Stel je persoonlijke vraag #45

:rofl:

10 likes

Oker is lekker hè!

Ik kan dit echt iedere week eten, is misschien een herfstgerecht meer maar maakt me niet uit. Het is echt comfort food sinds ik klein ben, dit eten maakt me gelukkig (ja klinkt overdreven)

Stoofpot oker Iraanse stijl

Hoeveelheden even uit de losse pols als je voor 2 mensen kookt:

Ui fruiten (1 stuk) in zonnebloem olie
Knoflookteentjes 2-3 (als je dit niet eet, kun je ook weglaten)
Stukjes/blokjes kalfsvlees of lams wat je lekker vindt, zolang het mals vlees is (voor vega versie kun je dit weglaten of vervangen met gele split erwten)
erbij en op hoog vuur even aanschroeien

Qua kruiden; paprika poeder, kurkuma, zwarte peper, kerrie, gember, za’atar, koriander, nootmuskaat, beetje van alles. Iraans eten is wel rijk kruidig (maar niet veel zoals bv Indiaas). Zout doe ik pas op het eind

Ook tomatenpuree half blikje (klein). Dan water over vlees heen, en op heel zacht vuur zetten. En afhankelijk van hoe je hard vlees wil hebben, of type vlees langzaam laten gaar worden (af en toe in prikken)

Dan okra erbij, verse het liefst maar kan ook uit diepvries.
Liefst kleine okra want die grote hebben vaak toch veel harde stukjes. En dan met de oker erbij nog 20 min op laag vuur laten napruttelen met vlees.
Verhouding zou ik zeggen: veel meer oker dan vlees! 200 gram pp oker want het slinkt enorm

Laatste stap; Gedroogde citroen (1 koop je bij Iraanse of Turkse winkel) als je dit niet hebt, halve citroen sap is ook prima!

En dan rijst erbij (basmati) en/of
Yoghurt met stukjes komkommer/knoflook/ui met brood is ook heel lekker

Een ander gerecht is een variant hierop, dat je een stoof maakt van oker, aubergine, aardappel en gele erwten en/of vlees

20 likes

Haha true!
Mijn hond heeft popcorn pootjes.

5 likes

Dat zal vast een van de oorzaken zijn waardoor je een hond kan ruiken, maar toch echt niet de enige. Dat jij een normale hondengeur misschien niet onder stank vindt vallen ok, maar grote kans dat anderen dat wel vinden haha.
Ik vind die van mij zelf meestal ook niet stinken en hoor ook van anderen dat je het in huis nauwelijks ruikt, maar ik leef echt niet in de waan dat ze (voor anderen) niet stinkt :sweat_smile:

12 likes

Ik vind eigenlijk dat we nu allemaal even moet ruiken hoor.

Maar even los van echt stinken stinken, een dier (en mens trouwens ook) ruikt nooit naar niks. Als jij je hond in een klein kamertje zou zetten zonder raam en je komt na een tijdje terug dan ruik je echt wel dier. Niet per se stank van een ziekte oid, maar ze scheiden allemaal geur af. Honden en andere dieren (inclusief mensen weer) snuffelen ook niet voor niks aan elkaar.

Ene mens kan ook een sterkere lichaamsgeur hebben (en dan heb ik het geeneens over zweet) dan de ander afhankelijk van dieet etc. Vrouwen die ongesteld zijn ruiken ook weer sterker. Onbewust of bewust ben je vaak ook door de geur van je partner weer aangetrokken.

En als mensen dat allemaal zeggen is dat meer dat ze je of niet willen beledigen, of denken dat je bedoelt stank of, ook een reële optie, niet goed kunnen ruiken. Onderschat niet hoe veel mensen ook een matig reukvermogen hebben (middagje metro merk je dat vanzelf haha, teveel parfum, te veel wasverzachter, muffe kleding etc).

28 likes

Ik en mn buurvrouw hebben een gat gemaakt tussen onze balkons dus haar kat komt regelmatig buurten. Echt ideaal: wel de knuffels (en haren lol) maar niet de verantwoordelijkheid en kattenbak.

28 likes

Ja, al vind ik bij sommigen het wel ruiken naar te weinig schoonmaken, maar daar ga ik ook niet over zeiken als ik er ben. Desnoods pleur je wat crème onder je neus met een zachte geur. En vaak ruikt een huis alsnog naar de mensen die er wonen dus er is altijd wel wat.

Als je bij mij op het verkeerde (of juiste?) moment komt ruikt m’n huis ook naar masala wss hahaha.

2 likes

Mijn vroegere hond was op een gegeven moment echt oud en die stonk dus ook best wel erg.
Mijn vriendinnen zeiden er altijd wat over maar ik zat altijd diep in de ontkenning, en was ook offended als ze er wat over zeiden :joy: Dat beest was praktisch aan het ontbinden op een gegeven moment hahaha en nog ontkende ik alles haha.

9 likes

M’n dochter van 4 zei vanochtend nog tegen de kat: ollie, jij stinkt!!!

10 likes

Oke ik kom zo eventjes naar Bali om aan jouw hond te ruiken.

17 likes

Die masala lucht blijft ook altijd zo lang hangen :sob:

Heb altijd alle deuren dicht, en dan trekt het alsnog in alle kamers

1 like

Natte honden stinken altijd zo :grimacing:. Zo’n walm die dan aan je handen blijft houden. Of honden met een slechte mondhygiëne, zo sneu.

3 likes

Ja, al moet ik zeggen dat goede afzuiging wel wonderen doet. In mijn oude keuken was de afzuigkap puur ter decoratie en nu trekt het wel redelijk goed weg na een tijdje.

Al krijg je alsnog een masala vleug als je mijn kruidenlades opentrekt. Laatst had mijn kat tegen een tas aan geslapen vol kruiden uit India die in nog 2 tassen zat en alles vacuüm verpakt en hij rook alsnog een paar uur naar masala :joy:

6 likes

Ik ga mee! Wil wel ff op vakantie

2 likes

Op vakantie? Op :sparkles: reis :sparkles: bedoel je.

5 likes

Sorry, ik hou me niet meer zo bezig met influencers :sob:

1 like

Huh, dat laagje is toch gewoon huidsmeer wat hun vacht beschermt tegen vuil en vocht?

Shout out naar :clap: therapie :clap:

10 likes

Heel graag gedaan en ben benieuwd of het smaakt!

2 likes

gebruiken de managers/directieleden in jouw bedrijf/organisatie knipoogemoji’s (:wink:) of zijn het types die dat soort emoji’s zouden kunnen gebruiken?

• ja
  • nee
  • ik ben een manager/directielid en ik gebruik :wink:
  • ik ben geen manager/directielid en ik gebruik :wink:
  • ik ben een manager/directielid en ik gebruik nooit :wink:
  • ik ben geen manager/directielid en ik gebruik nooit :wink:

0 stemmers

4 likes