Stel je persoonlijke vraag #46

Wij maken het gewoon met de sodastream. Ik vind gerolsteiner wel lekker trouwens maar ik ben bevooroordeeld want ga al heel mijn leven op vakantie naar Gerolstein

1 like

Ik drink bijna alleen maar spa rood. Moet eigenlijk een sodastream gaan kopen, want vind het zonde van al die plastic flesje. Ik ben namelijk wel zo een zeikerd dat ik alleen flesjes van 0.5 liter koop, want bij een grote fles gaat de prik er zo snel af en dan vind ik het zo goor

2 likes

Oh wauw een sodastream haha. Maar ik drink zelf eigenlijk zo weinig koolzuurhoudende drank. Ik mocht dat ook echt pas op mn 10e ofzo voor het eerst drinken wtf. En het deed heel veel pijn :joy:

Ken jij mensen met een sodastream?

• Nee
  • Ja ik heb het zelf
  • Ja vrienden/familie
  • Ja op mn werk

0 stemmers

Ik heb een kraan met onder andere een bruiswaterfunctie en sindsdien drink ik bijna niks anders meer.

5 likes

Zou jij je hypothetische kind van 5 cola/fanta etc. Geven op een feestje?

• Ja hoor
  • Nee
  • Ik weet het niet

0 stemmers

Denk omdat ik al jong werd gediagnosticeerd met adhd dat cola enzo dus echt verboden terrein waren voor mij.

Ik zag in het programma "een huis vol"dat zon kind van amper 2 al met cola in de fles liep.

Neee sparood! Citroen met bubbels.

2 likes

Maar ik vraag me af of een kind daar niet heel erg van schrikt? Het is, vooral als je een nieuwe fles cola openmaakt, echt wel prikkend. Het erge is, ik heb nog eerder een slokje rode wijn gehad dan een slokje cola :joy:. Ik vind een slokje ook niet erg hoor.

Ik zou om een glaasje kindercola ook geen fuss maken, veel plezier ermee meid, tis ook jouw feestje.

9 likes

Gewoon zo’n klein papier bekertje met wat cola of fanta. Op een feestje, niet dagelijks.

In appelsap zit ook veel suiker, wel fruitsuikers neem ik aan maar denk dat tanden daar ook geen verschil in zien ofzo
.

7 likes

Ligt aan het feestje. Mijn familie is dus wat dit soort dingen betreft echt problematisch los (die kids mogen alles op een feestje) en ik zou niet halsstarrig mijn kind verbieden terwijl nichtjes en neefjes het wel mogen, maar zou het niet toejuichen en wel proberen te vermijden/voor de zero variant gaan.

4 likes

Is dat vanwege tanden dat je zero wil?
Want schijnbaar volgens voedingscentrum is dat ook slecht voor tanden vanwege de zuren.
Maar mij lijkt eigenlijk dat alles slecht is voor tanden behalve water.

Nee gewoon suiker.

2 likes

Zo lekker mijn oma maakte dat ook! Ken je ook tutti frutti (ofzo iets)?

@Jumpsuit nog nooit gegeten maar wil het nu wel eens maken wnat klinkt lekker!

1 like

Tutti frutti kreeg ik ook altijd bij mijn oma. Heb het een paar jaar geleden nog eens gemaakt met mijn zus, uit nostalgie, maar we vonden het allebei erg smerig. In mijn herinnering was het heerlijk haha (we aten dit meestal met een karbonade en friet)

3 likes

Wist jij hiervoor wat waterzooi is

• Ja en ook wel eens gehad
  • Ja maar nooit gehad
  • Nee

0 stemmers

Wat een grappige combinatie van eten. Wij aten het volgens mij vooral als toetje. Ik heb het nog nooit weer gehad, in mijn herinnering is behoorlijk stroperig en mierzoet maar geen idee of het klopt.

1 like

Haha aww mijn oma maakte dit ook altijd. Wij aten het met rijst en kippeboutjes :joy:

2 likes

Ik vind frisdrank echt een heel andere categorie dan koffie en alcohol. Ik denk niet dat ik m’n hypothetische kind dat op dagelijkse basis te drinken zou geven, maar een glas cola op een feestje zou ik echt geen enkel probleem vinden. Misschien scheelt het dat ik frisdrank zelf heel lekker vind (ik drink het thuis niet of nauwelijks, maar dat is puur op verstand :smile:). Ik denk niet dat het handig of nodig is om een kind zoiets helemaal te ontzeggen. Hetzelfde geldt voor koekjes, snoep en chips.

10 likes

Dus jouw hypotetische kind mag dan pas als het 18 is voor het eerst een frisdrankje?

6 likes

Onze kinderen van 6 en 8 jaar mogen geen cola, maar op een feestje (of in een restaurant) wel een glaasje ander frisdrank zoals Fanta, Cassis, Sprite etc. Wij willen daar niet te spastisch over doen, thuis drinken ze doorgaans alleen water met soms een drupje ranja. Ieder voor zich, maar ik zie juist de kinderen die het strikt word verboden stiekem overal aan die glazen lurken. Dan liever tolereren met duidelijke afspraken. 1 glaasje, dan klaar. Zo blijft het ook ‘speciaal’. En extra goed je tanden poetsen vanavondđŸ€Ș

Trouwens veel van die kinderen krijgen idd wel pakjes appelsap haha

En ik maak ook vaak ‘zelf’ frisdrank door bruisend water met limonade te maken, of fruit fijn te stampen met bruisend water etc.

5 likes