Stel je persoonlijke vraag #46

nou dit was wel een flinke comedy relief eerlijk gezegd want zij postte echt een lulverhaal waarin ze apartheid zei ipv verdeeldheid

4 likes

Ik snap echt wat je bedoelt, maar dit is andersom precies hetzelfde. Er zijn hele nare filmpjes gemaakt door burgers aan beide kanten van het verhaal. Daarom vind ik het ook zo stom als mensen een filmpje posten van feestende Israeliers die nu aan het juichen zijn om wat er allemaal in Gaza gebeurt, want andersom zijn er inderdaad ook beelden waarin het antisemitisme heel duidelijk is. Dat is verdrietig.

Waar is dit ontkracht? Ja door Israƫl zelf sowieso ontkracht dat zƭj het hebben gedaan maar dat is wat mij betreft niet betrouwbaar als zij zelf de boodschap gaven dat ziekenhuizen ontruimd moesten worden binnen 48 uur etc. Dus het is niet ontkracht, Israƫl ontkent. Not the same.

12 likes

Jaa nee klopt dat heb je niet gezegd. Je doelde denk ik op dat je niet wil dat mensen filmpjes van beide kanten gaan delen toch? Daar ben ik het wel mee eens, want volgens mij polariseert dat alleen maar en leidt het af van het echte verhaal van wat er gebeurt: al 75 jaar worden palestijnse mensen gevangen gehouden in Gaza, en de hele wereld don’t give a fuck. Zowel westerse landen als arabische landen niet!

Als ik zeg dat ik wil dat influencers zich uitspreken dan hoop ik dat ze awareness creëren over bovenstaande. En dat ze óók duidelijk maken dat heel veel joden hier niet achter staan. Dus niet simpelweg bizarre filmpjes delen van beide kanten, maar uitleg wat staat Israël al jarenlang doet en het frame dat westerse media ons aanpraten

4 likes

Ik heb een filmpje gezien idd en echt ik WALG van die mensen (iedereen geloof ik).

Wat betreft het nieuwsbericht, verschillende media hebben experts er naar laten kijken (uit mijn hoofd nieuwsuur onder andere, die man zei dat het heel onwaarschijnlijk is dat het een raket van de IDF was) en ook Ilhan Omar heeft aangegeven dat er helemaal geen bewijs is dat Israƫl het heeft gedaan. Ze kunnen het niet bewijzen en dan is het super schadelijk om 5 minuten naar de inslag te gaan roepen dat Israƫl het heeft gedaan en er honderden doden zijn. Veel journalisten die het hebben gemeld zijn er ook op teruggekomen.

Edit; @crazyplantlady ja er wordt zo’n erge verdeeldheid gecreĆ«erd. Ik geloof zelf dat beide inheems zijn aan het gebied, net als bijvoorbeeld de Druze en de BedoeĆÆenen. En ik hoop echt dat er ooit een moment komt dat ze gewoon naast elkaar kunnen leven, veel mensen weten het niet maar er zijn zoveel overeenkomsten tussen joden en moslims. Zeker bij de Mizrachi joden. Zelf ben ik altijd (zeer uitgesproken ook) kritisch geweest op hoe Palestijnen in IsraĆ«l worden behandeld, zeker wanneer ik daar op bezoek was (wanneer ik etnisch profileren zag bijv). Maar ik vind de gevolgen nu gewoon heel eng, dat mensen elkaar nu ook buiten het conflict gebied gaan neersteken/aanvallen (beide kanten op).

3 likes

selma omari deelt ook heel veel, en zij spreekt ook echt mensen aan die onjuiste dingen zeggen. ik vind haar meestal niet zo leuk, ik volg haar ook niet. maar dit lijkt haar wel echt aan het hart te gaan en dat zie ik liever dan zo’n nietszeggend statement. zeg dan niks. op tiktok (ja vloeken in de kerk i know) heb je ook hƩƩl veel joodse influencers die opkomen voor palestijnen en zeggen dat dit niets met hun religie te maken heeft

edit: ik moet nu ineens denken aan die video’s van israelische mensen die allemaal water, voedsel en stroom verspillen op zo’n ā€˜haha wij hebben lekker wel water/stroom/eten’-manier. echt walgelijk

5 likes

Ik snap wat je bedoelt. Maar zou vooralsnog niet zeggen dat het ontkracht is want dat is nog niet het geval. Israƫldeskundige Peter Malcontent zegt bijvoorbeeld ook dat Israƫl vaak gelogen heeft over gepleegde bombardementen dus dat ze aan geloofwaardigheid hebben ingeleverd.
Er zijn inderdaad een aantal experts die denken dat het om een mislukte raketlancering gaat, maar ze zeggen ook dat de brokken onderzocht moeten worden en dat kan niet zolang Israƫl alles gesloten houd.

4 likes

Ik hoop het heel erg :sob: Er zijn wel veel filmpjes van een feestdag onterecht gedeeld als feestende mensen voor de oorlog (ze waren dus niet voor de oorlog aan het juichen, het was bijvoorbeeld Simchat Torah op 7 oktober, een feestdag). Maar ik zag wel een filmpje dat gedeeld werd door een joodse vriendin van mij (omdat zij ervan walgde). Maar ik zou het moeten navragen bij haar.

3 likes

Ja, stond in de stories van Sjamadriaan (een van zijn volgers had het vertaald). Laten we aub niet allerlei aannames gaan posten over de vele filmpjes die voorbij komen op social media als je er geen verstand van hebt en/of daadwerkelijk de taal spreekt, lijkt me nu wel duidelijk dat dat totaal geen zin heeft en dat er (voor beide zijdes van dit conflict) heel veel paniekerige berichten gedeeld worden zonder te snappen wat er gebeurt. Het is nu al zo vaak gezegd maar een conflict als deze valt niet zomaar samen te vatten in een tiktok van 1 minuut, @KatMaxi je hebt het over verdeeldheid zaaien, maar door dit soort filmpjes en de (vaak gekleurde) beschrijvingen die andere mensen daar weer bij plaatsen voor absolute waarheid aan te nemen draagt daar alleen maar aan bij.

14 likes

Als ik 1 ding van corona geleerd heb, kan het grote deel van de influencers en beroemdheden beter hun mond houden.

31 likes

Ja het zou echt erg zijn als ik nu zelf bijdraag hieraan :sweat_smile: Ik heb het filmpje even opgevraagd bij mijn vriendin, zodat ik kan controleren wat ze precies roepen. Maar het bevestigt maar weer hoe snel dit soort dingen voor waarheid worden aangenomen, als joodse mensen zelf ook dingen tegen henzelf geloven. (Edit; dingen tegen henzelf die niet waar blijken bedoel ik, dus niet gewone kritiek).

Ik heb laatst de hele Holloway gate teruggekeken en ik denk dat het is gegaan zoals hij in eerste instantie aan Patrick heeft verteld. Oliedom dat hij niet gewoon een ambulance heeft gebeld (dan had ze het misschien overleefd) maar ik zou er niet gek van opkijken als hij haar geroofied had en daarom dat niet als optie zag.

7 likes

Ik ben het aan het uitspreken voor mezelf, maar heb niet echt het gevoel dat ik het echt hoor waar die break zit :thinking:

10 likes

Alles waar taart in zit spreek ik het liefst zo taartig mogelijk uit

8 likes

Ik weet niet welke krant jij leest maar ik vind zelf niet dat dit in de Volkskrant zo geframed wordt of dat überhaupt de Palestijnse zaak jarenlang genegeerd wordt. Er is al jarenlang geen oplossing en het conflict speelt altijd op de achtergrond maar de afgelopen 20 jaar is de publieke opinie van heel veel mensen naar de Palestijnse zaak geswitcht en zeker niet klakkeloos naar Israël. En in de krant die ik lees is daar vind ik wel degelijk aandacht voor.

Ik kan me nog goed herinneren dat al in 2005 mensen bij de Albert Heijn stonden en opriepen tot een boycot voor Israƫlische sinaasappels bijvoorbeeld.

@Nysmn ik denk trouwens als wij f2f een gesprek zouden hebben dat we bestwel dicht bij elkaar komen en ik wilde iig even zeggen dat het me echt meevalt dat je alsnog m’n (niet gerelateerde) posts liked (alhoewel misschien per ongeluk :joy:). Nou ja ik wilde dat iig niet in een dm doen en je wel laten weten dat ik het waardeer :blush:

8 likes

Ben jij (lichtelijk) obsessief met to-do lijsten?
(Dit hoeft niet te betekenen dat je ze ook afwerkt.)

• Ja
  • Nog nooit over nagedacht maar misschien nu je het zegt wel ja
  • Ik maak wel lijstjes maar ben niet obsessief
  • Ik maak nooit lijstjes

0 stemmers

3 likes

Ah leuk!
Nee ik ben op zich helemaal geen petty persoon, dus als ik het ergens mee eens ben of een bericht leuk vind ook al is het van iemand waarmee ik wel eens of vaker een onenigheid of discussie mee heb gehad… tsja dan like ik gewoon :joy:

19 likes

Precies dit idd. Voor corona poste ik ook nog wel eens activistische dingen. Maar nu staat er zoveel fake nieuws en vage insta post online dat ik er niet eens meer aan begin. Naast dat je misschien iets verkeerds kan delen komen er dan ook ineens mensen met domme meningen in je dm.

6 likes

Ahw vind ik leuk om te horen! Thanks.

1 like

Hmm ja daar geloof ik je direct in hoor! Misschien ben ik zelf gewoon blind geweest voor berichtgeving hierover alle jaren. En misschien voel ik het ook omdat ik veel amerikaanse media volg, en daar zie je bijv de afgelopen tijd echt wel een behoorlijke bias.

Zie ook dit onderzoek naar berichtgeving in de new york times:

Kan aanraden om ook even de caption te lezen mer extra context + bron
https://www.instagram.com/p/Cyl9HR7O4ap/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

3 likes

Ik heb het door mijn werk automatisch veel over dit soort situaties, als ik deze baan niet zou hebben zou ik me er alsnog privƩ wel veel mee bezig houden, maar het er definitief minder met mensen over hebben

1 like