Stel je persoonlijke vraag #45

hoe bedoel je?

3 likes

Zeer waarschijnlijk wel (zowel de huisarts, psycholoog en psychiater begonnen er afzonderlijk van elkaar over lol en gaven aan dat ze me konden doorverwijzen voor een diagnose) maar ik heb besloten het voor nu even te laten. Maar ik heb het er dus wel met de psych over gehad en ik pas bepaalde dingen in mijn leven er ook wel op aan dus ik zit een beetje tussen ‘ja’ en ‘vermoedens maar nog niks mee gedaan’ in denk ik

4 likes

Ja dit

2 likes

Ja iedereen zal 100% wel van een stoornis bepaalde gedragingen of kenmerken hebben als je de DSM5 er op na trekt. Maar om daadwerkelijk een diagnose te hebben moeten jij en je omgeving er ook last van hebben.
Vind dit oprecht altijd een beetje flauw om te zeggen.

14 likes

Best veel mensen hebben wel is hun code verteld aan mij maar ik vergeet het gewoon steeds. Mijn partner heeft het echt al een miljoen x gezegd. Maar ben t binnen 2 seconde kwijt.

6 likes

Ik had ooit de pincode van Wilfried de Jong omdat ik zijn auto moest verzetten en parkeergeld moest betalen. Super random dit.

21 likes

Echt?? Ik vond Andrea altijd zo knap, maar ik had (heb) dan ook een zwak voor lang haar.

1 like

Heroïne chique was nooit m’n ding

IMG_2186

(Hij is hier 23, geen 45)

6 likes

Misschien ook een hottake: ik vind neurodiversiteit een beetje een stomme term, snap oprecht niet wat ermee bedoeld wordt. Is er een grens tussen wel of niet neurodivers zijn en waar ligt die dan, of is het een spectrum? Gaat dat dan over al dan niet een bepaalde diagnose hebben en als dat zo is, welke diagnoses behelst dit dan allemaal? Überhaupt alle psychiatrische aandoeningen of alleen de ontwikkelingsstoornissen? En wat is de voorkeur voor deze term ipv ASS, ADHD (en wat het mogelijk nog meer omvat)?

Dus, het maakt het voor mij niet heel veel helderder dus kan ook niet zeggen of ik het ben

3 likes

Allebei toch? Er is een grens tussen wel/niet neurodivers maar daarnaast is er ook nog een spectrum. En ik zou denken dat dit voor alle stoornissen geldt. Voorbeeld: psychotische stoornissen. We hebben bijna allemaal wel eens dat we bijvoorbeeld denken onze naam te horen, terwijl dit niet zo is. Of denken dat er over one geroddeld wordt als we langslopen. De een misschien vaker dan de ander. Maar voldoen aan een bepaald aantal symptomen, gedurende een bepaalde tijd, waar jij of de omgeving hinder van ondervindt = de grens. Maar eenmaal die grens over heeft iedereen nog steeds andere symptomen en een andere ernst daarvan. Dus ja ik vat sowieso alles op als én een grens én een spectrum op het gebied van psychopathologie denk ik.

Maar goed jij werkt ook in de ggz en er zijn vast 1000 opvattingen over.

5 likes

@Acquiesce Ik bedoel volgens mij bij nader inzien het woord neurodivergent.
Dit zegt het internet:
Neurodivergent zijn, betekent dat je brein anders werkt, dat je informatie op een andere manier verwerkt Ă©n dat je prikkelgevoelig bent . ‘Diagnoses’ als autisme/Asperger, OCD, dyslexie, dyspraxie, dyscalculie, ADHD, hoogbegaafdheid vallen hieronder.

Wat vind jij een redelijk aantal werkdagen om tussen een sollicitatiegesprek en een besluit om wel of niet verder te gaan te laten zitten?

• 1 werkdag
  • tot 2 werkdagen
  • tot 3 werkdagen
  • tot 4 werkdagen
  • tot 5 werkdagen
  • tot 6 werkdagen
  • 7 of meer werkdagen

0 stemmers

2 likes

Als er niks is afgesproken zou ik 2 werkdagen zeggen, als bij het gesprek al duidelijk wordt gemaakt dat het door welke omstandigheden dan ook x tijd gaat duren en ze zeggen dat erbij vind ik langer tot een week of 3 ook oké.

13 likes

Maar een baby kan toch wel overgewicht hebben dacht ik? Een van mn oppaskinderen was echt een ENORME baby haha. Zn moeder noemde hem altijd oliebol, en hij moest altijd een veel grotere maat dragen dan wat gemiddeld was voor die leeftijd. Nu is het overigens een heel gemiddeld kind. Je kreeg kleding niet eens over dat nekje :’)

3 likes

Nja dat is juist waar ik tegenaan loop, volgens mij is deze term namelijk eerst ontstaan mbt ontwikkelingsstoornissen (dat zijn dus oa ADHD en ASS) maar wordt het nu breder getrokken naar andere stoornissen en ik denk dat ik er gewoon niet zo de toegevoegde waarde van snap. In mijn directe werkomgeving in de ggz zijn er niet zoveel verschillende opvattingen over eigenlijk, want die termen worden gewoon helemaal niet gebruikt :sweat_smile: maar misschien is dat in de vrije sector wat anders?

En verder helemaal eens, veel klachten liggen op een spectrum en als het significante lijdensdruk geeft wordt het een stoornis genoemd. Maar dan vraag ik me af of dan wordt bedoeld dat neurotypisch is ‘voldoet niet aan de criteria van een stoornis’ en neurodivers of neurodivergent oid ‘voldoet wel aan de criteria van een stoornis’? Dus dan kom ik weer een beetje bij mijn eerdere vraag: wat voegen deze termen toe?

4 likes

Als ze in een ronde alle gesprekken op één dag plannen, zou ik na een werkdag wel reactie verwachten. Als ik kijk naar de sollicitatiegesprekken die mijn team pas had, wisten we na het gesprek echt wel gelijk of we met iemand door wilden.

2 likes

op wikipedia staat ook:

Ook wordt de term soms gebruikt voor taalontwikkelingsstoornis, developmental coordination disorder (dyspraxie), afasie, niet-aangeboren hersenletsel, verstandelijke beperking, syndroom van Gilles de la Tourette en psychische aandoeningen zoals schizofrenie,[7] bipolaire stoornis,[7] dissociatieve identiteitsstoornis (voorheen bekend als meervoudige persoonlijkheidsstoornis),[7] schizoaffectieve stoornis en persoonlijkheidsstoornissen zoals de antisociale persoonlijkheidsstoornis.[8]

dus erg vaag allemaal wat er nou wel of niet bij hoort

1 like

Nouja vooral baby’s die alleen nog melk drinken zullen zelden overgewicht hebben. Maar ze noemen het geen overgewicht omdat je niet echt een BMI kan berekenen. Wel kunnen ze zeggen of je relatief zwaarder bent dan de meeste andere baby’s van dezelfde lengte of leeftijd.

En zoals in je voorbeeld is best normaal, zolang de baby geen echte frikandellen te eten krijgt gaat dat babyvet vanzelf weer weg.

2 likes

Ik zit al 20 jaar in een streepjes fase :smiling_face_with_tear:

7 likes

Horizontaal. Als ik mezelf niet inhoudt koop ik elke shop sessie een streepjesshirt of trui :sweat_smile:

Ik heb een zwak voor dit soort t shirts, geen idee waarom:

Heb het ook een beetje gehad met panterprint, had op een gegeven moment panterprint Nikes, sjaal, handschoenen, broek en trui

8 likes

haha ik in een zwartfase

2 likes