Stel je persoonlijke vraag #46

Ik kan helaas ook totaal niet tegen naalden. Heb het 1x geprobeerd om te doneren maar dat ging niet goed. Nu doe ik dus maar the next best thing: anderen er van overtuigen dat ze moeten gaan doneren. Is me al bij 2 mensen gelukt.

1 like

volgens mij heeft niet iedereen evenveel bloed dus een halve liter is dan gewoon te zwaar voor je lichaam (dacht ik)

4 likes

@Mette12 ja dit! Als je lichter bent is dat een maatstaf voor minder volume en dan is de standaard eenheid die ze afnemen te veel voor hoeveel je dan nog overhoudt zeg maar. Dus het is wel ter bescherming van jezelf en niet omdat je bloed ongezond zou zijn voor de donor ofzo

3 likes

Dankjewel!!

Ik vind dat ik medium hard werk voor medium veel geld als ik kijk naar wat dagelijks leven kost, maar heb wel echt een mega vertekend beeld. Werk nu een jaar mee met sociaal werkers die allemaal veel harder (meer emotionele belasting, langere dagen, fysieker) werken en doorgaans minder verdienen. Als ik mezelf daarmee vergelijk werk is niet hard voor veel geld.

8 likes

Maar ja wat is dan weinig? Ik kan er goed van leven dus in die zin is het goed.

2 likes

Ik denk eigenlijk dat praktisch alle kantoorbanen minder zwaar zijn dan fysiek werk zoals bouwvakkers, zorgpersoneel, stratenmakers etc. En vaak verdienen kantoorbanen ook beter dan die banen, dus dat meegewogen voelt het alsof ik niet heel hard werk en veel verdien

7 likes

Ik zie hard werken als fysiek zwaar werk en/of werk waarbij je weinig autonomie hebt over hoe je het inricht. Bijvoorbeeld de mensen die in de kiosken op de stations werken, er blijven maar mensen komen die koffie willen en ze moeten steeds door voor minimumloon. Ik vind hard werken door hoog geschoolde en geschaalde mensen ook een keuze, vaak kun je relatief eenvoudig iets anders gaan doen. Als snap ik dat dat niet in elke sector zo eenvoudig is (artsen bijvoorbeeld).

Ik denk dat werkdruk ook meetelt. Bij welke baan dan ook. Als je je volledig inzet en je bent er egstrest door en er is een hoge druk kan dit natuurlijk ook heel zwaar zijn. Vooral als je je wel volledig inzet en geen waardering krijgt

4 likes

Maar ook als je ervoor kiest kun je toch gewoon hard werken?

Omg dit. Ik heb nu een mega opdracht die me zo weinig hersencapaciteit kost voor een hele fijne, makkelijke klant. Voel me echt blessed. Maar over een paar maanden werk ik misschien wel weer voor il duce die alles te duur vindt en overal over zeikt.

4 likes

Hmm ja ik vind dat er iig gevoelsmatig een verschil is tussen hard werken als status symbool en hard werken uit noodzaak

Heb je dan niet ook veel aannames over hoger opgeleiden die hard werken? Als in ik vind ook dat er een fundamenteel verschil is tussen de fabriekswerker of bezorger die hard werkt en weinig autonomie heeft en de directeur, maar als hoger opgeleide werk je toch niet altijd enkel hard voor status? Je kunt ook je werkt gewoon heel leuk en zinvol vinden terwijl het vereist dat je hard werkt. Nog los van dat die combinatie van gebrek aan autonomie en hard werken ook in beroepen voor hoog opgeleiden voorkomt waarbij je prima iets anders kunt gaan doen, maar je hele vakgebied erdoor verrot is (ik denk maar aan de zorg, het onderwijs).

3 likes

Ik twijfelde wel over hoe deze in te vullen, want objectief gezien heb ik een makkelijke baan: een baan in de financiele dienstverlening in de IT sector. Maar als ik kijk naar wat er verwacht word (weekenden lang werken als een grote release aankomt, vanavond van 22-22.30 een release, en best veel van dat soort randzaken), dan denk ik wel “ik werk hard”. Maar het is echt niet te vergelijken met mensen met fysiek werk, of mensen in de zorg, of bijv rollen die een emotionele belasting hebben.

2 likes

Ja eens! Mijn baan is niet per se erg zwaar, maar ik doe wel dusdanig veel taken dat hier eigenlijk twee fulltimers voor nodig zouden zijn. Dus in dat opzicht heb ik “zwaar” werk voor minder geld.

1 like

Ik werk hard als in lange dagen, weinig tot geen autonomie, vaak geen pauzes, na werktijd nog zaken afmaken of voorbereiden naast dat ik een werkweek van +50 uur heb gehad. En ik krijg daarvoor te weinig betaald, namelijk contractueel 46 uur waarbij overuren niet worden uitbetaald, maar ook vind ik t ĂŒberhaupt niet veel als je kijkt naar de taken en verantwoordelijkheden die ik draag. Maar alles is relatief. In die poll van laatst over of je rijk bent of niet val ik onder rijk en mijn salaris is ruim genoeg om allerlei luxe zaken van te kunnen doen. Maar naar verhouding is het niet genoeg naar mijn mening.

4 likes

Wij doen nu het zelfde soort werk maar toen ik nog fulltime onderzoek deed, verdiende ik per uur meer :smiling_face_with_tear:

2 likes

Mijn werkdruk is vrij cyclisch (finance), dus tijdens forecasts en kwartaalafsluitingen heel druk en veel meetings 's avonds. Daartussen amper wat te doen. Omdat ik volledig vanuit huis werk en mijn manager in de VS zit compenseer ik de drukke periode door lekker 's ochtends naar de film te gaan of een pedicure :stuck_out_tongue: overall dus echt een lage werkdruk met een corporate (hoog) salaris.

5 likes

Vreemdgaan

• Ben ik 100% op tegen, is geen discussie over mogelijk en je bent voor mij meteen afgeschreven
  • Ben ik op tegen, maar in zeer zeldzame gevallen kan ik me ergens voorstellen hoe je tot een dergelijke daad kan komen
  • Ben ik op tegen maar ik geloof dat het meestal voortkomt uit een behoefte / iets psychisch. Dus ik zou die persoon niet 100% zeker afkeuren.
  • Ik kan me best voorstellen dat dit gebeurt, al keur ik het niet goed.
  • Foutje, kan gebeuren.
  • Wat niet weet, wat niet deert.

0 stemmers

4 likes

Ben ik op tegen maar ik geloof dat het meestal voortkomt uit een behoefte / iets psychisch.

Bij deze tekst moet ik alleen maar denken aan Waylon met z’n demonen haha dat heeft voor mij dan niks met de situatie meer te maken om eerlijk te zijn. Je doet het toch, welke reden er precies voor is maakt niet echt uit eigenlijk.

16 likes