Hmm ja in een normale situatie zou ik dat doen omdat we elkaar supporten. Kan me alleen heel goed voorstellen dat jij daar minder trek in hebt.
kunnen degenen die tegenstemmen wat argumenten geven? ben wel benieuwd
ik vind het goed maar ik vraag me af in hoeverre dit niet voornamelijk een algemene verkapte anti-drugs campagne is
Ik vond de zin: âje houdt een oorlog in stand met je neusâ zo treffend.
Sorry voor het feit dat het een column is en dat de foto vol met insta filters zit, het was 2014
nou ik vind het zelf nogal raar om de schuld op gebruikers te schuiven. terwijl ik zou denken dat decriminalisatie een betere oplossing zou zijn
dus dan kun je ook zeggen âjullie wetten zijn doodâ oid. ik ben zelf helemaal geen drugsgebruiker dus ik heb me er ook niet heel erg in verdiept, maar dat is wel mijn eerste reactie. desondanks was ik benieuwd naar jullie meningen
Ik had vandaag nog een jurkje aan met blote benen (laatste dag wss). Geen moment koud gehad, dus winterjas: nope
voor/tegen legaliseren (hard)drugs
- voor
- tegen
- onder bepaalde voorwaarden
0 stemmers
ja maar is er een ethische manier om illegale drugs te consumeren? ik zou het echt niet weten want ik heb ĂŒberhaupt geen idee hoe ik eraan moet komen (ookal zegt iedereen dat het makkelijk is). maar legaliseren lijkt me een betere oplossing omdat het dan te reguleren valt
vind dit trouwens altijd een moeilijke want vind het huidige systeem verre van goed en het meer criminaliseren werkt alleen maar averechts en stort meer mensen de problemen in
maar zie de samenleving nou ook niet snel een punt bereiken waar alle sociaal-maatschappelijke kaders zo ingericht zijn waardoor drugsgebruik minder aantrekkelijk wordt
en daarnaast lijken er nog zoveel stappen in medische toepassingen van (varianten van) drugs en het zou zonde zijn als hier nog meer de rem op wordt gezet
dus ja idk geen idee ik kan me geen goed model bedenken eigenlijk
oh
ja dat is eigenlijk echt logisch, ik ben totaal niet educated wat betreft dit onderwerp. maar alsnog betwijfel ik wel of mensen ernaar luisterenâŠ
ik denk niet dat mensen erbij stilstaan of het ĂŒberhaupt wetenâŠ?
als @kali zegt dat het gesprek er niet is kan ik me best voorstellen dat mensen er niet over nadenken
Misschien zeg ik iets heel doms maar denk dat de meeste mensen er wel van weten maar omdat het niet direct zichtbaar is (je krijgt zelf niks mee van de gure onderwereld behalve nieuwsberichten) het makkelijk negeren of er niks mee doen. Hetzelfde als fast fashion die onder slechte omstandigheden gemaakt worden.
Het liefst zou ik voorstander zijn van legaliseren maar ik vraag me af in hoeverre het drugsgebruik nog meer zou normaliseren en kwetsbare mensen in aanraking zouden komen met drugs.
Nog nooit zoiets doms gezien. Gaat recht in tegen elk wetenschappelijk inzicht over drugspreventie en kan ook echt veel schadelijke effecten hebben.
zijn jouw berichten al eens verplaatst naar een ander (het juiste) topic?
- ja, vaak
- ja, een enkele keer
- nee, nooit
0 stemmers
wat dan? als je dat wilt uitleggen
Ja omdat in NL is afgesproken dat het beleid rondom het gebruik van drugs benaderd wordt vanuit volksgezondheid. Dus beleid waarbij je er voor zorgt dat er zo min mogelijk gezondheidsschade is. Onderzoek laat zien dat als je dit voor elkaar wilt krijgen je het beleid moet focussen op harm reduction (dus ervoor zorgen dat als drugs wordt gebruikt dit op een veilige manier wordt gedaan, mensen weten wat ze moeten doen als het mis gaat, informeren over de effecten, drugs kunnen laten testen etc.) en preventie (dus voorlichting, kwetsbare groepen wijzen op de schadelijke effecten etc.). Dit vanuit het idee dat er altijd drugs gebruikt gaat worden en door het op deze manier te benaderen vindt er uiteindelijk minder schade plaats. Want er wordt veiliger gebruikt, bij problematisch gebruik is er hulp beschikbaar, de weg naar hulp is duidelijk, kwetsbare groepen worden beter âbeschermdâ door voorlichting en er wordt daardoor uiteindelijk ook minder drugs gebruikt. Hier tegenover staat beleid (wat in veel andere landen is) waarbij gebruikers worden gecriminaliseerd en gestigmatiseerd en dan zie je in onderzoeken dat gebruik juist veel hoger is en met name ook meer problematisch en schadelijk gebruik.
De laatste jaren zie je dat het hele debat rondom drugsgebruik steeds meer wegschuift van het gezondheidsvraagstuk naar een veiligheidsvraagstuk. Door gebruikers op die manier te benaderen komt al dat beleid rondom preventie enzo eigenlijk enorm onder druk te staan. Terwijl allemaal onderzoeken laten zien dat dat zo belangrijk is en een repressieve aanpak juist tot meer gezondheidsschade (individueel en maatschappelijk) leidt. Dus het is echt heel kwalijk.
En daarbij komt ook nog eens dat het vanuit de kant van de criminaliteit ook helemaal geen oplossing is. Vanuit onderzoek is bekend wat belangrijke oorzaken van criminaliteit zijn (is niet een oorzaak natuurlijk het is complex dus niet zo zwart wit als ik nu zeg), maar het âeconomischeâ perspectief van vraag en aanbod is in ieder geval best wel achterhaald als het gaat om drugscriminaliteit. Het gebruik van drugs is iets van alle tijden en het is gewoon niet realistisch is dat die markt verandert (ja legaliseren maar dat gaat niet gebeuren). Criminaliteit kan voorkomen worden door het verminderen van kansongelijkheid, educatie, hulp voor jonge kinderen in gezinnen die het nodig hebben, het wegnemen van de gelegenheid etc etc (even heel kort door de bocht hoor allemaal), maar echt niet doordat een paar millennials zich schuldig gaan voelen.
En dan bedoel ik dus ook echt niet te zeggen dat het misschien niet best iets goeds is dat je op individueel niveau nadenkt of je een schakel wilt zijn in die hele keten, maar dat de overheid dit op deze manier doet is gewoon echt gĂȘnant en echt een goed voorbeeld dat de politiek belangrijker is dan doen wat werkt en dus ook echt een dikke fuck you naar de wetenschap.
Haha sorry voor dit enorme verhaal en het is natuurlijk ook echt complex en genuanceerd enzo maar dit is het een beetje op hoofdlijnen.
Ik vind het eigenlijk vooral gĂȘnant als je anno 2023 met alle kennis over de drugswereld recreatief cocaĂŻne gebruikt.
Vind dat echt heel erg gĂȘnant.
bedankt voor de uitgebreide uitleg! heel duidelijk zo. interessant wel.
het valt me sowieso op dat mensen hier negatiever zijn over harddrugs dan in mijn omgeving. het lijkt hier veel minder geaccepteerd dan dat ik overal om me heen zie, maar misschien is dat toeval.
Vind het idee goed (gesprek voeren), de boodschap simplistisch (afname van harddrugsgebruik in nl is niet automatisch afname van drugsgerelateerd geweld in nl. We zijn ook doorvoerland) en het effect van dit soort campagnes is verwaarloosbaar dus je kunt het geld net zo goed richting de put brengen.
Ik vind het overigens ook vrij brutaal omdat gemeenten nogal hard gesneden hebben op zoân beetje alles wat wel echt preventief werkt.
Heb zelfs een dm gehad of ik er beter op wil letten.
Maar toen @Lula een tijd lang niks verplaatste vond ik het ook storend hoe vaak iets random geplaatst wordt.