Ja, iemand die in hetzelfde kleine dorp als ik woonde, ook door het opnieuw aansteken van illegaal vuurwerk. Die is twee of drie vingers kwijtgeraakt.
De partner van een collega stak een vuurpijl af, in haar oog terecht gekomen en oog kwijt.
Ja echt heel naar verhaal door een melkbus met deksel diegene was ook overleden later echt ik word er nog akelig van als ik zie hoe nonchalant iedereen maar doet met die troep
Mijn broertje. Stak een stuk vuurwerk af met veel te korte lont. Het ontlofte al voor hij het weg kon gooien. Hij heeft mega geluk gehad en alleen brandwonden aan zijn hand opgelopen. Een jaar later gebeurde hetzelfde bij een vriend van hem. Alleen dan met illegaal vuurwerk. Jongen is zijn hand kwijt en flinke littekens in zijn gezicht.
Meerdere zelfs. Mijn neef heeft vuurwerk in zn hand laten ontploffen en mist 2 vingerkootjes. Mijn vader kreeg iets in zn oog maar had gelukkig een bril op dus heel veel geluk en verder geen blijvende schade.
Wat vind jij van mensen die door hun eigen schuld (bv. illegaal vuurwerk of er dom mee omgaan) gewond raken door vuurwerk?
- Eigen schuld, dikke bult
- Beetje dom, maar wel zielig
- Heel zielig
0 stemmers
ligt echt aan de leeftijd imo, iig na de ± 21 eigen schuld dikke bult
Oud-collega is een oog kwijt geraakt.
En iemand in de straat waar ik als kind woonde was overleden. Echt bizar, wij kwamen thuis van mijn opa en oma. Normaal dan nog overal vuurwerk. Hele straat was stil en donker. Bleek dus een man uit de straat te zijn overleden doordat hij met zijn gezicht op een pot vuurwerk was gevallen.
wilde take maar vind dit ook wel ƩƩn van de dingen waar mensen prima de voortvloeiende zorgkosten uit eigen zak mogen gaan betalen
Ik heb wel vaker discussies met collegas hier over gehad, ik vind het zelf beetje dubbel. Er zijn zoveel mensen die door stomme dingen zorg nodig hebben, je krijgt dan wel hele gekke praktijken. Of mensen die dan juist niet naar het ziekenhuis durven met ernstige complicaties en zelfs de dood tot gevolg.
Iets in mij vindt dat ook. Gewoon allemaal helpen op de eerste hulp (want je kan niet dan bepalen wie er geraakt is door de idioterie van een ander en wie door āzichzelfā) maar daarna wel kijken welke rekening naar de zorgverzekeraar gaat en welke naar een huisadres
.
Maarja⦠vinden we dat dan ook van gebroken benen bij skiën bijv
⦠dus dan vind ik het weer lastig worden haha
nee ook mee eens! ik denk eigenlijk ook niet dat het een werkbaar idee is om de redenen die jij noemt, maar in een ideale situatie zou ik het wel fair vinden
en juist omdat (vooral zwaarder en illegaal) vuurwerk wmb zo zwart op wit dom en onnodig is, en daarmee relatief makkelijk te isoleren is van al het andere domme wat een mens kan doen
en daarnaast heb ik ook nog nooit een onderzoek gelezen waar uit kwam dat (hoge) zorgkosten zorgen voor gedragsverandering dus op meerdere fronten geen goed ideeš
Nou dat stukje eigen schuld wegen verzekeraars wel mee volgens mij in de vraag of ze uitkeren (als ze het kunnen hard maken). Jouw voorbeeld is ook spot on want hoeveel Sjakies sjezen er jaarlijks wel niet de piste af zonder enige sjoege, maar echt heus ze hebben geen lessen nodig hoor ![]()
Ik snap het wel hoor, want door stommiteiten leg je ook nog eens zoān druk op zorgpersoneel. Heb op seh gewerkt en daar kom je de stomste dingen tegen maar op dat moment wil je wel gewoon de beste zorg voor je patiĆ«nt. Wat ik meestal wel hoorde is dat ze er hun lesje van hebben geleerd (hopelijk blijft het dan ook zo)
En dat is het probleem want hoe dom en stom en illegaal dingen ook zijn, als mensen weten dat ze er fors zouden voor moeten betalen gaan ze misschien niet en je gunt toch niemand ernstige complicaties of zelfs de dood. Kijk maar eens hoe erg het is dat er zoveel mensen met pijn in hun mond rondlopen maar niet naar de tandarts gaan want geen geld, terwijl slechte mondhygiƫne en een slecht gebit ook weer over kan slaan naar hartproblemen en hartaanvallen.
Gaat ook op voor alcoholvergiftiging en dan met name onder jongeren en jongvolwassenen. Ik snap de argumenten voor helemaal maar ik denk dat als we daar boetes of het volledig zelf opdraaien op zouden leggen je veel situaties krijgt waarin mensen het laten escaleren.
Een vriend van mij stond op afstand naar vuurwerk te kijken. Een stuk vuurwerk vloog door de wind zijn kant op en ontplofte vlak bij zijn gezicht. Het is gelukkig goed afgelopen, hij heeft wel heel lang met een ooglapje moeten lopen ivm schade aan zijn oog. Sindsdien sta ik ook zo ver mogelijk van vuurwerk dat worst afgestoken.
En fastfood in het algemeen, hoe vaak eet je dat? Dus alles van afhaal/bezorg pizza tot snackbar, kfc, taco bell etc.
- Meerdere keren per week
- Eens per week
- Meerdere keren per maand
- Eens per maand
- Meermaals per kwartaal
- Eens per kwartaal
- Een paar keer per jaar
- Eens per jaar
0 stemmers
Ff een mooi eindejaars vraagstuk . Mijn neefje van twaalf heeft illegaal vuurwerk (met een vriendje en diens vader gekocht in het buitenland). Geen rotjes maar meer in de categorie cobraās. Dus echt zware troep.
Wat zou je doen als dit je kind was?
- Ik gooi het gelijk weg, levensgevaarlijk om dit in huis te hebben
- Ik geef hem aan bij de politie zodat hij een straf van bureau halt krijgt
- Ik laat hem verplicht expliciete beelden kijken van vuurwerk ongelukken
- Hij mag het alleen afsteken onder toezicht van een volwassene binnen de wettelijk toegestane tijd
- Ik voer een gesprek met hem over de gevaren in de hoop dat hij verstandige keuzes maakt
- Ik doe niks, twaalfjarige pubers zijn niet te houden als het om vuurwerk gaat
- Anders, namelijk?
0 stemmers
Ik voer een gesprek met hem over de gevaren en neem het in beslag (en gooi het op een veilige manier weg)