Stel je persoonlijke vraag #45

Oke, je dochter van 17 is fan van een band en besluit alleen naar een concert in Brussel te gaan.

• Ze mag gaan
  • Ze mag niet gaan
  • Twijfel

0 stemmers

Omdat je het eng vind reis je je dochter (met je vriend) achterna, dit weet zij op dat moment niet. Maar mocht er wat gebeuren, dan weet je dat je iniedergeval dichtbij bent.

• Zou ik als ouder doen
  • Zou ik als ouder niet doen
  • Vind ik normaal
  • Vind ik niet normaal

0 stemmers

Je familie krijgt hier lucht van en is laaaaiend. Want hoe durf je je dochter alleen te laten gaan en dan zelf in een hotel te zitten met je vriend. Dit kan echt niet!!

• Heel overdreven dit allemaal
  • Ik snap de familie
  • Anders (geef toelichting)

0 stemmers

Dit is destijds bij mij gebeurd en ik kan nog steeds kwaad worden om de hele situatie :joy: Ik was al heel zelfstandig, mijn moeder kwam mij nog achterna voor de zekerheid (dit wist ik een dag later pas, toen zijn we met zn alle brussel in gedoken) en alsnog deed mijn familie alsof ik een of andere kneus was alleen op de wereld :sob:

4 likes

Ze zou dit mogen maar ik denk op de voorwaarde dat ik ook in brussel ben. Niet stiekem, gewoon duidelijk gecommuniceerd. Of ik zou dr halen en brengen zoiets.

54 likes

Op alle festivals ben ik super braaf geweest! De minder brave dingen heb ik voornamelijk in mn eigen saaie dorp of thuis gedaan :sweat_smile:

1 like

Hangt er voor mij echt compleet vanaf wat voor kind het is. Toen ik 17 was woonde ik op mezelf en had ik het prima gekund. Maar als je je kind daarmee niet vertrouwt zou ik her alleen toestaan onder begeleiding (bijv. samen naar Brussel en dan kan zij naar dat concert). Stiekem nareizen vind ik echttt niet kunnen

9 likes

Tienertoer! Zo leuk was dat vroeger! Ik was denk ik 13 toen ik met een vriendin daarmee naar Amsterdam reisde en Antwerpen.

3 likes

Dat stiekem nareizen doet me er trouwens aan denken dat er ooit een tv-programma was waarin tieners op (zuip)vakantie gingen en het dan allemaal stiekem gefilmd werd voor de ouders. Die ouders confronteerden hen er dan later mee of zo :exploding_head::exploding_head::exploding_head: Echt zooo bizar

32 likes

Ik zou haar niet achterna reizen, dat vind ik best wel een grens overgaan. Ik zou daar denk ik duidelijke afspraken over maken. Je mag gaan, maar ik/wij gaan mee en desnoods maken we er een weekend/week van. Van en naar het concert kunnen we eventueel brengen en ophalen. Met een vriend/vriendin erbij is het misschien al anders.

8 likes

Mocht jij vanaf je 18e alles van je ouders of had je toen nog steeds regels en toestemming nodig?

• Ja na mijn 18e mocht ik alles
  • Ja maar dat was voor mijn 18e ook al
  • Ik woonde toen al niet meer thuis
  • Nee had nog steeds toestemming nodig voor bijv een vakantie of festival

0 stemmers

1 like

Hahaha ja dat keek ik ook altijd! Die reacties ook als die ouders dan ineens aan kwamen lopen :joy::sob:

Maar ik was ook wel boos hoor, want ik had het liever ook geweten. Ten eerste had ik dat zelfs gezellig gevonden en nu leek het wel alsof ze er geen vertrouwen in hadden vond ik destijds en dat vond ik echt naar.

Maar ik vond de reactie van mijn familie naar haar toe echt niet terecht haha

@Eddie Ik vond het daar overdag prima te doen, maar in de avond waren er echt sketchy mannen buiten. Gelukkig zat mijn hotel naast het concertgebouw en hoefde ik niet ver. Ik was ook niet het type dat nog ff de stad in zou gaan ofzo

1 like

Mijn ouders hebben dat voor mijn achttiende al een beetje laten varen aangezien ik toch wel mijn eigen plan trok :smiling_face_with_tear: ben daar achteraf gezien niet heel blij mee maar dat ben ik wel met meer dingen niet dus tja.

2 likes

In zekere zin mocht ik alles maar er waren wel een aantal dingen waarvan ze echt heel graag wilden dat ik het niet deed en die ik toen ook niet gedaan heb. Bijv op mijn 18e met mijn toenmalige vriendje op vakantie met zijn motor, naar Zweden oid. En toen ik na mijn studie ging reizen in Zuid Amerika niet naar Colombia gegaan omdat ze zich dan zoveel zorgen zouden maken (achteraf wel spijt van)

2 likes

Ik deed nooit wat dus mijn moeder was altijd blij als ik eens een keer wegging haha, vandaar dat bijna nergens moeilijk over werd gedaan. Bij mijn broer en zus was dit wel echt een ander verhaal (die waren veel losbandiger).

2 likes

Ik weet niet of ik echt voor ĂĄlles toestemming nodig had, brave Blush vroeg toch altijd alles eerst.

11 likes

Ik denk dat het ook wel scheelt dat de leeftijdsgrens toen verzet is. Toen ik 16 was mocht ik nog gewoon alcohol drinken en sigaretten kopen, het was toen op die leeftijd ook heel normaal om dat te doen en uit te gaan etc. Sinds de leeftijd veranderd is wordt hier ook wel anders naar gekeken.
Dus eigenlijk heb ik mij ‘toen’ netjes gedragen, want dat was toen normaal en mocht allemaal.

6 likes

Ik vroeg het geeneens, misschien is het een cultureel dingetje maar hoefde bepaalde dingen echt niet te vragen hoor. Dat was echt een no go.(Deed ik het alsnog wel trouwens haha).

6 likes

Ik ben op mijn vijftiende op zuipvakantie geweest naar Texel met het fake id van een wel zestienjarige vriendinnetje en mijn ouders waren daar gewoon oke mee. Denk dat het wel echt afhangt van de persoon, mijn ouders wisten wel dat ik nooit echt hele onverantwoordelijke dingen deed

4 likes

Oh dit was bij mij ook trouwens. Ik hoefde echt niet aan te komen op mijn zestiende met de vraag of ik een week op zuipvakantie naar Lloret mocht hoor :joy: lekker tegenstrijdig ook met mijn vorige bericht hahaha

Klopt. Nu dertigers verbazen zich nog wel eens om 16-jarigen die ‘weinig’ mogen, maar tussen 16 in 2008 en 16 in 2023 zit echt een aardverschuiving in alcohol- en drugsgebruik. Zowel vanuit hoe mensen en jongeren zelf ernaar kijken, het daadwerkelijke gebruik, de ruimtes waarin dat nog toegelaten is en de kennis rondom jong gebruiken.

16 likes

Ik ben op m’n 16e naar Lowlands geweest om te werken met een vriendin (was echt leuk, waren veel vrienden en ik was te naïef om te beseffen dat er harddrugs bestond), en op m’n 17e naar Rock werchter. Toen mocht ik alleen niet samen met alleen jongensvrienden van m’n ouders, dus toen had ik geregeld dat ik mocht slapen bij een meisje dat ik van een forum kende :heart: echt te cute, elke ochtend met haar ouders aan het ontbijt en dan samen op de fiets naar werchter. En op zondagochtend kwam bomma eten met biefstuk en frietjes hahah echt living life in vlaanderen

53 likes

Ja klopt, op die leeftijd vond ik het heel normaal allemaal! Toen de grens werd verzet mocht ik ineens 4 maanden niet meer drinken voordat ik 18 zou worden, wat ik echt te gek voor woorden vond haha. Terwijl als ik er nu op terug kijk ik het heel goed vind dat die grens verzet is en ik echt niet snap dat het zo normaal was op die leeftijd.

4 likes