Stel je persoonlijke vraag #45

We hebben een SUV hond dus ben nergens bang voor

1 like

Nooit vergeten hoe erg buitenlanders het concept “tien over half/tien voor half” ronduit bizar vinden.

5 likes

Ja precies dat!! Over vage tijdsaanduidingen, ik bedenk me trouwens ook nog dat ‘straks’ ook niet overal uitsluitend de toekomst aangeeft, mijn familie uit het oosten zegt nog wel eens iets als ‘toen ik straks even naar de supermarkt was kwam ik die en die tegen.’

2 likes

Ergens ben ik altijd bang voor inbraak. Maar ik denk dat ons huis niet aantrekkelijk is voor inbraak. Sowieso hebben wij 2 voordeuren (deur-hal-deur) en is dat meteen de enige in- en uitgang. Dus vluchtroutes zijn er niet. Ja of ze moeten uit het raam springen maar dan heb je sowieso minstens een been gebroken dus dan kom je ook niet heel ver meer.

3 likes

zostraks hoor ik ook weleens, vind ik altijd erg gezellig klinken

2 likes

Ik ken alleen ‘derrek’.

11 likes

Haha ik ben wel opgegroeid met toenstraks maar het is inderdaad een heel tegenstrijdig woord :sweat_smile:

Nog zo’n mooie
“Ik doe het subiet” betekent:

• Ik doe het nu meteen
  • Ik doe het straks
  • Ik ken het woord subiet niet

0 stemmers

1 like

Ik wist dit niet uit m’n hoofd maar even wat gelezen en het is een Germaans ding blijkbaar! Uit het middelnederduits (14e/15e eeuw ish). Er zijn vergelijkbare woorden in het Noors en Deens en de oorspronkelijke betekenis was iets in de trant van ‘langs de kortste/rechtste weg’! Mogelijk dat ‘straight’ er in het Engels nog wel iets mee te maken heeft etymologisch gezien maar dat weet ik niet zeker

Edit: ik zie nu dat je vraag denk ik niet perse over het woord straks ging maar meer over het concept ervan haha, ik ga even in mn geheugen graven of ik daar iets over weet

7 likes

D’n Bels ligt neffe Nederland he, dus daar is wel eens overlap :stuck_out_tongue:

4 likes

Ik zeg altijd toestraks en ben er pas een jaar of twee achter gekomen dat datgeen bestaand Nederlands woord is

3 likes

Ik doe dat meepesaant.

11 likes

Seffes?

4 likes

Ik denk altijd dat ik een heel nuchter mens ben, tot ik zo’n poll zie staan en er maar niet op durf te stemmen want ~straks roep ik het op me af~. :woozy_face::smiling_face_with_tear:

23 likes

Dit doet me denken aan een podcast over magie en heksen die ik luisterde vandaag! (Witch van de BBC, aanrader als je interesse in die hoek hebt (ook @kali)). Er werd een onderzoeker geïnterviewd die stelde dat iedereen tot op zekere hoogte iets van magisch denken in zich heeft. Z’n voorbeeld was dat als je mensen vraagt om een foto te nemen van iemand die ze liefhebben en om die foto dan doormidden te vouwen en die persoon hardop iets slechts toe te wensen, dat eigenlijk niemand dat zonder twijfelen zou doen, ookal geloven ze niet in een hogere macht of magie of in mensen vervloeken.

Zou jij zonder twijfelen een foto van een dierbaar iemand doormidden kunnen vouwen en diegene hardop iets slechts toewensen?

• Sowieso niet, en ik geloof (tot op zekere hoogte) in iets van magie of een hogere macht (mag ook een religie zijn)
  • Sowieso niet, en ik geloof nergens in
  • Twijfel, en ik geloof wel ergens in
  • Twijfel, en ik geloof nergens in
  • Ja hoor geen probleem, en ik geloof wel ergens in
  • Ja hoor geen probleem, en ik geloof negens in
  • Ja ik ben zo fel anti-bijgeloof dat ik het juist graag zou doen om een punt te maken

0 stemmers

2 likes

Ik woon op 6 dus de kans leek me altijd klein dat van uitgerekent mijn flat, toevallig mijn etage en dan ook nog eens mijn huis dan wordt gekozen om in te breken. Maaar, je weet maar nooit. De ruiten bij mn keuken kunnen zo worden ingetikt dus ze zijn zo binnen als ze wel willen.

Maarja toen zag ik laatst sporen van iemand op mn balkon en toen piepte ik wel anders :joy:

Anyways, ik zou nooit op de begane grond willen wonen of op 1 hoog. Vind ik echt te veel risico. En als ik ooit 5 millie win dan koop ik een luxe appartement maar ik zou never in een vila gaan wonen

2 likes

Straks

Mijn man heeft hier altijd zoveel moeite mee, maar ik kan het echt niet uitleggen. Want wanneer is zo, straks, zo meteen, etc. Wanneer zie je iemand weer als je zegt ‘tot snel?’. Mijn man zei dat laatste laatst toen ik even naar de supermarkt ging haha, hij dacht ‘see you soon’ maar dat is het niet.

En je kunt het dan ook echt niet uitleggen maar je weet wel meteen wanneer het verkeerd wordt gedaan.

6 likes

Wij hebben ook Suzie de Suzuki!

“Ga je met Suzie?” is een veelgebruikte zin hier. Daarmee bedoelen we: ga je met de auto (of met de fiets)?

Een vriendin heeft ook Dries de diepvries.

11 likes

afbeelding

14 likes

Ik zou dit inderdaad niet zomaar doen. Maar niet omdat ik bang ben voor een soort voodoo, maar uit respect voor die persoon en dat het mij een naar gevoel zou geven.

3 likes