Stel je persoonlijke vraag #45

Zeer ongevoelig dit van je inderdaad. Ik ga niet beweren dat HSP echt bestaat. Maar regelmatig geven mensen zichzelf dit label omdat ze daadwerkelijk afwijken van de norm (neurodivers zijn) maar niet goed worden gediagnosticeerd. Helemaal bij vrouwen wordt ADHD of Autismespectrumstoornis slecht herkend.
Special snowflakes even daargelaten.

9 likes

Geven zichzelf dit label - daar zit exact het probleem

12 likes

Ik zeg ook niet dat we het moeten toejuichen dat mensen zichzelf moeten gaan labellen. Maar de felheid van @Evert en veel anderen op dit forum omtrent dit onderwerp vind ik best pijnlijk. Gezien de struggle die veel vrouwen sowieso al ervaren als het gaat om psychische zorg en serieus genomen worden in de medische wereld.

18 likes

Oke iedereen is het dus unaniem eens over de erfenis kwestie. Dit is namelijk bij ons in de familie gebeurd. Mijn broertje had een groot geld bedrag geĂ«rfd van een oudtante van zijn moeder dus. En zij vond dat belachelijk omdat hij haar nooit gekend heeft. Het was ook niet specifiek dat er in het testament stond dat (naam) de erfenis moest ontvangen. Maar volgens mij was het iets als “de jongste jongen in de familie aan die kant krijgt de erfenis” ofzo. En toevallig was hij dat.
Op dat moment hadden we net onze jaarlijkse familieweekendje geplant, dus had mijn stiefmoeder voorgesteld dat we die daar van zouden betalen. Al mijn tantes gingen in verzet, want het was zijn geld.
Uiteindelijk hebben ze van een deel van het geld de tuin wat opgeknapt. Mijn broertje was destijds nog minderjarig.

13 likes

Wat een bizarre situatie ja. Ik snap ook de “drang” (even tussen aanhalingstekens, zo klinkt het een beetje namelijk) om dat geld dan gelijk uit te “moeten” geven niet zo goed. Je had dat geld helemaal niet, je hebt er letterlijk geen recht op maar het is alweer gealloceerd aan de tuin? Ik snap dat niet

12 likes

Jezus neem dan in ieder geval de jongste vrouw :cry:
misschien heb ik niet genoeg ervaring met erfenissen want die zijn er niet echt bij ons in de familie maar ik vind dit ook wel echt raar/ongepast om te doen, alsof het uit een boek uit de 19e eeuw komt.

34 likes

Mja, eigenlijk helemaal niet. Tuurlijk had ik het geld ook goed kunnen gebruiken, maar hij heeft dat geld ontvangen, en die oudtante is van mij al helemaal geen familie. Hij is 7 jaar jonger dan ik. Dus hij moest zijn rijbewijs nog halen, nog studeren, nog op vakanties gaan met vrienden. Ik had dat allemaal al gedaan, dus ik “gunde” hem dat geld ook wel.

13 likes

Hoezo? Als het goed is is het een half broertje of niet. Dus die oud tante is niet van jou in dit geval. Dusja jammer dat jij niks krijgt maar het is dan ook niet jouw fam.

5 likes

Ja, bloedtechnisch gezien is het mijn halfbroertje

2 likes

Bah zeg ‘ouders’ die geĂ«rfd geld van hun minderjarige kinderen willen gebruiken/misbruiken vind ik echt walgelijk.

20 likes

Maar als ik dit goed begrijp was de stiefmoeder ook geen directe familie van de oudtante in kwestie? Snap wel dat de tantes gingen steigeren dan, ik zou echt zoiets hebben van “waar bemoei je je mee dan” (al kan ik me voorstellen dat dat anders is als de stiefmoeder in kwestie al lang in de familie is ook)

2 likes

Wat sick zeg. Het maakt geen donder uit of je elkaar kent, de oudtante heeft het gewoon zo op papier gezet. Wat worden mensen altijd beesten als er geld in het spel is. Ook nog een stiefmoeder - die mot helemaal opbokken dus.

1 like

Maar zij = de/zijn moeder, of zij = de/zijn stiefmoeder.
Want dat stiefmoeder er een andere mening op nahoudt is waarschijnlijker dan zijn eigen moeder.
Of snap ik de familiebanden niet helemaal.

@FredPaillet @ellegirltalk
Oh nee, sorry, ik leg het heel ingewikkeld uit allemaal denk ik haha. Het ging om de oudtante van mij stiefmoeder, en de tantes waar ik het eerder over had waren de zussen van mijn stiefmoeder. Mijn (half)broertje is de zoon van mijn vader en stiefmoeder. Dus voor hem zijn moeder, en voor mij mijn stiefmoeder.

In dit geval is mijn stiefmoeder eigenlijk al wel praktisch mijn hele leven mijn stiefmoeder

4 likes

Ah ok!! Los van dat, is het alsnog te absurd voor worden. Dit is de reden waarom er testamenten zijn. Je dient je daaraan te houden als er staat dat X een bedrag krijgt. Stelletje hyena’s.

6 likes

Ik vind dit wel echt walgelijk en hoop dat mijn hypothetische kinderen wijs genoeg zijn om de gekte hiervan in te zien.

Edit; ik snap ook best wel goed dat je dan als ouder besluit in te grijpen en voorstelt er iets van te doen waar iedereen wat aan heeft.

15 likes

Wat is dat ook voor gekke “ik wijs random een telg aan” manier
Had ze altijd al een zwak voor de neefjes in de familie ofzo :’) Ben je baby van 2 dagen oud, kaap je zo de erfenis voor je neus van je oudere broer.

3 likes

Ja het idee is belachelijk, maar tegelijkertijd is het wat de oudtante wil, dus daar heeft verder niemand iets aan te veranderen.

18 likes

Ja ik kan me ook wel voorstellen dat dat uit ongemak voorkomt, dat jouw zoon zonder duidelijke reden als enige iets krijgt en de rest helemaal niets, en dat je dat dan voorstelt. Ook al hoort dat niet.
Maar je eigen tuin opknappen vind ik dan trouwens wel weer raar, ook in die context.

Ik vind trouwens ook dat het gevoelsmatig wel uitmaakt om hoeveel geld het gaat. Als het om een paar honderd (of zelfs paar duizend) euro gaat is dat ook weer heel anders dan wanneer het om tonnen gaat.

5 likes

Vind dat je in deze situatie best voorbij mag gaan aan de wens van de oudtante. De oudtante speelt postcodeloterij over de hoofden van haar neefjes en nichtjes en hoeft de gevolgen van haar verdeel en heers spel niet meer te zien.

7 likes