Oker is lekker hè!
Ik kan dit echt iedere week eten, is misschien een herfstgerecht meer maar maakt me niet uit. Het is echt comfort food sinds ik klein ben, dit eten maakt me gelukkig (ja klinkt overdreven)
Stoofpot oker Iraanse stijl
Hoeveelheden even uit de losse pols als je voor 2 mensen kookt:
Ui fruiten (1 stuk) in zonnebloem olie
Knoflookteentjes 2-3 (als je dit niet eet, kun je ook weglaten)
Stukjes/blokjes kalfsvlees of lams wat je lekker vindt, zolang het mals vlees is (voor vega versie kun je dit weglaten of vervangen met gele split erwten)
erbij en op hoog vuur even aanschroeien
Qua kruiden; paprika poeder, kurkuma, zwarte peper, kerrie, gember, za’atar, koriander, nootmuskaat, beetje van alles. Iraans eten is wel rijk kruidig (maar niet veel zoals bv Indiaas). Zout doe ik pas op het eind
Ook tomatenpuree half blikje (klein). Dan water over vlees heen, en op heel zacht vuur zetten. En afhankelijk van hoe je hard vlees wil hebben, of type vlees langzaam laten gaar worden (af en toe in prikken)
Dan okra erbij, verse het liefst maar kan ook uit diepvries.
Liefst kleine okra want die grote hebben vaak toch veel harde stukjes. En dan met de oker erbij nog 20 min op laag vuur laten napruttelen met vlees.
Verhouding zou ik zeggen: veel meer oker dan vlees! 200 gram pp oker want het slinkt enorm
Laatste stap; Gedroogde citroen (1 koop je bij Iraanse of Turkse winkel) als je dit niet hebt, halve citroen sap is ook prima!
En dan rijst erbij (basmati) en/of
Yoghurt met stukjes komkommer/knoflook/ui met brood is ook heel lekker
Een ander gerecht is een variant hierop, dat je een stoof maakt van oker, aubergine, aardappel en gele erwten en/of vlees