Stel je persoonlijke vraag #47

Oud-collega is een oog kwijt geraakt.

En iemand in de straat waar ik als kind woonde was overleden. Echt bizar, wij kwamen thuis van mijn opa en oma. Normaal dan nog overal vuurwerk. Hele straat was stil en donker. Bleek dus een man uit de straat te zijn overleden doordat hij met zijn gezicht op een pot vuurwerk was gevallen.

1 like

wilde take maar vind dit ook wel ƩƩn van de dingen waar mensen prima de voortvloeiende zorgkosten uit eigen zak mogen gaan betalen

9 likes

Ik heb wel vaker discussies met collegas hier over gehad, ik vind het zelf beetje dubbel. Er zijn zoveel mensen die door stomme dingen zorg nodig hebben, je krijgt dan wel hele gekke praktijken. Of mensen die dan juist niet naar het ziekenhuis durven met ernstige complicaties en zelfs de dood tot gevolg.

24 likes

Iets in mij vindt dat ook. Gewoon allemaal helpen op de eerste hulp (want je kan niet dan bepalen wie er geraakt is door de idioterie van een ander en wie door ā€œzichzelfā€) maar daarna wel kijken welke rekening naar de zorgverzekeraar gaat en welke naar een huisadres :+1:t3:.
Maarja… vinden we dat dan ook van gebroken benen bij skiĆ«n bijv :face_with_monocle:… dus dan vind ik het weer lastig worden haha

8 likes

nee ook mee eens! ik denk eigenlijk ook niet dat het een werkbaar idee is om de redenen die jij noemt, maar in een ideale situatie zou ik het wel fair vinden

en juist omdat (vooral zwaarder en illegaal) vuurwerk wmb zo zwart op wit dom en onnodig is, en daarmee relatief makkelijk te isoleren is van al het andere domme wat een mens kan doen

en daarnaast heb ik ook nog nooit een onderzoek gelezen waar uit kwam dat (hoge) zorgkosten zorgen voor gedragsverandering dus op meerdere fronten geen goed ideešŸ˜‚

2 likes

Nou dat stukje eigen schuld wegen verzekeraars wel mee volgens mij in de vraag of ze uitkeren (als ze het kunnen hard maken). Jouw voorbeeld is ook spot on want hoeveel Sjakies sjezen er jaarlijks wel niet de piste af zonder enige sjoege, maar echt heus ze hebben geen lessen nodig hoor :roll_eyes:

6 likes

Ik snap het wel hoor, want door stommiteiten leg je ook nog eens zo’n druk op zorgpersoneel. Heb op seh gewerkt en daar kom je de stomste dingen tegen maar op dat moment wil je wel gewoon de beste zorg voor je patiĆ«nt. Wat ik meestal wel hoorde is dat ze er hun lesje van hebben geleerd (hopelijk blijft het dan ook zo)

4 likes

En dat is het probleem want hoe dom en stom en illegaal dingen ook zijn, als mensen weten dat ze er fors zouden voor moeten betalen gaan ze misschien niet en je gunt toch niemand ernstige complicaties of zelfs de dood. Kijk maar eens hoe erg het is dat er zoveel mensen met pijn in hun mond rondlopen maar niet naar de tandarts gaan want geen geld, terwijl slechte mondhygiƫne en een slecht gebit ook weer over kan slaan naar hartproblemen en hartaanvallen.

12 likes

Gaat ook op voor alcoholvergiftiging en dan met name onder jongeren en jongvolwassenen. Ik snap de argumenten voor helemaal maar ik denk dat als we daar boetes of het volledig zelf opdraaien op zouden leggen je veel situaties krijgt waarin mensen het laten escaleren.

4 likes

Een vriend van mij stond op afstand naar vuurwerk te kijken. Een stuk vuurwerk vloog door de wind zijn kant op en ontplofte vlak bij zijn gezicht. Het is gelukkig goed afgelopen, hij heeft wel heel lang met een ooglapje moeten lopen ivm schade aan zijn oog. Sindsdien sta ik ook zo ver mogelijk van vuurwerk dat worst afgestoken.

1 like

En fastfood in het algemeen, hoe vaak eet je dat? Dus alles van afhaal/bezorg pizza tot snackbar, kfc, taco bell etc.

• Meerdere keren per week
  • Eens per week
  • Meerdere keren per maand
  • Eens per maand
  • Meermaals per kwartaal
  • Eens per kwartaal
  • Een paar keer per jaar
  • Eens per jaar

0 stemmers

Ff een mooi eindejaars vraagstuk . Mijn neefje van twaalf heeft illegaal vuurwerk (met een vriendje en diens vader gekocht in het buitenland). Geen rotjes maar meer in de categorie cobra’s. Dus echt zware troep.

Wat zou je doen als dit je kind was?

• Ik gooi het gelijk weg, levensgevaarlijk om dit in huis te hebben
  • Ik geef hem aan bij de politie zodat hij een straf van bureau halt krijgt
  • Ik laat hem verplicht expliciete beelden kijken van vuurwerk ongelukken
  • Hij mag het alleen afsteken onder toezicht van een volwassene binnen de wettelijk toegestane tijd
  • Ik voer een gesprek met hem over de gevaren in de hoop dat hij verstandige keuzes maakt
  • Ik doe niks, twaalfjarige pubers zijn niet te houden als het om vuurwerk gaat
  • Anders, namelijk?

0 stemmers

2 likes

Ik voer een gesprek met hem over de gevaren en neem het in beslag (en gooi het op een veilige manier weg)

34 likes

ik had m sowieso in eerste instantie al niet mee laten gaan

26 likes

Haha ja sowieso. Maar m’n zus vroeg m’n advies toen ze het hem al had laten halen… :woman_shrugging:

1 like

Ik zou zeker weten die ouders van dat vriendje opbellen hoe dit heeft kunnen gebeuren en waarom dit niet is overlegd met mij. Vervolgens zou ik mijn kind wel gaan voorlichten en goed beargumenteren waarom ik dit niet wil en hoe gevaarlijk het is en kan zijn.

25 likes

Maar haar zoon weet ook wel toch dat illegaal vuurwerk gevaarlijk is. Wij werden daar vroeger op school me om de oren geslagen voor mij idee. Laten ze op school geen vuurwerk is gevaarlijk filmpjes meer zien? Zo naar waren die. Ik weet niet of ik hem dat verplicht zou laten zien ik werd na zo’n filmpje wel heel bang voor vuurwerk en dat was ook niet alles maar iets met beeld lijkt me wel handig. Oh en bespreken hoe je veilig om gaat met vuurwerk en wat je kan doen als vriendjes gevaarlijk gaan doen of iets dergelijks

4 likes

Zoiets heb ik ook een keer meegemaakt. Een paar vrienden van mij waren oprecht heel verstandig vuurwerk aan het afsteken (nuchter, helemaal aan het einde van een lange tuin, alles in bakken met zand ingegraven) en alsnog viel er een pijl om en die schoot recht op ons af en ketste van mijn been. Ik had alleen een panty aan en wonder boven wonder zat er alleen een klein gat in gebrand, ik had verder niks.

3 likes

Ja ongetwijfeld weet hij dat, net als dat andere kinderen dat weten. Maar toch zijn er altijd kinderen (en volwassenen) die de verleiding niet kunnen weerstaan.

1 like

Ja ik bedoel ook meer dat een heel uitgebreid super gevaarlijk gesprek mij dan ook niet zo zinvol lijkt omdat die dat wel weet. Ik zat met twee denken aan snap dat je het leuk vind maar en dan met praktische tips komen. Maar dat stond er niet echt duidelijk

1 like