Stel je persoonlijke vraag #45

Ja, door een Nederlandse tv-serie die ik ooit heb gezien waarin de vrouw dood eraan gaat.

2 likes

Ik vind het nogal wat, iemand die je niet kent (zo stond het in de eerste post) 2 uur mee heen en 2 uur mee terug nemen. Het is niet dat het een goede vriendin is of iemand die je regelmatig ziet dat je denkt oke jij rijdt de volgende keer wel weer.

Natuurlijk is het zo dat je toch die kant op gaat, maar dat geldt net zo goed voor de persoon die met je meerijdt dus waarom is het dan raar om elkaar daarin tegemoet te komen?

Ik heb een vriendschap waarin ik altijd moet rijden en als we dan een weekendje weggaan tank ik vooraf en achteraf en deel ik die kosten door twee. Anders zouden de bezinekosten altijd bij mij terecht komen. Misschien dat ik daarom ook zo over dit geval denk. Ik ben juist verbaasd over de reacties dat het raar is om iets te vragen.

6 likes

Ik ben totaal geen sociaal persoon maar ik zou het echt niet erg vinden om vier uur met ‘een vreemde’ in de auto te zitten. Sowieso als het een vriend van vrienden is zal diegene wel een prima persoon zijn.

Ik had trouwens vorig jaar een soortgelijke situatie, iemand moest met mijn man, mijn kind en mij meerijden naar een bruiloft. Maar we hebben echt geen seconde nagedacht over benzinekosten. Misschien toch nog terugvragen, om te laten zien hoe Nederlands we zijn (de persoon was niet Nederlands, was ook niet in Nederland trouwens).

8 likes

Nee, zou het alleen niet weigeren als diegene het zelf aanbiedt om mee te betalen. Maar ik zou het ook leuk genoeg vinden als diegene onderweg een koffietje ofzoiets betaald.

2 likes

Mensen doen hier sowieso best extreem als het om wat small talk gaat. Je hebt toch gemeenschappelijke vrienden, genoeg om over te praten. En anders zet je de radio aan, wat ook tot gespreksstof kan leiden.

22 likes

Haha nee! Misschien haal je er een nieuwe vriendschap uit .

4 likes

Nederlanders hebben geen vrienden, ze hebben zakenpartners.

7 likes

Ja stel je voor dat diegene hele tijd je rijstijl gaat bekritiseren.

1 like

Benzinekosten die je zonder die persoon ook al zou hebben gehad. Ik weet niet het voelt voor mij een beetje als misbruik maken van de situatie. Ik kan er gewoon echt niet bij met mijn hoofd. Het is niet alsof die persoon je belt en zegt “hey joh kan jij mij 2 uur heen en weer brengen”. Zoals @Evert ook zegt, je kan soms toch gewoon iets doen voor een ander zonder er meteen iets voor terug te moeten verwachten.

10 likes

Vooral de vertaling van ‘moeite’ (die gewoon precies hetzelfde is als je zelf rijdt) naar geld. Zo ongelooflijk gierig haha.

7 likes

Haha nee dat was mijn huisgenoot :joy:
Wel grappig dat je dat onthouden hebt, dat is echt al jaren geleden en ik was het zelf al vergeten.

3 likes

En misschien is dat waarom ik er niet zo over denk. Ik heb ook een vriendschap waarbij ik de enige ben met rijbewijs. Dus ik rij altijd. Dan betaald zij een lunch, of een drankje in de stad of andere dingen. Bij ons is dat een beetje verdeeld. Als ik haar bijvoorbeeld app met “gvd ik heb geen sigaretten meer :angry:” dan staat zij een half uur later voor mijn deur.

Haha maar echt, wat is nou het ergste scenario in dit verhaal. Ăłf het is een hartstikke prima rit, leuk gezelschap en wie weet een nieuwe vriendschap, nou helemaal leuk toch? of het is de verschrikkelijke oudoom die puur uit beleefdheid is uitgenodigd, dan luister je even 2 uur met je kaken op elkaar en is het een verhaal dat je later vertelt. LEKKER BOEIEND.

17 likes

Als iemand je tegemoet moet komen voor ongemak dan kan je beter gewoon nee zeggen, wtf

15 likes

Ik had in eerste instantie ja geantwoord omdat ik het logisch vind om die kosten gewoon te splitten, maar heb na alle reacties gelezen te hebben mijn stem aangepast. Ik zou het wel een beetje gek vinden als de meerijder het niet zelf aanbiedt (omdat het in mijn ogen dus gewoon logisch is het te splitten), maar het zelf vragen zou ik idd toch niet doen.

4 likes

Ja ik ga het gewoon echt niet begrijpen sorry

De een zn dood

2 likes

Ja dan zou ik het helemaal snappen en er ook anders tegenaan kijken. Alleen is deze vriendin niet zo, verder een hele leuke vriendin maar ze zou rustig als we net een rit van 2,5 uur erop hebben zitten en we vervolgens lunchen waarbij mijn gedeelte €1,50 duurder is, dat op die manier verrekenen i.p.v. delen door twee of trakteren.

Ja ik weet het, ik kan hier ook het gesprek over aangaan etc. etc. en ik zou het ook jammer vinden als er nu reacties komen van “ik snap niet hoe je met zo iemand bevriend kunt zijn” maar ik ben nu op het gebied van geld in deze vriendschap dan ook maar zo dat ik het precies verreken. En ja de vriendschap is gewoon gezellig :sunglasses:

Overigens ben ik dus wel voorstander van benzinekosten delen maar heeft dat helemaal niks te maken met een “vergoeding voor ongemak” o.i.d. en ik zou het ook prima vinden om een bijrijder te hebben haha.
Het gaat mij puur om de benzinekosten die we in mijn ogen prima kunnen verdelen. Met “die ander hoeft dan niks te doen” in mijn eerste post bedoel ik “niet betalen”.

3 likes

Ah ja! Dan snap ik het helemaal.

4 likes

Grappig om dat verschil te zien. Voor mij is 16u de late namiddag haha. :sweat_smile:

3 likes