Stel je persoonlijke vraag #46

Heb je een foto van beide situaties? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt haha.

@Acquiesce Bij mij in de omgeving zijn er maar heel weinig van die wegen, ik zie ze voornamelijk in gebieden waar je geen snelweg hebt. Dus wellicht heb je ze gewoon nog nooit gezien haha.

3 likes

Haha misschien dat je ze in sommige delen van Nederland meer hebt. Hier in 't oosten zie je t wel veel, de N36 is bijvoorbeeld zo’n weg die dit heeft.

4 likes

@Spaarlamp yep

Dit is binnen de bebouwde kom. Als het buiten is, staat dat bord na de kruising.

3 likes

En wat lijkt er op een Engels Dropje? Ik vind het nog steeds moeilijk te volgen en wist dit sowieso niet.

3 likes

Dat bord rechts onderin! Is het voorrangsbord, en dat staat in dit geval voor de kruising (gezien vanaf de kant van de rijder). Als het buiten de bebouwde kom was stond het voorbij de kruising, heel handig.

Ik heb geen rijbewijs en ik dacht gewoon dit ziet er niet uit als een wrg waar je kunt racen.
Maar bedankt voor de wijze les. Als ik een groene streep zie zal ik wat harder fietsen.

11 likes

Als het toch over verkeersregels gaat: binnen de bebouwde kom heeft een bus voorrang bij het wegrijden van de bushalte.

Moet je dan achter de bus stoppen en wachten of mag je erlangs rijden zolang hij z’n knipperlicht niet aandoet als teken dat hij weg gaat rijden bij de bushalte?

5 likes

Haha ja dat dacht ik al maar twijfelde even. Mooi, dank je!

3 likes

Ik zie dit echt zo vaak (bijna) misgaan, volgens mij weten veel mensen niet dat zij dan voorrang hebben haha

Net als trams die voorrang hebben op vrijwel alles :smiling_face_with_tear:

2 likes

Zolang de bus nog niet knippert bedoel je?

1 like

Haha dat wat jij zegt, dat bussen voorrang hebben bij het wegrijden binnen de bebouwde kom. Vaak auto’s die dat niet in de gaten hebben

5 likes

Ja best gevaarlijk!

2 likes

Ik zou in Utrecht sowieso heel erg uitkijken met bussen want die rijden daar echt levensgevaarlijk :sweat_smile::sweat_smile:
In Amsterdam moet je uitkijken voor taxi’s maar in Utrecht zijn het echt de bussen

7 likes

Ah ja, goed om te weten!

2 likes

Ook voor de Amsterdamse bussen. Een paar weken geleden reed de bus waar ik in zat nog door rood :cry: En het lijkt wel alsof sommige chauffeurs dit werk als plan B doen na een gefaalde droom over racen op Zandvoort :nauseated_face:

10 likes

Nou echt hoor!
Afgelopen week 2x net niet aangereden door een bus terwijl ik al op het zebrapad liep :sob:

Meeste moderne auto’s hebben geven de snelheid aan van de weg waarop je rijd. Zijn volgens mij ook gewoon veel mensen die graag langzamer rijden

2 likes

En dat mag gewoon ook hè… Ik wil wel graag doorrijden maar als ze 70 gaan ipv 80 is dat niet verboden. Ik moet dagelijks over een ringweg waar het 70 is, daar mogen ook de brommobielen op die dan 45 gaan en niet te vergeten de tractor… Goed voor de geduldknop zeg maar 🫣

@Tamara

4 likes

Ja ik vind het ook te irritant voor woorden, rij gewoon door

3 likes