Stel je persoonlijke vraag #46

de periode tussen 23 en 28, toen had ik echt een leuk leven
wilde tijden in het buitenland, fantastisch.

3 likes

Ik zie op facebook en instagram veel dingen voorbij komen over BN’ers/influencers die ter verantwoording worden geroepen waarom zij zich (nog) niet hebben uitgesproken over de situatie tussen IsraĂ«l en Palestina.

Wat vind jij daarvan? (Anoniem)
  • Heel goed
  • best heftig
  • Beetje raar
  • Geen mening

0 stemmers

voorbeeld

2 likes

De manier waarop deze gast tegen Tim Hofman praat vind ik wel heel rude. En ook dat lijstje daaronder vind ik onnodig.
Op zich zou ik het bij sommige mensen die bij andere politieke zaken wel actief zijn en over alles altijd hun mening verkondigen, die nu stil zijn, ook wel bijzonder vinden. Maar dan nog zijn ze nergens toe verplicht het zijn gewoon influencers of BN’ers, niks meer niks minder.

28 likes

Ik ben het met je eens. En in het geval van Tim kan ik mij nog voorstellen dat je denkt “hey waar ben je nu?”. Maar ipv hem aan te vallen denk ik dat diegene hem eventueel ook bronnen kan toesturen en informatie kan geven.

8 likes

Ja vind ‘m echt lullig reageren met zijn ‘fuck outta here’ en ‘wat zeg je nou allemaal’. Vind Tims argumenten best logisch klinken.

Maar ja het ligt ook echt aan de reden waarom iemand zich niet uitspreekt. Als je je niet uitspreekt over genocide omdat je bang bent je volgers te verliezen vind ik je wel een pussy maar dan nog is het hun goed recht want hun account :sob:

4 likes

Oh zie wel nu pas dat die chat gesprekken van 2021 zijn? My bad. Maar goed, nog steeds hetzelfde punt.

1 like

Ik vind het juist enorm nutteloos en leeg als mensen gewoon snel even tussendoor posten “mijn gedachten zijn bij de verschrikkelijke gebeurtenissen, het voelt dubbel om mijn normale leven te blijven posten maar weet dat ik enorm meeleef”. Dan denk ik echt, post dan niks. Zeker bij oppervlakkige accounts die normaal nooit iets over actualiteiten posten vind ik het echt onnodig.

20 likes

Dit. Echt mijn irritant ten top.

2 likes

Het leven was toen ook overzichtelijker ofzo? Ik studeerde, had een bijbaan, er was altijd iemand om mee af te spreken, je was niet meteen halfdood als je het een keer twee uur 's nachts had gemaakt

5 likes

Heb jij het met je omgeving over het Israel/Palestina conflict gehad?

• Ja uitvoerig besproken met meerdere mensen
  • Mwah alleen oppervlakkig, van goh wat erg
  • Met 1 a 2 mensen uitvoerig en verder niet of oppervlakkig
  • Nee niet over gehad

0 stemmers

1 like

High end, gemaakt door m’n vader😎

5 likes

M’n partner is Palestijns en ik doe werk voor een organisatie die zich inzet voor Palestina. Dus ik heb het er nu veel over met meerdere mensen.

Ik had ook een tijdje een joodse collega die wat meer aan de kant Israël stond, met hem had ik ook altijd goede gesprekken. Het was wel fijn om op die manier de Israëlische kant beter te leren kennen.

20 likes

Wauw ik vind het echt best bizar om mensen te gaan dwingen om zich uit te spreken hierover. Mensen moeten zich realiseren dat wat iedereen post direct kan leiden tot een toename van islamofobie en/of antisemitisme hier. Cijfers van islamofobie weet ik niet, maar er is een toename van 480% gemeten in antisemitisme

Een zes jarig Palestijns/Amerikaans jongetje doodgestoken (WTF) door iemand die niks met het conflict te maken heeft. Nadat er massaal werd gedeeld dat IsraĂ«l een ziekenhuis zou hebben gebombardeerd met 500 doden (wat later werd ontkracht, het bleek ook een parkeergarage en geen ziekenhuis) kwamen er meteen rellen, werden synagogen in brand gestoken, molotovcocktails gegooid naar joodse instellingen. Ik snap dat mensen dingen willen delen, en als je dat zelf wilt doen moet je dat vooral doen. Maar mensen moeten naar mijn mening wel meer gaan nadenken over wat ze delen (dat het op z’n minst feitelijk correct is).

Mijn kind heeft een joodse naam en die leer ik nu ook de Europese versie aan, voor het geval we in een onveilige situatie terecht komen. En helaas heb ik al zoveel filmpjes van antisemitisme als gevolg van de oorlog nu voorbij zien komen, dat dit echt geen overbodige angst van mij is. Oh ja disclaimer mijn kind is nog nooit in IsraĂ«l geweest, weet niet was zionisme is dus nee die “verdient” het niet om aangevallen te worden.

11 likes

Ik hou echt niet van what-aboutism, maar ik vind die selectieve verontwaardiging vooral heel storend. Ik zie iedere dag op verschillende plekken ellende in de wereld door mijn werk, maar niemand stapt op zijn high horse voor de tweede genocide die zich nu afspeelt in Darfur, terwijl daar ook veel verhalen over geschreven zijn de afgelopen tijd.

Waarom dwing je influencers om zich over Gaza en Israël uit te spreken, en daarover niet? Omdat dat conflict je wat meer inleeswerk kost? Het verder weg is? Omdat niemand het erover heeft? (ik denk dat die laatste vraag de kern is) Ik snap het helemaal dat je niet alles in de wereld kan bijhouden, maar wat ik gewoon niet begrijp is hoe dit dan werkt en waarom mensen die totaal irrelevant zijn in dit hele plaatje zich overal maar over uit moeten spreken op een totaal onconstructieve manier.

32 likes

Het voelt zo ongeinteresseerd om hier te stemmen “nee niet over gehad” dus ik voel wel de behoefte om dit toe te lichten: ik heb hier geen kennis over (behalve wat ik uit de volkskrant lees en zelf opzoek) en mensen om mij heen ook niet, en ook ken ik geen mensen die hier persoonlijk bij betrokken zijn op wat voor manier dan ook. Dus dan kun je gewoon niet zo heel veel anders tegen elkaar zeggen dan “erg he” en dat voelt ook stom, vind ik. Zo van “erg he
 ja
 oh ja trouwens had je al gehoord dat janine een andere baan heeft?” Dan zeg ik liever niets

10 likes

Haha ik vind het gelijkertijd lachwekkend als verontrustend dat iemand als Jamie Vaes ( :rofl:) kennelijk als autoriteit gezien wordt die een mening moet hebben over dit conflict

Verontrustend ook omdat dat impliceert dat de nieuwsmedia die er zijn -waar het heel veel gaat over dit conflict- dan niet voldoende leveren om een mening te vormen. Of is het een soort van zwart wit dat iedereen hier een kant moet kiezen :rofl:

18 likes

Maar anti IsraĂ«lische staat zijn is NIET anti joden zijn he? Ik snap dat sommige idioten er dat van maken en die acties moeten absoluut afgekeurd worden. Maar ik vraag me zelf af of mensen wel zien wat hier in de media gebeurt: ‘israelische slachtoffers > wat verschrikkelijk, wat een tragedie’, en Palestijnse slachtoffers? ‘boeit niks. Oh 1000 doden? 1200? Ben de tel kwijtgeraakt eerlijk gezegd’

Ik vind alle onschuldige slachtoffers aan beide kant vreselijk, maar ik ben gister naar een protestmars voor Gaza geweest omdat dĂ­e mensen al decennialang vergeten worden en ik voel me echt schuldig dat ik niet eerder gezien heb wat een terreurstaat Israel is. Als je je ook maar 1 of 2 avonden verdiept dan kom je volgens mij tot diezelfde conclusie.

Over influencers die zich niet uitspreken: disappointed but not surprised :unamused: lovaeij en hijabhills zijn twee voorbeelden van influencers die zich wél heel goed uitspreken overigens

13 likes

:roll_eyes:damn wat een aannames, geef eens voorbeelden dan (in dat nieuws topic)

1 like

Nee sorry ik ga niet het werk doen wat je zelf ook wel kan doen :’)

7 likes

Waar heb ik dat gezegd? Ik weet dat dat niet zo is, maar de mensen die nu joden aanvallen die weten dat blijkbaar niet zo goed. Ik zeg letterlijk dat het delen van foutieve sensationele informatie leidt tot aanvallen van joden (en net zo goed islamofobie) in de diaspora. Kan je wel zeggen ja het is niet hetzelfde, maar in de praktijk werkt dat dus niet zo. Want er vinden nu iedere dag aanvallen op joodse mensen plaats, ik heb zelfs voorbeelden genoemd.

Er zijn ook genoeg voorbeelden van toename in moslimhaat na 9/11 en Aziatische mensen die werden aangevallen door corona. Mensen zijn niet altijd goed in het scheiden van die dingen.

4 likes