Stel je persoonlijke vraag #46

Koffiebonen bevatten cafestol. Dit is een vettige stof die het LDL-cholesterol verhoogt . Goed om te weten: hoe beter de koffie is gefilterd, hoe minder cafestol erin zit.

Mensen met een hoog LDL krijgen daadwerkelijk dit advies (bij de praktijkondersteuner of diëtist). Maar het was meer als weetje bedoeld en was benieuwd hoeveel dit weten. Want ik weet het ook pas sinds kort.

@kwal @Soy.peor @Nefertiti

1 like

Maar je formulering in de poll klopt gewoon niet, want gefilterde koffie is ook van bonen gemaakt natuurlijk

8 likes

ik drink allebei. bonenkoffie op het werk, cupjes thuis :joy:

5 likes

:joy:

2 likes

Als je het zo vaak leest, is koffie echt een raar woord. Alsof het een personage is in een Annie M. G. Schmidtverhaal.

4 likes

Ik snap niet goed wat je er niet aan snapt. Je hebt toch verschillende apparaten. Ik heb een waar ik alleen bonen (hele bonen) in gooi en je hebt van die filterkoffiezetapparaten waar je een filter in doet en gemalen koffie en senseo etc.
En ja duh uiteindelijk is gemalen koffie ook gemaakt van bonen.
Maar: hoe beter de koffie is gefilterd, hoe minder cafestol erin zit (de stof die het ldl dus meer verhoogt). Dus gemalen koffie is een gezondere keuze.

1 like

Je oorspronkelijke vraagstelling is gewoon raar. Moet je niet doen alsof wij gek zijn :rofl:

18 likes

Haha oke stel kleuters.

1 like

Nee

Ik heb al twee ONGEFILTERDE koffie op. Hielp dus niet.

3 likes

Vind jij dat je iets mag vinden van de lichaamsvorm/ fitheid van je romantische partner?
(Disclaimer: we laten even alle nuances bij mentale en fysieke ziektes achterwege bij deze polls.)

• Nee, je hoort elkaar gewoon te accepteren
  • Ja, dat mag je vinden, maar niet naar de persoon communiceren
  • Ja, dat mag je vinden, en ook subtiel communiceren.
  • Ja, dat mag je vinden. Het is ook logisch als je bijv. Een max of min gewicht communiceert omdat je de anders je partner minder aantrekkelijk vindt.
  • Ja, en ik ben hier ook heel helder in. Ik wil alleen met iemand zijn die ik seksueel aantrekkelijk vind.

0 stemmers

Heb jij hier “regels” over opgesteld met je partner?

• Ja, harde regels
  • Ja, richtlijnen
  • Nee
  • Geen relatie maar zou ik misschien doen
  • Geen relatie en zou ik niet doen

0 stemmers

2 likes

Ik vind dat je een mening mag hebben en uiten maar een ander hoeft daar niets mee te doen. Een Max gewicht is wel erg dwingend.

18 likes

Ik zou niet meteen de handdoek in de ring gooien als iemand een paar/tientallen kg’s schommelt maar er zitten wel grenzen aan wat ik nog aantrekkelijk vind. En ik vind het wel belangrijk om mijn partner aantrekkelijk te vinden. Maar vooraf afspreken lijkt me heel gek

6 likes

Wat @grace zegt ik ben om heel veel redenen aangetrokken tot mijn partner en zijn gewicht is een van de minder tot minst belangrijke dingen. Ik vind daar eisen over hebben en die dwingend communiceren eigenlijk veel onaantrekkelijker.
Maar ja wij zijn al bijna 50 dus de jonge God die hij ooit was leeft überhaupt alleen nog in mijn herinnering voort :joy::joy:

8 likes

Dit zou voor mij echt reden zijn om te scheiden :joy:

12 likes

Haha ja dat subtiel communiceren kan in Nederland echt niet. ZEG GEWOON WAT JE WiL GVD.

7 likes

Ok maar in voorgemalen koffie zit 10% kakkerlak en daar kan je een allergie voor ontwikkelen dus dan heb ik liever bonen :nauseated_face:

3 likes

Ja vind best dat je daar wat van mag vinden, net als dat mijn partner er bij mij ook wat van mag vinden en we bespreken dat ook met elkaar, met respect en acceptatie. Er liggen geen verwachtingen en stellen absoluut geen ultimatums aan elkaar. Ik accepteer mij partner zoals hij is en als hij het verder prima vindt, heb ik dat ook te accepteren. Als hij zelf aangeeft dat ie er wat wil doen, ga ik hem helpen en steunen waar ik kan.

3 likes

Mijn man is een beer qua postuur en ik ben niet voor niets met hem getrouwd. Als we ooit een gesprek zouden hebben gehad over hoe dik/dun je maximaal van de ander mag zijn of welke haarlengte je minimaal moet houden of wat dan ook zou ik keihard weggerend zijn.

2 likes

Nou, dat ik daar iets van vind heeft op dat moment niet te maken met aantrekkelijk wel/niet maar met gezondheid :sweat_smile:
En dan heb ik het niet over dat sommige mensen makkelijker aankomen oid. Maar ik vind dat je wel een verantwoordelijkheid hebt Ri ook je gezin om in een bepaalde mate gezond te leven.
Dus niet 3x per week na het eten naar de Mac en 0x sporten.
En als je daarmee alsnog een gezond gewicht hebt vind ik er net zo goed wat van haha. Maar dat is bij mijn partner niet het geval :disguised_face: (& dat was wel de situatie bijv voor dat wij trouwden en daar vond ik wat van en heb ik wat van gezegd)