Stel je persoonlijke vraag #44

Nu we het over stages hebben:

“Eigenlijk zou iedere opleiding minstens één stage moeten bevatten.”

Ooit een discussie met iemand gehad die het heel raar vond dat ik voor mijn eerste bachelor- en masteropleiding geen stage had gelopen.

• eens
  • niet mee eens
  • toch afhankelijk van soort studie
  • afhankelijk van studieduur (bijv. bij studie van 1 jaar acht ik een stage niet noodzakelijk)
  • Anders…

0 stemmers

Wat heeft een stage in het verleden of nu jou opgeleverd?

• het inzicht dat een andere opleiding/studierichting toch beter bij je paste
  • bevestiging dat deze functie/studierichting goed bij je past
  • een zeker confronterend moment waardoor je voor iets hulp bent gaan zoeken
  • een vakantie- of bijbaan
  • nieuwe vrienden/vriendinnen waarmee je nog contact hebt
  • nieuwe contacten waar je later veel aan hebt gehad / vergroot netwerk
  • een baan waar je langere tijd hebt kunnen werken na je studie
  • helemaal niks
  • ik heb nooit stage gelopen

0 stemmers

Ik vind het zorgelijk hoe die begeleiders soms ervoor zorgen dat gemotiveerde mensen er juist voor kiezen om uiteindelijk niet in de zorg te gaan werken. Of mensen in opleiding hard aanpakken omdat zijzelf eigenlijk een stuk minder bekwaam zijn / geschikt voor hun functie.

4 likes

Ja inderdaad. Volgens mij is dit een dingetje in de zorg. Tenminste, ik hoor vaker dat stages in de zorg soms een nachtmerrie zijn vanwege de begeleider(s).

3 likes

Mijn allereerste stage heeft me laten zien dat agency werk niet mijn ding is en ik daar nooit zou willen werken. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe baan en hoewel er genoeg te vinden is bij agencies ga ik daar door de ervaring bij mijn stage niet aan beginnen.

2 likes

Nee dat was ook niet gezegd maar meer een vraag van mij of dat ook mee zou kunnen spelen, nadat dat door iemand anders werd genoemd.

Verder helemaal eens, je zit echt vast in een hele rare situatie als stagiair dan.

3 likes

Ik vind een stage wel heel nuttig om tijdens je studie theorie in praktijk te leren omzetten. Mijn studie had ook een vaste database met stageadressen waar ze graag mee samenwerken en waar al vaker studenten van de opleiding stage hebben gelopen. Dan weet het bedrijf ook waar ze je in moeten begeleiden. Ik heb inmiddels al 10+ stagiaires van dezelfde opleiding begeleid en ik vind het altijd wel heel leuk en de studenten ook. Dus voor mij was het echt een nuttige toevoeging.

5 likes

Persoonlijk vind ik stages heel nuttig, ik zie al mijn studenten in hun persoonlijke ontwikkeling groeien (initiatief nemen, verantwoordelijkheidsgevoel) en daarnaast geeft het ook meer inzicht in het werkveld. Wat voor werk ga je echt doen en past dat bij je als persoon.

Ik ken vrienden die geen stage hebben gelopen tijdens bachelor en master en dit achteraf jammer vonden omdat ze pas toen ze in het werkveld aan de slag gingen erachter kwamen dat het niet bij ze paste ondanks dat de materie interessant is/was. o.a onderzoek versus bedrijfsleven

3 likes

Veel studenten hebben ook een bijbaan in hun werkveld en dan is het niet per se bijdragend om dat werk ook gratis te gaan doen.

1 like

Ik heb serieus nog nooit een onbetaalde stage gedaan. En ik heb heel wat stages gehad met drie opleidingen. Zal vast aan de sector liggen maar ook bij culturele instellingen kreeg ik betaald.

4 likes

Niet alleen sector maar ook niveau. Als mbo-er krijg je 9 van de 10x niks.

4 likes

Op het mbo kreeg ik juist het best betaald :sweat_smile: Daarna werd het steeds minder. Denk dat ik op de uni het minst betaald kreeg.

7 likes

Op het vmbo met 2 volle dagen per week stage (kappers) nog nooit wat gehad, op het mbo ook 2 dagen per week stage (detailhandel) en nooit betaald gekregen en op het hbo (pabo) ook 2 dagen per week stage en nog nooit een cent gehad.
Als ik aan het eind van de stage een bioscoopbon kreeg van 10 euro was het veel.

3 likes

Ja stage moet wel betaald zijn, dat ben ik met je eens! Maar aan de reacties hieronder te lezen is dat dus heel wisselend.

1 like

Ik heb 3x10 weken full time stage gelopen en er stond zelfs in het stageregelement dat stagevergoeding niet mocht. Terwijl zeker bij de laatste stages je gewoon je eigen agenda had met patiënten.

Mijn relatie🌚

17 likes
Bij stage moet altijd een stagevergoeding zitten
  • Eens
  • Oneens
  • Anders

0 stemmers

Bij een stage moet altijd onkostenvergoeding zijn (reiskosten door werkzaamheden Bijv)
  • Eens
  • Oneens
  • Anders

0 stemmers

Ik liep stage en had
  • Beide; kosten + vergoeding
  • Kostenvergoeding
  • Stagevergoeding
  • Nikssssss

0 stemmers

Edit: heh kak ik ben ergens vergeten aan te vinken toon stemmers haha

Er is nu echt een ontploffing in m’n oude vriendengroep en ik krijg via via de situatie mee en iedereen is meeega verdeeld over wie ‘gelijk’ heeft.

Man zn sokken zijn op, dus hij besluit een paar sokken van zn vriendin uit haar lade te pakken. Zij ziet als hij beneden komt dat hij haar sokken aan heeft en ze flipt volledig. Gooien met deuren, waar hij het LEF vandaan haalt om in haar privélades te snuffelen. Of ze dan nergens iets privé mag hebben en daar wel de vaderdagcadeau’s in hadden kunnen liggen. Hij heeft niks gezien, alleen sokken gepakt en de la weer dicht gedaan. Ze werd zo boos dat ze de deur uit is gestormd en nu al 20 minuten weg is.
De reacties:

• Dat had hij toch ook best even kunnen vragen, zomaar in haar lade kijken vind ik ook gek
  • Je bent toch samen, elke la in huis is van iedereen
  • Waarom doet hij überhaupt niet zelf de was dan als de sokken op zijn?
  • Ze heeft vast wat te verbergen, ik zou die la nu even goed doorspitten
  • Hij moet haar bellen en sorry zeggen
  • Zij moet terug komen en sorry zeggen
  • Waar the fuck gaat dit over?? Van beide kanten
  • Wat.

0 stemmers

7 likes

Kreeg wel stagevergoeding maar ze gingen er vanuit dat iedere student een studenten ov had dus reiskosten kreeg ik niet vergoed, terwijl ik al mijn recht op ov al had verbruikt :-1: door coroni de stage uiteindelijk vanuit huis gelopen dus dat probleem heeft zichzelf opgelost :+1:

1 like

Ik vind niet dat je helemaal geen privélades mag hebben maar dat je dan uitgerekend je sokkenla privé wil houden🤣

22 likes

Ik denk vooral gaat het wel goed met haar dat ze flipt om zoiets relatiefs kleins?

43 likes