Stel je persoonlijke vraag #46

Dit weet ik zeker, lees de posts hierboven :joy:
Waarom wil iedereen zo calvinistisch ontkennen dat ze echt tot een hoge klasse behoren en dat de meeste mensen in Nederland het (veel) minder goed hebben.

31 likes

Denk zelfs dat een groot deel van de hogere middenklasse stemmers (mezelf included) eigenlijk in rijk hoort.

17 likes

Ik woon om de hoek van het leger des heils, het hoort er gewoon bij maar de meeste mensen die daar wonen zijn niet helemaal stabiel.

2 likes

Nee daar heb ik het ook niet over. Ik bedoel meer dat je al vrij snel rijk bent zonder dat dat betekent dat je in een vrijstaande villa kunt wonen of een nieuwe mercedes rijdt oid

Maar het is niet vrij snel?

9 likes

Het is niet vrij snel, veel mensen hier behoren vooral gewoon tot een groep mensen die met relatief weinig moeite aan goed betaald werk komt. Dat is voor een groot deel van dit land niet weggelegd.

13 likes

Ik neem wel regelmatig iets voor ze mee qua eten, bijv. macarons of een gedroogde worst die ze een keer bij ons hadden bij de borrel en erg lekker vonden of een zakje truffelpepernoten. Maar dat zie ik niet echt als cadeautjes maar zijn het technisch gezien misschien wel.

1 like

Nou dat je je een bepaalde exorbitante leefstijl kunt veroorloven en dat is met €5000 netto p/m niet zo. In ieder geval niet als je 1300 pm hyptheek/huur betaalt en daar nog vaste lasten overheen komen, een auto moet betalen met een niet-dekkende km vergoeding van je werk, zorgkosten, studielening afbetalen…

Ik bedoel helemaal niet dat het niet veel geld is, want je houdt nog steeds geld over om te sparen en dat op zich is al een luxe, maar mijn beeld bij ā€œrijk zijnā€ is wel heel anders dan wat hierboven staat

18 likes

Denk eerder dat @Victoria voor zich ziet dat echt rijke mensen in dikke villa’s wonen, meerdere luxe auto’s voor deur hebben, zonder pardon 3x per jaar op vakantie gaan met het vliegtuig en noem maar op.
Dat is niet haalbaar met € 5.000 netto als gezinsinkomen.

3 likes

Werkte voor La Place tijdens mijn studie en deze zat langs de snelweg. Snapte zelf nooit waarom we eigenlijk bier en wijn mochten verkopen en we hebben ook vaak genoeg de politie moeten bellen als we door hadden dat mensen echt te veel hadden gedronken. Mensen die ook heel vervelend werden natuurlijk als we zoiets opmerkten. Je kan er ook maar half op letten omdat je natuurlijk niet weet wie er gaat rijden dus alleen de solo bezoeker valt meteen op met 3 biertjes en de rest niet.

Mensen die de decoratie van echte groentes, fruit in de kisten, meel, olie etc helemaal omver trokken zodat er over de hele vloer eten lag omdat ze boos over iets waren. Heb een sinaasappel naar mijn achterhoofd gekregen omdat meneer vond dat ik zijn smoothie niet snel genoeg maakte. Vingers in alle taartjes om te proeven gebeurde zo vaak. IJsklontjes naar medewerkers gooien om aandacht te krijgen was dagelijkse kost. Constant mensen moeten vragen terug te gaan naar de andere kant en dat ze nee echt niet zelf hun broodje mogen smeren. Vrouw die helemaal uit d’r plaat ging omdat we een bepaalde seizoenstaart niet meer in het assortiment hadden en dus al die dienbladen aan het begin van de winkel omver trok en daarna met borden ging gooien. Ook de fastfoodketen naast ons had altijd rare verhalen, denk nog steeds dat mensen dachten dat ze vrijer waren om debiel te doen omdat het niet zo’n publiekelijke plek was zo langs de snelweg. Was vergeten hoeveel stress ik er van kreeg toendertijd.

6 likes

De rijkdom zit hem in dat je dit allemaal kan.

63 likes

Ik ken genoeg mensen die met maximaal de helft van dit inkomen dat allemaal moeten betalen.
Edit: ik zit trouwens ook op hoog en ik zou mezelf eerder op laag scharen want het leven is duur m’n baan betaalt slecht en sparen gaat niet heel goed.
Nog een Edit : ik geloof ook niet dat maar 3 van de 120 stemmers meer dan 4800€ netto per maand verdienen, gezamenlijk!

5 likes

Nee, ik denk dat velen (wat @Shaaar) al zei verkeerd gestemd hebben. Maar de vraag is ook waar je denkt dat je bij hoort. Dus ik denk dat velen (ik ook) het verkeerd ingeschat hebben en niet exact wisten wat die bedragen waren.

2 likes

Het is ook wel heel vertekenend om rijkdom als salaris te meten. Als je echt rijkt bent dan hoef je helemaal niet meer te werken. Zeker in NL zit rijkdom veel meer in vermogen. Van vermogen maak je meer geld en dat is ook nog eens heel weinig belast tov werken voor je geld. Vermogen is heel oneerlijk verdeeld.

2 likes

En bedenk: een hypotheek, zeker aangeschaft in de afgelopen 10 jaar bestaat voor het grootste deel uit aflossing en dus vermogensopbouw.

7 likes

Maar was de vraag gezamenlijk inkomen of je eigen inkomen. Groot verschil toch?

3 likes

De berekeningen die @Lula noemt gingen over gezamenlijk gezinsinkomen, maar ik had eerst alles gelezen en daarna m’n stem aangepast.

1 like

De enige reden dat de groep met hoge salarissen die nu aangeeft zich niet rijk te voelen zich nu niet rijk voelt is tijd. Mensen die binnen 5-10 jaar werken hun salaris ruim tot bovenmodaal hebben zien groeien, een koophuis gekocht hebben en nu een comfortabel in hun ogen middenklasse bestaan leven zijn over 30 jaar behoorlijk vermogend. Uitzonderingen daargelaten want je weet niet of je gezond blijft etc.

4 likes

Volgens deze berekening is iemand die leeft van vastgoed, een pandjesbaas bvb niet rijk, want hij heeft geen salaris. Mensen die hun geld verdienen met handelen op de financiƫle markt, investeerders, mensen met een dikke erfenis. Verdiep je eens een in ongelijkheid, met Pikkety ofzo. Dan weet je dat vermogensongelijkheid in NL een veel groter probleem is dan inkomensongelijkheid.

2 likes

Nou ik heb mn stem maar weer veranderd hoor :joy:

1 like