Stel je persoonlijke vraag #45

Mijn ouders hebben dat voor mijn achttiende al een beetje laten varen aangezien ik toch wel mijn eigen plan trok :smiling_face_with_tear: ben daar achteraf gezien niet heel blij mee maar dat ben ik wel met meer dingen niet dus tja.

2 likes

Ik deed nooit wat dus mijn moeder was altijd blij als ik eens een keer wegging haha, vandaar dat bijna nergens moeilijk over werd gedaan. Bij mijn broer en zus was dit wel echt een ander verhaal (die waren veel losbandiger).

2 likes

Ik weet niet of ik echt voor ĂĄlles toestemming nodig had, brave Blush vroeg toch altijd alles eerst.

11 likes

Ik denk dat het ook wel scheelt dat de leeftijdsgrens toen verzet is. Toen ik 16 was mocht ik nog gewoon alcohol drinken en sigaretten kopen, het was toen op die leeftijd ook heel normaal om dat te doen en uit te gaan etc. Sinds de leeftijd veranderd is wordt hier ook wel anders naar gekeken.
Dus eigenlijk heb ik mij ‘toen’ netjes gedragen, want dat was toen normaal en mocht allemaal.

6 likes

Ik vroeg het geeneens, misschien is het een cultureel dingetje maar hoefde bepaalde dingen echt niet te vragen hoor. Dat was echt een no go.(Deed ik het alsnog wel trouwens haha).

6 likes

Ik ben op mijn vijftiende op zuipvakantie geweest naar Texel met het fake id van een wel zestienjarige vriendinnetje en mijn ouders waren daar gewoon oke mee. Denk dat het wel echt afhangt van de persoon, mijn ouders wisten wel dat ik nooit echt hele onverantwoordelijke dingen deed

4 likes

Oh dit was bij mij ook trouwens. Ik hoefde echt niet aan te komen op mijn zestiende met de vraag of ik een week op zuipvakantie naar Lloret mocht hoor :joy: lekker tegenstrijdig ook met mijn vorige bericht hahaha

Klopt. Nu dertigers verbazen zich nog wel eens om 16-jarigen die ‘weinig’ mogen, maar tussen 16 in 2008 en 16 in 2023 zit echt een aardverschuiving in alcohol- en drugsgebruik. Zowel vanuit hoe mensen en jongeren zelf ernaar kijken, het daadwerkelijke gebruik, de ruimtes waarin dat nog toegelaten is en de kennis rondom jong gebruiken.

16 likes

Ik ben op m’n 16e naar Lowlands geweest om te werken met een vriendin (was echt leuk, waren veel vrienden en ik was te naïef om te beseffen dat er harddrugs bestond), en op m’n 17e naar Rock werchter. Toen mocht ik alleen niet samen met alleen jongensvrienden van m’n ouders, dus toen had ik geregeld dat ik mocht slapen bij een meisje dat ik van een forum kende :heart: echt te cute, elke ochtend met haar ouders aan het ontbijt en dan samen op de fiets naar werchter. En op zondagochtend kwam bomma eten met biefstuk en frietjes hahah echt living life in vlaanderen

53 likes

Ja klopt, op die leeftijd vond ik het heel normaal allemaal! Toen de grens werd verzet mocht ik ineens 4 maanden niet meer drinken voordat ik 18 zou worden, wat ik echt te gek voor woorden vond haha. Terwijl als ik er nu op terug kijk ik het heel goed vind dat die grens verzet is en ik echt niet snap dat het zo normaal was op die leeftijd.

4 likes

Ik woonde met 17 niet meer thuis en met 18 helemaal op mezelf, dus ze hadden daar niks meer over te zeggen. Zie nu bij stiefkinderen van een vriendin van 14 en 16 wel echt een wereld van verschil. Ze worden overal heen gebracht met de auto terwijl ze ook makkelijk met de trein kunnen. En ze mogen ook niet alleen thuis blijven ofzo
? Vriendin is er de weekenden dat die kinderen er zijn de hele dag door druk mee.

3 likes

Ja en wat wel scheelt daaraan is dat het meerendeel van de jongeren die daarheen gaat van eenzelfde leeftijd is. Op een meerdaags festival kom je m.n. twintigers en dertigers tegen. Dat zou ik als ouder wel anders vinden

2 likes

Haha ja maar op zich is dat wel binnen de normale perken van puber onverantwoordelijk denk ik? Ze wisten bijv wel dat ik wrs niet iedere avond mijn kop helemaal eraf zou zuipen. En ik voelde me ook altijd heeel snel schuldig over alles dus ik ging ook niet echt de perken te buiten.

Maar mijn ouders lieten mij sws altijd wel heel erg gaan, ik moest ook door school vanaf mijn 9e alleen met de trein naar Amsterdam dus ze dachten wrs altijd ‘die red zich wel’

1 like

Ik hoorde laatst wat jonge jongens over een meisje praten wat coke gebruikte. Dat vonden ze te ver gaan enzo. Om vervolgens later dingen te zeggen als " ik stond laatst strak van de miauw" ohja want dat is heel anders. Ik schrik er echt van wat die jongeren allemaal gebruiken en ook doen alsof t normaal is. En dan kom ik nog uit de middel of no where.

3 likes

Ik heb er mijn maagdelijkheid verloren aan iemand die ik die dag had leren kennen en voor het eerst harddrugs gebruikt, dus de meesten zullen wel vinden van absoluut niet, maar ik had het voor geen goud willen missen, en ik vind dat ook geen slechte dingen :woman_shrugging:t3:

8 likes

Volgens mij was ik 15 toen ik voor het eerst een dagje naar Pukkelpop mocht en toen kwam de moeder van mijn vriend destijds ons om 02:00 in de nacht ophalen vanuit Nederland haha.

Toen ik 16 was 2 dagen rock werchter.

En op m’n 18e ging ik voor de full experience 3 dagen naar Lowlands en dat is nog steeds mijn favoriete herinnering!

1 like

Haha deze fase heb ik om eerlijk te zijn ook gehad toen ik jonger was. Op dat moment praat je miauw/xtc etc nog goed omdat het niet zo verslavend of schadelijk zou zijn als coke (onzin natuurlijk) En miauw was heel lange tijd nog legaal dus dat was natuurlijk helemaal oké om te gebruiken. Ook die wijsheid komt met de jaren.

2 likes

Is wel een vertekend beeld. Weet niet hoe oud deze ‘jonge jongens’ waren, maar zeker onder tieners geldt dat de grote meerderheid geen drugs (alcohol uitgezonderd) gebruikt. In veel gevallen is het ook echt geen gebruiken alsof het normaal is.

Wat is miauw? Mdma?

2 likes

Ik mis het drugstopic best wel soms, vond dat altijd superinteressant.
Ook al heb ik al 7 jaar geen drugs gebruikt :sweat_smile:

15 likes

Miauw is 4mmc, net als 3mmc nog steeds populair nu.

5 likes