Stel je persoonlijke vraag #46

Meesten doen dat vanwege de hoge rente inderdaad en inleg is bij de meeste banken minimaal 500 euro. Ook niet handig om met geld te doen wat je niet kan missen want je betaalt een boete als je het eerder wil opnemen (met een aantal uitzonderingen daargelaten).

2 likes

En vervolgens klagen die ouders zeker wel dat het kind nog steeds thuis woont + geen geld heeft.
Komt bekend voor, maar ik vind het niet van ondersteuning getuigen. Je wordt niet zomaar geboren met bepaalde vaardigheden en het klinkt al alsof het kind ergens tegenaan is gelopen, geen schulden nog maar als je ff wacht…

3 likes

Ik was zo’n kind, die precies hetzelfde vroeg en toen ik dan telkens aan t einde van de maand vroeg of ze dan toch maar weer mijn geld van de spaarrekening wilden overmaken ontstonden er alleen maar ruzies, “won” ik weer en werd het een soort eindeloze cirkel van nergens mee opschieten.
Ik weet niet zo goed wat ik nu ik ouder ben zou aanraden, maar in mijn geval was het goed geweest als ze me maar een keertje op de blaren hadden laten zitten.

3 likes

Hoezo zou je weigeren te helpen als je kind op eigen initiatief hulp vraagt bij zoiets belangrijks als financiën. Los daarvan zou ik ook eens samen kijken hoe belachelijk die uitgaven daadwerkelijk zijn en dan niet met de blik van een ouder, maar vanuit het perspectief van een jongvolwassene. Veel wat onnodig voelt hoort er ook weer bij. Afhankelijk van wat een jongere verdient is het ook weer niet heel absurd dat er geen bakken met geld overblijven.

10 likes

Ik vind het juist goed dat dat kind daar zelf om vraagt, dat is toch wel een teken van zelfkennis en een oplossing proberen te vinden?
Als het het idee van de ouders was dan lijkt me het niet zo’n goed idee.

6 likes

Dit doe ik al een paar jaar voor een vriendin!

Hahahahahahhahaha good to know dat je dus stiekem wel een hoge pet van me op had. Was fun while it lasted!

Ik denk over dit soort dingen net als over godsdienst: wat maakt t uit of het is bewezen of niet, als het mensen helpt (al is het placebo) dan heeft het nut. You do you :tada:

3 likes

Ik heb altijd hele gemengde gevoelens over alternatieve geneeswijzen want enerzijds inderdaad als het voor je werkt dan werkt het en placebo effect is ook effect, maar anderzijds kan het natuurlijk ook megakwalijk zijn als mensen er de reguliere zorg die ze nodig hebben door gaan mijden. En er is natuurlijk ook gewoon een best wel grote groep kwetsbare mensen die op de een of andere manier niet verder komen met reguliere zorg en die bereid zijn om heel veel geld te betalen wat ze soms helemaal niet hebben of kunnen missen voor alles waarvan ze hopen dat het heel misschien gaat helpen om vervolgens vol gas opgelicht te worden.

Ik heb me nooit zo verdiept in de regelgeving maar kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om het zo in te richten dat je dat soort oplichting uitbant en tegelijkertijd ruimte laat voor dingen waar mensen toch veel baat bij hebben

19 likes

Ohh ja hier kan ik zo slecht tegen, zelfde reden dat law of attraction mensen altijd direct een soort woede in me oproepen. Dat je het idee dat dingen als voeding en stress tot op zekere hoogte invloed kunnen hebben op de hoeveelheid risico die je ergens op loopt zo weet te verdraaien dat het je eigen schuld is als je ziek wordt :smiling_face_with_tear:

Ugh ja echt irritant dat dat er zo vaak aanhangt, zou me daar dan ook meteen niet meer fijn bij voelen. Ik heb zelf alleen ervaring met chiropractie (heel veel baat bij gehad) en daar was dat gelukkig helemaal niet aan de orde maar kan me voorstellen dat je met dingen als acupunctuur al een stuk sneller in die hoek komt

5 likes

Ik zou eerlijk gezegd ook niet zo snel naar een witte acupuncturist gaan, want dat zijn vaak mensen die even een cursus doen en een paar standaarddingen leren en verder eigenlijk niets weten. In China is dit een serieuze medische studie (kan in Nederland ook, maar dat doet lang niet iedereen) en dan is het wel wat anders. Een goede acupuncturist zal je ook juist naar een arts verwijzen.

6 likes

Hoeveel is jou dit overkomen?
  • 0x
  • 1x
  • 2x
  • 3x
  • 4x
  • 5x of vaker

0 stemmers

Mijn eigen telefoon 0 keer, telefoon van een vroeger bijbaantje uhhhhh 5 keer

2 likes

Ik had deze reactie wel verwacht, maar ik wilde het toch gezegd hebben. Heb geen puf om te gaan discussiëren want we gaan het ook niet eens worden en dat is best.

1 like

Ik zal je ook nergens van overtuigen maar ik vind het ook altijd een beetje eng als mensen positivistische wetenschap zo religieus aanhangen. Het lijkt mij heel goed om (de meeste/belangrijke) keuzes op basis van wat de wetenschap er op dit moment over denkt (is ook veranderlijk natuurlijk, dat hoort erbij) te maken. Maar wetenschap is ook onderdeel van een groter systeem waarin geld, macht en marketing bijvoorbeeld een belangrijke rol spelen. Er zijn genoeg dingen die niet wetenschappelijk worden onderzocht omdat de mensen die dat financieren (zoals farmaceuten) daar geen interesse en/of baat bij hebben. Of vrouw-zijn gerelateerde zaken zijn natuurlijk ook forever mega onderbelicht in wetenschap, of effecten van medicijnen op mensen die niet wit en man zijn.

En dan is er ook nog genoeg wetenschappelijk onderzoek dat niet goed is uitgevoerd, waar conclusies uit worden getrokken die je helemaal niet er uit kan trekken, of waar dingen worden beweerd die simpelweg niet waar zijn (in de geschiedenis van psychologie en psychiatrie, dat laatste dus ook over de werking van medicatie etc zijn mooie voorbeelden daarvan).

En dit alles wordt vanuit wetenschapsgebieden zoals medische antropologie en science and technology studies weer uitgebreid wetenschappelijk bestudeerd :joy:

Wat ik bedoel te zeggen: ik was vroeger ook heel erg anti homeopathie (heb ik van m’n vader meegekregen) maar inmiddels heb ik er niet zo’n sterke mening meer tegen. Een vriendin heeft al jaren last van hooikoorts en met medicijnen is dat matig te onderdrukken, maar op het juiste moment acupunctuur en ze heeft de hele zomer nergens last van. Tja.

En nog even voor de duidelijkheid: ik love wetenschap en doe zelf een phd maar ik ben er ook (gegrond) kritisch op - vanuit een rol als methodoloog (wel psychologie maar goed daar zijn methodologen hard nodig :joy::joy:) en medisch antropoloog

18 likes

Ik hoop dat duidelijk is dat ik dat absoluut niet wou impliceren! Het oplichtingsverhaal heb ik meer dan eens gezien in mijn omgeving (voornamelijk in de context van ouders met zieke kinderen) dus zou heel goed kunnen dat mijn perceptie van hoe vaak dat soort dingen gebeuren scheef is.

Moet zeggen dat ik vanuit de lifestyle obsessie/alles aan je leven proberen te optimaliseren minder geneigd ben om alternatieve geneeswijzen als heel problematisch te zien, mijn ding zou het niet zijn maar of rijke mensen met tijd teveel nou een bak geld uitgeven aan een tas of aan een juice cleanse of aan een homeopaat kan mij echt niet zoveel schelen :’)

2 likes

Weet je wie je emergency contact is als er iets met jou gebeurt?

Edit:Voor als je in het ziekenhuis beland.

• Ja een van mijn ouders
  • Ja een van mijn broers/zussen
  • Ja een ander familielid
  • Ja een goede vriend/vriendin
  • Ja een kennis
  • Ja, een buurman/buurvrouw
  • Ja, iemand anders
  • Nee, geen idee

0 stemmers

2 likes

M’n vriend.

Denk dat we belangrijke optie mist zoals partner / echtgenoot(e) of vriend / vriendin haha

35 likes

Mijn ouders, mijn zus en mijn vriend

5 likes

wist gewoon dat ik een optie was vergeten :crazy_face:

3 likes

Waar? Op werk? Of wat bedoel je?

3 likes