Stel je persoonlijke vraag #46

How’s that working for you lately? :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

20 likes

Matig :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

10 likes

Is er geen voetbal topic :japanese_goblin:

28 likes

5 likes

mijn vriend roept al jaren dat als zn kluppie utereg landskampioen wordt, dat hij een tattoo van ze neemt. Living on the edge met deze weddenschap hoor

8 likes

Grappig om te zien dat iedereen hier zo verschillend mee omgaat. Ik vind dat degene die de koffer leent het risico neemt dat wanneer er iets kapot gaat diegene de schade ook vergoed. In principe verleent de eigenaar van de koffer jou een gunst door jou de koffer te lenen. Ik zou het dan ook niet eerlijk vinden als diegene dan nu geen koffer meer heeft of daar kosten voor moet maken door schade die tijdens het uitlenen is ontstaan.

Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe de schade is ontstaan. Stel jij loopt gewoon met de koffer en ineens breekt het handvat af, dan kan je je stellen dat dit waarschijnlijk ook bij het volgende gebruik door de eigenaar was gebeurd. Die schade zou ik niet vergoeden als lener en dat als eigenaar ook niet verwachten.

Alleen als de schade ontstaat tijdens het maken van een vlucht dan is de kans groot dat deze is ontstaan omdat er lomp met de koffer is omgesprongen door bagageafhandeling. Dat is schade die niet zou zijn ontstaan als jij de koffer niet geleend had, dan had die koffer natuurlijk niet in dat vliegtuig gezeten.

Ik heb zelf bijvoorbeeld ooit een fiets van een vriendin geleend en ondanks dat ik hem op slot had gezet is die fiets gestolen. Toen heeft zij ook op mijn kosten een vergelijkbare fiets uitgezocht. Immers, als ik de fiets niet geleend had, had hij die nacht niet op de pleintje gestaan en was hij ook niet gestolen. Stel nou dat ik gewoon op de fiets gefietst had en ineens brak er een trapper af, dan had ik die schade niet vergoed want dat was waarschijnlijk ook bij het eerstvolgende gebruik door de eigenaar gebeurd.

Ik vind dit trouwens niet vergelijkbaar met de casus van een tijdje geleden (wat iemand hierboven aanhaalde), waarbij iemand een vriendin ging helpen verhuizen en er tijdens de verhuizing een beeldscherm gesneuveld was, waarvan de vriendin de schade wilde verhalen op degene die geholpen had. In dat geval verleende de verhuizer namelijk een gunst aan de eigenaar van het beeldscherm. In dit geval zijn de rollen omgedraaid en verleent de eigenaar van de koffer juist een gunst aan degene die hem leent. Ik vind dat degene die een gunst verleend eigenlijk niet zou mogen opdraaien voor schade die daardoor ontstaat.

In dit geval zou ik op marktplaats kijken of je een vergelijkbare koffer kunt vinden en die voor haar kopen. Stel je kan die aanschaffen voor 30 euro, maar zij wil liever een gloednieuwe Samsonite dan zou ik aanbieden die 30 euro over te maken. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de lener om ervoor te zorgen dat de eigenaar van de koffer weer een vergelijkbare koffer terug krijgt.

10 likes

Ja beetje lang verhaal geworden. Maar de inhoud is toch niet zo gek? TLDR is eigenlijk gewoon dat ik vind dat het risico op schade voor degene die iets leent is. Die moet zorgen voor gelijkwaardige vervanging.

3 likes

Ja ik vind het gewoon leuk om over dit soort dingen te filosoferen en als ik dan klaar ben met typen is het ineens een heel epistel geworden. Ik weet alleen niet of de wauw over de lengte gaat of over de inhoud.

11 likes

Welk seizoen is het nu voor jouw gevoel?

• zomer
  • herfst

0 stemmers

En welke kleren draag je nu vooral?

• zomerkleren (lichtere stoffen bv. jeansjas, blote benen, (half)open schoenen, eventueel ook meer zomerse kleuren …)
  • herfstkleren (panty’s i.p.v. blote benen, dikkere stoffen bv. leren jas, eventueel ook meer herfstige/winterse kleuren, boots…)
  • ik maak niet echt een onderscheid in de seizoenen, ik draag mijn kleren gewoon door

0 stemmers

1 like

ja same en ik vind de suggestie om dan een deel te betalen echt extreem tatta. ik koop dan gewoon een nieuwe koffer van ong hetzelfde bedrag.

3 likes

Zomer, want in Italië.

7 likes

Ik heb laatst trouwens met ING punten een Samsonite koffer gekocht, volgende dag in huis, wellicht een idee om dat aan te bieden mocht een van jullie twee die bank hebben en de kosten te splitten.

Ik vind dit soort situaties altijd wel dubbel hoor, als een koffer al zo oud is, is het ook een beetje risico van het vak toch? Er wordt hier geopperd dat je het leent en daar dat risico dan bijhoort, maar tegelijkertijd leen je het toch ook uit wetende dat dat ding waarschijnlijk nog maar een paar vluchten overleefd. Lekker op z’n Nederlands de kosten van een nieuwe koffer splitten en nooit meer over hebben. De opmerking ‘als ie weer stukgaat moet je een nieuwe daar en daar vragen’ zegt mij wel genoeg🤓

6 likes

Op vakantie of woon je daar?
Ik heb nog een tijdje in Italië gewoond, en ik weet nog dat het eind september 30 graden was en alle Italianen dikke wollen truien droegen (want: herfst) en dan maar klagen dat het zo warm was :stuck_out_tongue: En mij inmiddels gek verklaren omdat ik nog rokjes met blote benen droeg…

1 like

Zomer, want op Curaçao :hot_face::stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Zomer want 32 graden :hot_face:

2 likes

Haha o ja dat zag ik in Spanje ook veel. Hier valt dat mee nog. Wel mensen in blazers of in pak zo nu en dan.

Hi ha ho iemand wil weer even makkelijk scoren door een oud verhaal uit context te trekken maar wel weer even op te rakelen. Het is dat ik gehecht ben aan m’n username maar zou in staat zijn een nieuwe te nemen, vind dit zo flauw.

12 likes

Ja ik vind het gewoon leuk om er zo uitgebreid over na te denken. Het is niet mijn koffer hè dus het is voor mij puur hypothetisch, wil niet zeggen dat ik zo’n uiteenzetting naar een vriendin zou sturen die een koffer heeft geleend.

4 likes

Wat lijkt je leuker om te doen?

• Opleiding tot wijnsommelier
  • Opleiding tot theesommelier
  • Opleiding tot watersommelier

0 stemmers

2 likes

Zijn dat alle drie bestaande beroepen? Water ook echt?