Heerlijk! En nog beter: kapperappeltjes
Kapperappeltjes > kappertjes
Ik vind het zo jammer dat Allerheiligen een officiële feestdag is maar Allerzielen niet. Had het liever omgekeerd gehad
Ja ik ben Belg. Nu ga ik maar op allerheiligen naar het kerkhof, maar dat voelt toch ergens “verkeerd”. Kan het moeilijk uitleggen en ik ben niet eens gelovig, is meer een gevoel
Mijn oom is recent overleden, dus mijn tante mocht vanavond ook zijn kruisje ophalen bij de kerk. Dus ik heb een extra kaarsje voor hem aangestoken.
Ja daar ben ik het mee eens.
Met mensen die in de 4e eeuw ‘heilig’ hebben geleefd heb ik niet zo veel. Good for them, maar het zegt me niets dus ik voel weinig bij Allerheiligen.
Ik vind het echter wel een mooi gebruik om overleden geliefden te herdenken, dat ze een extra dag hebben behalve hun sterfdag, en dat er ruimte is om even stil te staan bij wat ze betekend hebben. En het feit dat je dan samen kan komen met meer mensen die iemand missen, geeft toch iets van verbondenheid.
Ik vier het niet op een hele bijzondere manier overigens. Ik heb een jong kind dus ik kon niet naar de mis, die viel samen met haar bedtijd. Over een paar jaar wil ik dat wel weer doen, en ik heb nu de mis grotendeels online gevolgd. In mijn kerk is het wel gebruikelijk overigens om naar de mis te gaan en daarna naar het kerkhof (al liggen er op dat kerkhof geen geliefden van mij).
Graven heb ik vandaag niet bezocht maar ik heb thuis kaarsjes gebrand.
Heb in het buitenland wel eens hele gezinnen op graven zien roken en zuipen op Allerzielen, zag er wel echt Gezellie uit.
Haha ja hoe het gevierd wordt is heel verschillend per cultuur. Dia de los muertos meemaken in Mexico lijkt me ook een bijzondere ervaring.
Ik vier niet perse Allerzielen maar deze week wel Samhain en dat heeft vrij veel overlap!
Dat heb ik gedaan met samhain (halloween), wat waarschijnlijk dan de heidense voorloper van allerzielen is.
Edit: oh oeps, net als @Dazed en @kali dus. Dat van jou klinkt wel heel mooi @kali ! Wat voor boek heb je?
Ik kijk nu van Rossem en wortelboer en er is nu een stukje over een ijsbad. En de voordelen daarvan. En nu wil ik best meegaan met dat koud douchen wel goed voor je is (marginaal) en dat doe ik wel eens (sporadisch). Maar zo’n ijsbad lijkt me onwijs a relaxt (eventueel na de sauna maar zelfs dan ben ik echt een pussy).
- Ja het was GEWELDIG mijn stress respons is zoveel beter kan het iedereen aanraden
- Doe even normaal
- Gewoon nee
- Heb het wel eens gedaan maar niet nogmaals
0 stemmers
En geloof jij dat het positieve effecten heeft?
- Ja ben hier echt van overtuigd
- Ja vast wel maar I don’t care want ijsbad en ben niet gek
- Nee en als het al een effect heeft is het dusdanig marginaal dat het niet echt de moeite waard is dan wel de negatieve effecten van je levensstijl canceled
- Anders ik wil mijn keuze toelichten
0 stemmers
Tot slot wil ik ook nog even benoemen dat Wim hof ooit zijn darm heeft geperforeerd doordat hij zichzelf een klysma wilde geven met de fontein in het Vondelpark.
Dan wil ik ook graag nog een keer de Behind the Bastards afleveringen over hem aanraden, daar wordt dit ook verteld, en nog veel meer. Op elke podcast app te vinden, of hier op YouTube:
Ja, maar meer omdat vandaag ‘toevallig’ de sterfdag van vriendin en oma is. Vind dat nog altijd bijzonder
Ik ben ooit een keer in een mudrun door zo’n ijsbad gezwommen. Ik vond het de hel en schrok er ook van hoe erg het op m’n adem sloeg, ik kon gewoon niet normaal ademen. Niet fijn.
Een vriend van me heeft zo’n hele Wim Hof cursus gedaan en ik vind het heel irritant. Want die man is nu ongeveer heilig in zijn ogen en ik geloof er dus niet echt in. Volgens mij kan je beter gewoon gezond eten en sporten en elke ochtend 3 minuten koud douchen is vast ook goed, maar inderdaad marginaal (en als ik ergens een hekel aan heb is het kou).
Ik wil ook elke keer met hem de discussie aan, maar heb ook geen zin om me er helemaal in te verdiepen, dus doe ik het niet. Wat ik vooral irritant vind is dat alles ineens helemaal fantastisch is wat Wim Hof doet en zegt en dat hij bijna een soort zendingsdrang is. Dat iedereen het moet proberen en dat hij ook zo’n ijsbadexperience voor mensen hun verjaardag geeft enzo. Frustrerend.
Toen ik nog op de fiets naar werk ging kwam ik Wim Hof regelmatig tegen. Terwijl het 2 graden in de winter was met snijdende kou, kwam hij vrolijk langsgefietst met blote bast en een zwembroek aan. Dacht de eerste keer dat Dries Roelvink me tegemoet kwam fietsen.
Ik vond het zo’n oenig moment ook dat Emma daar allemaal heel intens en hoog moest gaan liggen ademhalen en dan heel verbaasd zegt ‘oh mijn vingers tintelen helemaal’. Ja meid je ligt gewoon te hyperventileren dan krijg je tintelende vingers.
- Yesss lekker met boter en suiker
- Liever hondsdol dan hubkes
- Ik ken dit niet??
0 stemmers
En voor wie het kent: kregen jullie er vroeger ook ieder jaar een op de basisschool?
wat een kutcadeau
@Junebug85 haha en dat ze daarna zei “oh ik heb helemaal buikpijn” en dat die vrouw helemaal was van ja dat kan enzo en dat ze zei ja moet ook ingesteld worden ik vind ze wel echt een leuke dynamiek hebben. Ook dat Maarten die brownie zat te eten in de sportschool
Ja ik heb dus zo’n collega die met <10gr pas een lange broek aan doet af en toe. Maar dat lijkt me dan ook echt het enige voordeel. Ik heb het echt altijd zo snel koud en (dit klinkt dramatisch haha) dan echt tot in m’n botten ofzo? Dat je echt soort van bot pijn ofzo krijgt? De rest van de dag ook.
Maar hij heeft het nooit koud. Dat lijkt me zo relaxed?
Ik heb dit gedaan icm een ademhalingssessie van 3 uur en heb me daarna nog nooit zo ontspannen gevoeld. Dus ik zie er daadwerkelijk wel de voordelen van in. Heb me alleen nooit verdiept in Wim Hof zelf dus die gast ken ik verder niet haha.