn zoals ze zijn en sommige dingen op mijn visie berusten en hij ook gewoon het recht heeft op zijn eigen visie.

Hmm misschien is dat ook wel een punt @Shaaar ik denk dat ik dat onterecht misschien als één ding beschouw. Mijn functie is meer het begeleiden van hem.

Bedankt voor de woorden iig, want ik begrijp dat positieve feedback ook belangrijk is. Je wil zo iemand ook niet al z’n zelfvertrouwen afnemen.

2 likes

Ik denk dat het in dit geval vooral belangrijk is dat je gaat inzetten op wat hij wel kan. Breek de taken op, laat hem ze een voor een goed gaan beheersen. Voer een gesprek over waarom hij denkt dat het niet lukt. Als je al zeven maanden dezelfde fouten maakt ligt de taak zoals je hem nu voorlegt gewoon buiten zijn capaciteiten. Dan kun je feedback blijven geven mondeling, in schrift etc, maar als begeleider moet je ook signaleren dat de manier waarop je het nu aanleert niet passend is. Of je zegt op een nette onderbouwde manier: dit is zo basisniveau dat we moeten concluderen dat het er nu niet in zit en gaat uit elkaar (en daar ben je na 7 maanden eigenlijk wat laat mee). Als jij zegt ik heb mondeling, in schrift, direct, indirect feedback gegeven en het gaat nog niet goed kan ik mij heel goed voorstellen hoe hij zich niet goed voelt. Als iemand op allerlei manieren steeds hetzelfde tegen mij zegt en het mij blijkbaar niet lukt word ik daar ook ongelukkig van.

20 likes

Ik heb in deze situatie gezeten op toevallig ook een stage en dat heeft mijn zelfvertrouwen echt een knauw gegeven. In mijn situatie was het achteraf gezien ook gewoon geen match tussen mij en het bedrijf.

2 likes

@Solee Ja dat wil ik proberen te voorkomen. Ik vind dat ook niet eerlijk tegenover hem.

@Shaaar ik ga over deze woorden nog even m’n hoofd breken :upside_down_face: maar ik heb er zeker iets aan.

3 likes

Moet ook wel zeggen dat het aan de manier van feedback geven lag en deze stagebegeleider mij totaal niet mocht al vanaf de kennismaking.
Wat geeft hij zelf aan waarom dit onderdeel niet lukt of goed gaat?

3 likes

Jonge mensen die niet 40 uur afgezeken willen worden in de week zijn zwak !

16 likes

Ik hoor dit soort dingen ook wel eens van mensen van mijn leeftijd over gen z, word er echt moedeloos van dat we dit blijven doen met zijn allen.

Edit: het zijn ook altijd dingen als ‘ze willen niet onbetaald overwerken’. En gelijk hebben ze.

13 likes

Ik zou echt dankbaar zijn als ik @Shaaar als stagebegeleider had, die met me mee zou willen denken als het echt niet lukt in plaats van @Kultakala die dan maar zegt: zelf voor zorgen hoor, dat je goed wordt in je werk!! :smiling_face_with_tear: Heel soms heb je zo’n stagiair waarbij het gewoon echt niet lukt. En dat is toch ook niet erg. Daar zijn stages ook voor om erachter te komen wat je wel/niet kunt. En of iets bij je past. Maar ik zou hem/haar dan wel zo goed mogelijk begeleiden of de samenwerking tijdig opzeggen.

21 likes

Ja het is zo schadelijk om continue alleen maar te horen wat je fout doet. Ik heb zelf zo’n begeleider gehad en zij heeft echt 1,5 jaar mijn leven zuur gemaakt op het werk.

Ergste vind ik nog dat op veel werkplekken elke random medewerker stagebegeleider kan worden terwijl 80% van de mensen er geen zin in hebben of gewoon de kwaliteiten niet hebben

41 likes

Veel bedrijven zien stagaires ook gewoon als gratis/goedkope werknemers. En dan raar opkijken als ze nog begleiding enzo nodig hebben

19 likes

Ben jij de stagiaire van @Krelis?

2 likes

Ik heb vanuit mijn huidige functie best vaak contact met (stage)begeleiders in de zorg omtrent studenten en ik heb echt heel vaak zoiets van ‘WTF’? Hoe die mensen soms over hun werknemers in opleiding spreken of dingen aanpakken is soms echt niet acceptabel.

3 likes

Ik zit nu dus echt midden in de fase van het zoeken naar een afstudeerstage en bij het eerste gesprek wat ik laatst had waren echt zoveel red flags. Ik vind dat een bedrijf mij op waarde mag inschatten en zodra ik het gevoel krijg behandeld te worden als een goedkope arbeidskracht dan ben ik weg. Helemaal omdat ik ook in een richting studeer waar best wel veel vraag naar is.

6 likes

Ja dat is echt echt echt afschuwelijk. Iedereen is standaard werkbegeleider en bijna niemand vind het leuk. Mijn begeleider heeft mij bijvoorbeeld bewust fouten laten maken omdat ze me te zelfverzekerd vond en dat wilde ze me afleren :face_with_spiral_eyes:

9 likes

Sorry, beetje flauw

Tis meer dat ik het supertof vind hoe iedereen voor stagiairs opkomst, die zitten vaak in een kaksituatie. Maar vind wel dat Krelis nu een beetje wordt weggezet als de boeman terwijl ik juist het feit dat ze nadenkt over hoe ze feedback moet geven en wat dat met de ander doet heel sterk vind. En er wordt gezegd dat haar feedback dan blijkbaar niet goed is of het niveau te hoog is, maar ik vraag me af of het ook geen optie is dat de stagiair het geen ene hol boeit en het trekken aan een dood paard is.

Ik zou zelf het begeleiden van een stagiair die zegt geef me geen feedback want ik doe onbetaald werk heel ingewikkeld vinden (en frustrerend als ik niet degene ben die daar invloed op heeft).

10 likes