Stel je persoonlijke vraag #46

Misschien zeg ik iets heel doms maar denk dat de meeste mensen er wel van weten maar omdat het niet direct zichtbaar is (je krijgt zelf niks mee van de gure onderwereld behalve nieuwsberichten) het makkelijk negeren of er niks mee doen. Hetzelfde als fast fashion die onder slechte omstandigheden gemaakt worden.

Het liefst zou ik voorstander zijn van legaliseren maar ik vraag me af in hoeverre het drugsgebruik nog meer zou normaliseren en kwetsbare mensen in aanraking zouden komen met drugs.

2 likes

Nog nooit zoiets doms gezien. Gaat recht in tegen elk wetenschappelijk inzicht over drugspreventie en kan ook echt veel schadelijke effecten hebben.

4 likes

zijn jouw berichten al eens verplaatst naar een ander (het juiste) topic?

• ja, vaak
  • ja, een enkele keer
  • nee, nooit

0 stemmers

4 likes

wat dan? als je dat wilt uitleggen

1 like

Ja omdat in NL is afgesproken dat het beleid rondom het gebruik van drugs benaderd wordt vanuit volksgezondheid. Dus beleid waarbij je er voor zorgt dat er zo min mogelijk gezondheidsschade is. Onderzoek laat zien dat als je dit voor elkaar wilt krijgen je het beleid moet focussen op harm reduction (dus ervoor zorgen dat als drugs wordt gebruikt dit op een veilige manier wordt gedaan, mensen weten wat ze moeten doen als het mis gaat, informeren over de effecten, drugs kunnen laten testen etc.) en preventie (dus voorlichting, kwetsbare groepen wijzen op de schadelijke effecten etc.). Dit vanuit het idee dat er altijd drugs gebruikt gaat worden en door het op deze manier te benaderen vindt er uiteindelijk minder schade plaats. Want er wordt veiliger gebruikt, bij problematisch gebruik is er hulp beschikbaar, de weg naar hulp is duidelijk, kwetsbare groepen worden beter ‘beschermd’ door voorlichting en er wordt daardoor uiteindelijk ook minder drugs gebruikt. Hier tegenover staat beleid (wat in veel andere landen is) waarbij gebruikers worden gecriminaliseerd en gestigmatiseerd en dan zie je in onderzoeken dat gebruik juist veel hoger is en met name ook meer problematisch en schadelijk gebruik.

De laatste jaren zie je dat het hele debat rondom drugsgebruik steeds meer wegschuift van het gezondheidsvraagstuk naar een veiligheidsvraagstuk. Door gebruikers op die manier te benaderen komt al dat beleid rondom preventie enzo eigenlijk enorm onder druk te staan. Terwijl allemaal onderzoeken laten zien dat dat zo belangrijk is en een repressieve aanpak juist tot meer gezondheidsschade (individueel en maatschappelijk) leidt. Dus het is echt heel kwalijk.

En daarbij komt ook nog eens dat het vanuit de kant van de criminaliteit ook helemaal geen oplossing is. Vanuit onderzoek is bekend wat belangrijke oorzaken van criminaliteit zijn (is niet een oorzaak natuurlijk het is complex dus niet zo zwart wit als ik nu zeg), maar het ‘economische’ perspectief van vraag en aanbod is in ieder geval best wel achterhaald als het gaat om drugscriminaliteit. Het gebruik van drugs is iets van alle tijden en het is gewoon niet realistisch is dat die markt verandert (ja legaliseren maar dat gaat niet gebeuren). Criminaliteit kan voorkomen worden door het verminderen van kansongelijkheid, educatie, hulp voor jonge kinderen in gezinnen die het nodig hebben, het wegnemen van de gelegenheid etc etc (even heel kort door de bocht hoor allemaal), maar echt niet doordat een paar millennials zich schuldig gaan voelen.

En dan bedoel ik dus ook echt niet te zeggen dat het misschien niet best iets goeds is dat je op individueel niveau nadenkt of je een schakel wilt zijn in die hele keten, maar dat de overheid dit op deze manier doet is gewoon echt gĂȘnant en echt een goed voorbeeld dat de politiek belangrijker is dan doen wat werkt en dus ook echt een dikke fuck you naar de wetenschap.

Haha sorry voor dit enorme verhaal en het is natuurlijk ook echt complex en genuanceerd enzo maar dit is het een beetje op hoofdlijnen.

46 likes

Ik vind het eigenlijk vooral gĂȘnant als je anno 2023 met alle kennis over de drugswereld recreatief cocaĂŻne gebruikt.

Vind dat echt heel erg gĂȘnant.

49 likes

bedankt voor de uitgebreide uitleg! heel duidelijk zo. interessant wel.

het valt me sowieso op dat mensen hier negatiever zijn over harddrugs dan in mijn omgeving. het lijkt hier veel minder geaccepteerd dan dat ik overal om me heen zie, maar misschien is dat toeval.

6 likes

Vind het idee goed (gesprek voeren), de boodschap simplistisch (afname van harddrugsgebruik in nl is niet automatisch afname van drugsgerelateerd geweld in nl. We zijn ook doorvoerland) en het effect van dit soort campagnes is verwaarloosbaar dus je kunt het geld net zo goed richting de put brengen.

Ik vind het overigens ook vrij brutaal omdat gemeenten nogal hard gesneden hebben op zo’n beetje alles wat wel echt preventief werkt.

5 likes

Heb zelfs een dm gehad of ik er beter op wil letten.
Maar toen @Lula een tijd lang niks verplaatste vond ik het ook storend hoe vaak iets random geplaatst wordt.

3 likes

Friends With Benefits, ooit gehad?

• Ja, heb ik ooit gehad
  • Ja, heb ik op dit moment
  • Niet gehad, maar sta ik wel voor open
  • Nee, niet mijn ding

0 stemmers

Wat doe jij?

• Opruimen, afstoffen, stofzuigen, dweilen, dingen afnemen met een vochtige doek
  • Opruimen, dingen afnemen met een vochtige doek, stofzuigen, dweilen
  • Anders

0 stemmers

Ik heb geen strategie helaas, ik ga altijd van hot naar her.

14 likes

Haha same, wil er een beetje regelmaat in krijgen maar lukt me echt niet

Opruimen, stof afnemen met een stofdoek, eventueel met een vochtig doekje nog en dan maak ik het soms nog droog (als ik zin heb), stofzuigen en dan dweilen. En eigenlijk werk ik niet per ruimte maar per schoonmaakmanier. Dus de hele benedenverdieping stofzuigen en niet alles doen van hiervoor alleen in de badkamer.

Ik doe trouwens ook wel eens alleen opruimen, stofzuigen en dweilen zonder af te stoffen.

misschien nog handig

Goede stofdoek vind ik die gele van sorbo maar ik weet niet of die nog in de supermarkt tr krijgen is. Op bol staat die voor belachelijke prijzen. Dan zou ik naar de Blokker gaan

Blokker stofdoek - 2 stuks | Blokker

Oh en ik heb ook iets als een swiffer nog maar dan een die je veel langer kan gebruiken en nog zo’n bol voor spinnenwebben en stofnesten op het plafond. Dat doe ik dan voor het stofzuigen en dweilen eens in de zoveel tijd. Niet dat je om schoonmaaktips vroeg maar ik vind dit echt zulke handige dingen. Eerder zat ik met de stofzuiger op een trapje te prutsen dit is veel handiger.

4 likes

Dit en dan ook nog van boven naar beneden (dus eerst hoge dingen afstoffen/schoonmaken en dan de lage dingen).

4 likes

Terwijl ik jou echt in mn hoofd heb als iemand die het huishouden met strakke hand bestiert

1 like

Haha nou vind ik aardig, maar was het maar waar :joy:

Dan ben ik in de keuken bezig, de gootsteen schrobben met scrubdaddy, en dan heb ik de rest daar nog niet gedaan maar dan denk ik ‘ohja die scrubdaddy moet ik ook gebruiken bij de badkamer’ en dan ga ik naar de badkamer om daar te schrobben. En dan ga ik stofzuigen maar denk ik shit ik heb nog niet alles afgestoft en stop ik halverwege met stofzuigen om af te stoffen. En dan denk ik ‘ohja ik was nog niet klaar met de keuken’ en ga ik daar weer heen. Zo gaat dat wel een paar uur door.

14 likes

Haha misschien omdat je volgens mij veel polls maakte over schoonmaken ofzo?
Maar dat je uren bezig bent met het huishouden :flushed:
Ik denk ik max 1 uur per week ofzo? Omg

3 likes

Oh jaloers nee zo effectief ben ik niet. Maar ik laat het ook rustig een week verslonsen
 en dan denk ik opeens iew het is zo rommelig alles moet schoon! En dan ben ik wel een paar uur bezig ja.

4 likes

Wow 1 uur, hoe doe je dat?

2 likes