Stel je persoonlijke vraag #45

@grace Ja dat ook en dat is (van wat ik zie onder jongeren met wie ik spreek zie) nog steeds zo. Uitzonderingen daargelaten want er zijn altijd de roekelozen. Die zijn ook het engst.

5 likes

Ja en je kijkt tegen sommige dingen nu anders aan; toen vond ik het echt lauw nog om als 16jarige met mensen in de twintig te zoenen, nu vind ik dat vooral heel sneue mannen.

6 likes

In mijn omgeving is het dus heel normaal om coke te gebruiken. Vrijwel iedereen die ik ken heeft wel eens coke gebruikt of gebruikt het vaker in weekenden/op feestjes. Ik weet nog dat ik ervan schrok toen ik ouder werd omdat ik nooit door had dat het zo ‘normaal’ was in mijn omgeving. Daarom gelijk maar een poll om bij het topic te blijven.

Ken jij veel mensen die coke gebruiken?

• Ja
  • Nee
  • Ik ken meerdere mensen die het gebruiken, maar het is niet normaal in mijn omgeving

0 stemmers

1 like

Ik was op Werchter dit jaar en het viel me helemaal op dat er zoveel pubers waren, voelde me echt zo’n oud wijf. Toen besefte ik dat ik op m’n 15e voor het eerst naar Pinkpop ging en dus net zo’n jong kind was :joy: Was ook de eerste en enige keer volgens mij dat mijn moeder echt regels stelde, ze wilde me echt verbieden om te gaan. Maar toen bleek m’n vriendengroep allemaal te mogen en toen was zij dus de uitzondering en dat wil ze ook weer niet dus toen mocht ik toch :sunglasses:

1 like

Lol ik heb mijn nichtje van 18 aangeraden om nog maar een paar jaar te wachten met Lowlands want je bent op je 18e gewoon veruit de jongste daar. Niet omdat ik haar niet vertrouw maar de gemiddelde leeftijd ligt veel hoger.

4 likes

Tussen de 17 en de 20. Ik merk dat het hier wel speelt. Veel jongeren hier gaan ipv aan de alcohol aan de miauw. Maar misschien valt het mij op omdat ik iemand ken die t gebruikt en dat het me daarom steeds meer opvalt.

2 likes

Bij ons op school was LL vanaf je 15/16 wel echt een trend en echt veel (van de coole) kinderen gingen! Ik zelf niet want hield niet van uitgaan en drinken, hahaha dat kwam pas later

2 likes

I can’t dat witte cadeau is toch niet ingepakt? Dat is gerold in papier en er is toevallig tape op terecht gekomen

49 likes

Mijn ex was een junk en in die tijd vond ik het wel normaal, weet nog dat we bij zijn vrienden waren en dat de coke die hij achter zn klok had verstopt weg was. Waren echt wausketels die lui.

Ik heb het nooit gebruikt maar die hele scene zat er vol mee (gabbers)

Maar nu als ik hoor dat mensen het gebruiken denk ik echt :roll_eyes: you do you maar heb er echt nare ervaringen mee door die lui.

Edit : Ik zit in een festival groepschat van een familielid + haar vrienden en ik verbaas me er altijd over dat mensen altijd zo stoer doen om drugs en er soms een wedstrijd van willen maken wie er het meest gebruikt. “Ja vanavond ben ik kleine speler man sorry, heb morgen mn baby” en dan reageert de ander “hahaha lekker waus op je kind passen jatochhh. Gelukkig ben ik wel grote speler vanaaf man, altijd toch” echt wat de fuck :roll_eyes::roll_eyes:

3 likes

Weet ik veel schat gewoon dr in.

29 likes

Ik weet nog dat het destijds op het forum regelmatig over Dour ging! Gingen jullie toen ook niet meeten met andere ellegirls? @En_17_Anderen @kali

3 likes

In juli 2021 ging het in dit topic ook over festivals als 15 jarigen. Zomeronderwerp :sweat_smile:

2 likes

:sweat_smile: ik ging op mijn zestiende naar een meerdaags metalfestival met vier gesmeerde boterhammen en een doosje keelsnoepjes (???) en gaf op de eerste middag meteen de helft van mijn geld uit aan een vleermuisring, waardoor ik nog nauwelijks geld had voor eten terwijl ik wel met een groep was die heel veel blowde. Ik sloeg daar een jongen aan de haak die enorm veel eten mee had (oa een heel krentenbrood en een teil huzarensalade) maar ik durfde hem niet te vragen of ik ook wat mocht. Het is echt een godswonder dat ik dat weekend zonder kleerscheuren ben doorgekomen. Ik liep daar ook best veel in m’n eentje, bv. als ik naar een band ging die de rest niet wilde zien

17 likes

Ja de meerderheid doet het verkeerd!

8 likes

Ik weet niet of mijn ouders er veel invloed op hadden (bleef vaak bij vrienden slapen dan) maar ik ging vanaf mijn 13e al bijnq wekelijks uit. Dat had achteraf niet gehoeven.

2 likes

Als je puur kijkt naar waarom een verhoging gunstig zou zijn vind ik het een goed idee. Vanuit de Nederlandse alcoholcultuur gedacht (zeker onder jongeren) denk ik dat de weerstand een stuk groter gaat zijn dan 16->18 en zoiets er nooit door komt.

8 likes

Tegenwoordig mag je in Nederland vanaf je 18e trouwen zonder toestemming van je ouders nodig te hebben.
Tot 1970 hadden zowel mannen als vrouwen onder de 30 jaar toestemming nodig van hun ouders om te kunnen trouwen, van 1970 tot 1985 was dat onder de 21 jaar. Daarna is ouderlijke toestemming dus voor alle leeftijden komen te vervallen (m.u.v. uitzonderlijk nog jonger trouwen ivm zwangerschap :clown_face: )

Los van toestemming nodig hebben van ouders:
Denk jij dat een 18-jarige over het algemeen een goede beslissling kan maken over of ze in het huwelijk willen treden en met wie? (sorry geen optie met ‘hangt van de situatie/persoon af’ etc)

• Ja hoor, dat kan prima
  • Nee, maar vanaf 19 jaar wel
  • Nee, maar vanaf 20 jaar wel
  • Nee, maar vanaf 21 jaar wel
  • Nee, maar vanaf 22 jaar wel
  • Nee, maar vanaf 23 jaar wel
  • Nee, maar vanaf 24 jaar wel
  • Nee, maar vanaf 25 jaar wel
  • Niemand kan die beslissing maken :skull:

0 stemmers

Nu is scheiden tegenwoordig natuurlijk een stuk gebruikelijker en is trouwen wat dat betreft minder ‘zwaar’ dan vroeger, maar ik vond het wel grappig om te bedenken dat juist daarvoor de leeftijdsregels op een bepaalde manier losser zijn geworden door de tijd heen. (Toestemming van ouders nodig hebben kan sowieso hele nare situaties opleveren dus goed dat dat niet meer bestaat)

1 like

Ik maakte er alleen geen gebruik van :joy:

2 likes

Stel je hebt nog een oma en opa die beide ziek zijn en niemand hebben die voor hen kan zorgen. Ze zijn rijk en ze willen jou hebben als zorgverlener en ze zouden je goed betalen.
Je zou ongeveer 8 uur per dag zorg aan hen verlenen, af en toe een nacht logeren als het slechter gaat en je moet voor ze koken, huishouden doen etc. Je verdient evenveel of misschien iets meer dan dat je doet met je huidige baan.

• Tuurlijk doe ik dat dan!
  • Tuurlijk doe ik dat dan niet!
  • Ik twijfel

0 stemmers

2 likes

de tweede keer dat ik naar solar ging (toen was ik 16) was ik zo in shock dat de groep waarmee ik ging (vrienden van een vriendin die wat ouder waren) allemaal drugs gebruikten dat ik op dag 2 mijn ouders heb gebeld of ze me op konden komen halen

heb toen tegen die mensen gezegd dat ik ziek was haha

vond dat toen echt niet fijn (wel superlief van mijn ouders dat ze me kwamen halen)

12 likes