Stel je persoonlijke vraag #45

Heb je zo’n typische nederlands accent wanneer je engels praat? Wat vind je er van? (Niet perse steenkolen engels maar je hoort het toch wel wat)

• Ja ik heb zo’n accent en ben er niet blij mee (het klinkt lelijk)
  • Ja ik heb zo’n accent en het boeit me niet, ik ben nou eenmaal een nederlander
  • Nee ik kan (bijna) accentloos engels, maar dat accent boeit me ook niet
  • Nee ik kan (bijna) accentloos engels en ik vind zo’n accent echt lelijk

0 stemmers

Ik heb half dat en half een of ander kut posh Brits accent wat ik in de UK heb opgepikt toen ik daar woonde en in combinatie is dat echt verschrikkelijk

4 likes

Ik heb een Italiaans Engels accent, da’s pas lelijk

Maar ik vind het prima, vind accenten juist gezellig klinken, sympathiek. Voel me Frans als ik dit zeg maar naar mijn idee is het al meer dan genoeg dat we überhaupt collectief Engels verstaan en ons verstaanbaar kunnen maken, hoor.

15 likes

Zacht Vlaams accent hier, maar ik kan het goed verstoppen als ik mijn best doe.

Aansluitend hierbij: op school wordt Brits Engels aangeleerd, maar ik voel me nu soms zo’n aansteller ofzo als ik zo spreek? Vervolgvraag: welke uitspraak probeer jij te gebruiken in het Engels?

• Ik kies voor een Brits accent.
  • Ik kies voor een Amerikaans accent.
  • Ik ben niet zo bezig met accenten, ik zie wel wat eruit komt.
  • Ik ga voor een ander native accent.

0 stemmers

1 like

Ik woon al ongeveer 12 jaar in Wales en kan niet accentloos Engels maar heb ook niet een super Nederlands accent. Mensen kunnen vaak niet plaatsen waar ik vandaan kom!

7 likes

Lekker boeiend ik kan me uitdrukken en verstaanbaar maken en ik doe gewoon of het net zo charmant is als een Frans accent :woman_shrugging:t3:

Ik merk wel dat ik meer slis in het Engels? Dat vind ik irritanter dan een Nederlands accent :joy:

1 like

Brits-Engels praten voelt idd heel aanstellerig. Ik kan wel goed the queen nadoen zoals ze in the crown spreekt :’) Maar ik kom zelden in de UK en wel regelmatig in de VS, en je groeit je hele leven op met hollywoodfilms en series, dus Amerikaans voelt gewoon veel natuurlijker (en vind ik zelf ook een stuk makkelijker qua uitspraak).

3 likes

Ik praat engels in het accent wat de ander ook spreekt hahah.

3 likes

Ja voila, accentloos bestaat sowieso niet! Dus ik kan ook niet goed uitleggen waarom ik dan toch mik op “iets neutraal Brits”.

Eigenlijk ook best gek dat er bij Frans op school niet echt werd gewerkt op uitspraak, terwijl dat in België wel een landstaal is en Waals-Frans best kan verschillen van Frans-Frans. De verschillen qua woordenschat werden wel uitgelegd, maar dan leek er zelfs een voorkeur naar Frans-Frans te gaan.

Ik vind het altijd wel grappig als Nederlanders zeggen dat ze accentloos Engels praten, maar ik hoor alsnog dat ze uit Nederland komen. Bij sommigen hoor je het echt niet, maar meestal wel ook al spreken ze prima Engels.

7 likes

Mijn familie in het buitenland spreekt perfect Engels, maar onderling en gewoon op straat is het Singlish/ Manglish.

Je neemt dat zo makkelijk over. Dacht echt dat ik gereanimeerd moest worden toen mijn stralend witte vriend z’n eerste ‘lah’ als stopwoord eruit gooide.

13 likes

ik heb geen mark rutte level accent maar sowieso hoor je het wel en dat boeit me ook niet. is alleen maar een teken dat je meerdere talen spreekt :woman_shrugging: ik denk wel dat mensen hun engels overschatten want accentloos kan bijna niet

1 like

love manglish ik vind dat zo’n leuk accent! vriendin van me spreekt dat ook (ze kan geen nl) echt mn fave

3 likes

Ik weet nog wel dat ik voor het eerst de familie van m’n schoonmoeder via FaceTime sprak en verbaasd was dat ik zo weinig begreep van wat ze zeiden, ondanks dat ik zelf een Engelstalige studie doe en behoorlijk vloeiend Engels spreek. Alhoewel ze in Trinidad & Tobago Engels spreken, zijn de accenten zo zwaar dat ik er hooguit een paar enkele woorden uit kan pikken die herkenbaar zijn. Ik word er inmiddels wel beter in maar dat heeft heel wat jaren geduurd :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ben nog steeds boos dat ik op de havo een punt in mindering kreeg op mijn mondeling Engels, omdat ik niet propper English sprak, maar met een Canadees accent. Vond (en vind) het zo oneerlijk dat ze me daar op afrekende, ik kan er niks aan doen dat ik daar familie heb en daar dus Engels geleerd heb.

Overigens vind ik het ook grappig als het over een Brits accent gaat, want wat is een Brits accent? Schots? Cockney? Scouse? Geordie?

17 likes

Ben echt benieuwd wat Engelsen zouden vinden van het accent dat wij op de middelbare aangeleerd kregen.

Er zijn zo veel accenten, zoiets groeit met het spreken. Toen ik net in Engeland woonde dachten mensen dat ik Duits was, toen Canadees en nu Iers.

ik heb bijna accentloos gestemd maar dat is overdreven

ik spreek wel altijd engels voor mijn werk (internationaal/amerikaans bedrijf) en heb 2 jaar samengewoond met een amerikaan (tijdens corona dus de hele tijd samen :joy:) dus toen is mijn accent wel verbeterd haha

krijg ook af en toe de opmerking dat mensen denken dat ik uit de vs kom als ik engels met ze praat (maar niet van amerikanen zelf haha, meestal van andere europeanen)

ik hoor zelf wel duiiiiidelijk een accent, maar niet zo heftig als de meeste nederlanders

4 likes

Ja inderdaad, ook als ik een random YouTube video aanklik dan hoor ik het echt meteen. Er zijn echt wel mensen die geen Nederlands accent hebben maar dat is heel zelden.

Ik spreek prima Engels maar je kunt het wel horen en dat is oké. Ik heb ook op school Brits Engels gehad, toen veel Amerikaans Engels in mijn persoonlijke omgeving en nu Australisch Engels thuis. Dus het is echt een mengelmoes.

1 like

Wat is ‘day 2 hair’ voor jou?

• De dag nadat je het gewassen hebt; wasdag is day 1
  • Dag 2 dat je het niét gewassen hebt.

0 stemmers

Vind dit altijd zo confusing

Denk dat dit vooral afhangt van wanneer je doucht/je haar wast. Ik ben een avond-doucher dus ik ga meteen slapen wanneer ik m’n haar dan heb gewassen, dus de dag erna is mijn day 1 hair. Maar als ik het 's ochtends zou wassen is dat day 1. Ik denk dat de meesten 's ochtends douchen.

16 likes