Stel je persoonlijke vraag #46

Heb je Piketty zelf gelezen?

1 like

haha voor een deel met mijn studie, maar ik zou het verder nooit iemand tippen :joy:

1 like

Aha, ik vroeg het omdat dat dus precies is wat je nu doet, het tippen.

5 likes

Tja kan nog steeds allebei waar zijn toch. Dat is alsnog vertekenend. Als je in Nederland woont hoor je sowieso al bij de 10% rijkste mensen van de wereld, ongeacht een hoog salaris of een koophuis. Ik kan niet eens een garage kopen volgens de bank en ik voel mij alsnog rijk.

3 likes

ik kan zelf ook lezen wat ik schrijf, het is meer een verwensing :joy:

Ik zou tekenen voor €5000 per maand en zou mezelf dan ook rijk vinden. Je hoeft je nauwelijks zorgen over de rekeningen te maken. Heerlijk!

@Vuile_bitch ja en het ergste waren de ouderen die dan kwaad werden, want “vroeger ging het zo”.

1 like

Het zou mooi zijn als het ‘kunnen’ is, in de praktijk is het vaak de helft van je inkomen aan een huurwoning afdragen en daar zit weinig keuze in als je in verband met studieschuld, een bkr registratie of wat dan ook niet kan kopen. Mijn broer die in een sociale huurwoning woont en allerlei toeslagen geniet, houdt per maand meer vrij over te besteden dan bijvoorbeeld mijn ouders die beide met pensioen zijn. Daar zit veel scheef en het is wel makkelijk om puur naar de inkomenskant te kijken en te stellen dat uitgaven niet relevant zijn, danwel dat het een zegen is dat je het kunt uitgeven.

Maar nu schets je wel een iets andere situatie dan waar ik op reageer he. Een netto inkomen van 5.000 euro en een hypotheek van 1300 euro is iets anders dan een inkomen van 2500 en de helft kwijt zijn aan je huur. Want ik denk dat noch jouw broer, noch jouw ouders 5.000 euro netto verdienen zoals jij ze beschrijft.

3 likes

Misschien zijn we het dan helemaal niet zo oneens, maar ik trek de discussie breder door er op te wijzen dat er veel meer dimensies aan rijk-arm zitten. Maar jij leest het als een ontkenning omdat mensen er vanuit gaat dat ‘iedereen’ op dit forum in een bubbel leeft. Dat is bij mij zeker niet het geval.

1 like

Heb ik ook gedaan. Werkelijk nooit wat gebeurd.
Ik heb meer dan 10 jaar achter de bar gestaan bij zowel prof als amateurvoetbal en de verhalen die hier over supermarkten, hema, elektronicazaken, maccie, enz worden verteld, is mij bij voetbal nooit overkomen hoor.

3 likes

De hele discussie hierboven doet me denken aan een aantal jaren terug dat familie van mij in de schuldhulpverlening zat en mijn oma echt geschokt was dat ze maar 75 euro per week hadden puur voor boodschappen. Toen zei ik nou ik heb dat niet hoor
 Niet om me te beklagen of wat dan ook op dat moment want ik had dan weer de vrijheid dat ik me nergens hoefde te verantwoorden dat was ook wat waard.

1 like

Geen bijbaantje maar heb op m’n huidige werk wel gekke dingen gezien (auto die bewust op een voetganger inrijdt, terrasstoel naar collega gegooid, politie die iemand op de grond werkt omdat die met een overduidelijk waterpistool staat)

2 likes

was dit zo erg als het klinkt

Ik reageer er op dat jij aangeeft dat je blij moet zijn dat je dergelijke bedragen aan huur kan/mag betalen. Daar ben ik het in z’n algemeenheid niet mee eens omdat onze woningmarkt veel mensen geen keuze biedt.

2 likes

Maar met een gezin €2000-3000 is nog wel wat anders dan in je eentje. Ik zit volgens dit in de kernmiddenklasse, maar ik verdien dat wel in mijn eentje en woon ook alleen en heb dus geen kosten aan kinderen, lagere energiekosten want maar voor 1 persoon, minder boodschappen, etc (en lage woonlasten ook nog eens). Dus ik denk dat ik een stuk rijker ben dan een heel gezin met 2 of 3 kinderen die van hetzelfde rond moeten komen en een dikke hypotheek hebben. Heb mezelf dus ook in de hogere middenklasse ingedeeld (heb verder geen vermogen of vastgoed, dus ben sowieso niet rijk-rijk)

4 likes

Ik denk echt dat het sommige mensen op dit forum zou helpen om de post van andere goed te lezen, vervolgens de context van die post nog eens te bekijken en dan te bedenken of je echt zin hebt om daarover te gaan discussiëren. Dat jij mijn post knipt en plakt op de levens van mensen in jouw leven met hele andere financiële situaties dan de pollstemmers die hier besproken worden is niet mijn probleem. Daar heb in namelijk niks over gezegd.

2 likes

Heb jij wel eens een van binnen kiemende tomaat gezien?

• Ja, zo vaak
  • Ja, enkele keer
  • Nee

0 stemmers

Ik zag dit dus vanavond bij het koken voor het eerst en werd echt compleet onpasselijk omdat ik dacht dat het wormpjes waren ofzo. Tot ik blaadjes zag :smiling_face_with_tear:
Aan de buitenkant waren de tomaten echt nog helemaal :ok_hand:t2::ok_hand:t2::ok_hand:t2:

Wat doe / deed je ermee?
  • Weggooien
  • Opeten
  • Geen idee, nog nooit ervaren
  • Anders

0 stemmers

1 like

Destijds niet gedaan maar nu zou ik ze planten

4 likes

Heb toen vgm de zaden eruit gehaald en de rest opgegeten, maar zou 't eigenlijk niet eens meer echt weten hahaha

3 likes

Hoe heb je het gehad? Ik was er ook! Ik vond de sfeer heel fijn en relaxed, maar had niet anders verwacht ook. Die man had wel echt alle special effects die er waren, en een stuk of 15 kledingwissels. Zo grappig :joy:

3 likes