Stel je persoonlijke vraag #46

Ik heb wel het idee dat ik beperkt wordt door mijn eigen psychische shit. Dat ik me veel onveilig en op mezelf aangewezen voel en daardoor minder risico’s neem en moeite kan hebben met relaties.
Ik denk dat ik een heel ander leven zou hebben als ik stabiel en gezond was opgegroeid, met een vangnet om op terug te vallen. Dus in die zin denk ik niet dat ik alles uit het leven haal omdat ik me in laat perken door mijn trauma’s en angsten.
Ik zou wel een veel onbezorgder, ongeremder leven willen leiden. Waarin ik kan ontspannen omdat ik vertrouw op de mensen om me heen en op mezelf. Ik denk dat ik dan pas echt kan doen wat ik wil, ik plaats van voor een deel toch nog bezig te zijn met mezelf veilig houden en overleven.

16 likes

De droger is al heel lang stuk maar hij wordt nu gebruikt als vouwplek :smile:

2 likes

Ken jij iemand die een psychose heeft gehad?

• Nee
  • Ik twijfel
  • Ja, vastgesteld
  • Ja, niet medisch vastgesteld maar vermoed ik

0 stemmers

En jij zelf?

• Nee
  • Twijfel
  • Ja, vastgesteld
  • Ja, vermoed ik zelf

0 stemmers

Was dit een familielid van jou?

• Ja gezinslid
  • Ja verdere familie
  • Nee vriend/vriendin
  • Kennis of collega
  • Anders

0 stemmers

Heeft dit veel invloed op jou gehad?

• Ja
  • Beetje
  • Nee

0 stemmers

3 likes

Lijkt me heftig in je gezin! Maar komt ook veel meer voor dan ik dacht überhaupt.

4 likes

Zo hier sta ik inderdaad ook van te kijken. Had niet zoveel ‘ja’ verwacht eigenlijk.

3 likes

Het kan iedereen overkomen.

7 likes

En het heeft niet altijd met drugs te maken, volgens mij denken best veel mensen dat (ten onrechte).

3 likes

Dat weet ik inderdaad en ook dat t niet altijd met drugs te maken heeft (zeker niet). Ik hoor er alleen echt nooit wat over in mijn omgeving, dus ik verbaas me dat dat bij andere dus wel aan de hand is.

3 likes

Ik Wist niet dat mensen dat denken eigenlijk, alsin dat ze het in die manier koppelen en niet dat zonder drugs ook kan gebeuren.
Ik heb meerdere psychoses gehad, waarvan de meest recente vorig jaar, maar nog nooit drugs gebruikt (ook geen alcohol).

11 likes

Denk ook niet dat het per se iets is waar mensen makkelijk over vertellen. Bij mij is het een oud-collega. Hij was plots een lange tijd ziek en toen hij terug was heeft hij er uitgebreid over verteld, ook voor bewustwording. Bij hem was het een optelsom van vanalles bij elkaar waaronder stress, slecht slapen, veel werken etc.

8 likes

Wat knap dat hij daar zo open over is.
Maar geloof inderdaad direct dat het heel lastig is om over te praten, omdat er toch een soort van schaamte voor is wellicht.

1 like

Mijn ex en het is ook de reden dat het uit is gegaan. Ik was erbij toen de psychose getriggerd werd. Echt heel naar omdat hij echt ineens zichzelf niet was.

6 likes

Toen mijn tante jaren terug overleed, had haar dochter een psychose tijdens de crematie (nouja dagen rondom en dus ook op de dag zelf) en dat was echt heel erg verdrietig vond ik.

3 likes

Twee personen die ik goed kende (m’n oom en m’n huisgenoot toen ik op kamers woonde) hadden een hele zware psychose waarin ze ook allebei zichzelf van het leven hebben beroofd. Ik dacht dus heel lang dat een psychose altijd einde leven betekende maar je hebt zo veel soorten psychoses. Had een keer een training van een ervaringsdeskundige en die vertelde dat hij hele ‘blije’ psychoses had waarbij hij echt dacht dat hij Jezus was en heel vrolijk was juist.

8 likes

Verdere familielid (toen schoonmoeder) en een toen al ex die nog redelijk dichtbij stond. Was beide keren echt heftig en intens en verdrietig.

1 like

Mijn aangetrouwde oom heeft hier elke 4 a 5 jaar enkele weken last van. Vaak als er grote veranderingen of een sterfgeval plaatsvind wil hij er in terechtkomen, hoewel het bij hem vaak een opbouwing is van gebeurtenissen wat de emmer doet overlopen. Regelmatig zijn er wel momenten waarop iedereen zijn adem vasthoud, als hij ineens heel druk gaat doen of in 3e persoon gaat praten, vaak gaat het dan wel bergafwaards. Gelukkig gaat vaak het net op tijd goed en kan de psychose ontlopen worden, maar dus niet altijd. Die momenten zijn wel altijd heel heftig en vooral erg zielig voor mijn tante. Zelf is ze zich altijd om hem aan het bekommeren (ook toen mijn andere tante laatst overleed, toen ging de zorg direct naar hem ipv dat ze zelf kon rouwen) Voor hem staat er overigens altijd een bed klaar bij de noodopvang mocht hij er plots in geraken.

Verder heeft de zus van mijn vader twee jaar terug ook een psychose gehad waar ze een jaar in heeft gezeten. Heel eng.

3 likes

Osteopathie, zin of onzin?

• Zin
  • Onzin

0 stemmers

Acupuntuur, zin of onzin?

• Zin
  • Onzin

0 stemmers

Homeopathie, zin of onzin?

• Zin
  • Onzin

0 stemmers

2 likes

Zou jij foto’s van je voeten verkopen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

En naaktfoto’s zonder gezicht?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

En selfies (alleen gezicht, geen lijf)?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

3 likes

Onder welke omstandigheden? Want als ik financieel aan de afgrond zit mogen mensen best mijn platvoeten bestuderen.

12 likes